اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت پل دختر کرج

0
84

هزار و یک شهر- وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز یکشنبه ۱۶ آذرماه ۱۳۹۹ از پُل دختر کرج بازدید کرد؛ پُلی که روز جمعه بخشی از سقف آن فرو ریخته و موجی از نگرانی را در شهروندان ایجاد کرده بود. یکی از اتفاقات امیدوارکننده طی این بازدید این بود که به دستور استاندار البرز؛ عزیزالله شهبازی، ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی به مرمت این پل تاریخی اختصاص یافت.

علی‌اصغر مونسان بر لزوم تسریع عملیات حفاظت اضطراری پل و ایجاد پوشش مناسب و نصب علائم هشداردهنده برای حفظ جان شهروندان تاکید کرد و گفت که باید شرایطی فراهم شود که از تخریبِ بیشتر پل جلوگیری به عمل آید.

او با بیان اینکه فرسودگی آثار تاریخی اتفاق جدیدی در ایران و جهان نیست گفت: این پل خشتی علی‌رغم رسیدگی‌های مداوم دچار آسیب شده است و اقدام فوری برای حفاظت و مرمت پل تاریخی خاتون در دستور کار قرار گرفته است.

مونسان ادامه داد: نگهداری و حفاظت از ۳۴ هزار اثر تاریخی ملی با رقمی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان کار بسیار دشواری است که کارکنان میراث فرهنگی آن را با عشق به سرزمین خود انجام می‌دهند.

فریدون محمدی؛ مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز نیز ‌ضمن تشریح حادثه‌ی ریزش پل، جزئیات عملیات حفاظت اضطراری انجام شده تا امروز را شرح داد و گفت که با مساعد شدن شرایط جوی عملیات مرمت اضطراری آغاز خواهد شد.

 دکتر مونسان در بخشی دیگر از این بازدید، احداث و تقویت تاسیسات و زیرساخت‌های گردشگری را ضروری دانست و گفت: تبدیل البرز از مسیر گردشگری به مقصد گردشگری در دستور کار است. در همین راستا پروژه‌ی اولین هتل پنج ستاره در کرج نیز در حال احداث و تکمیل است.

او ادامه داد: البرز تاریخ و فرهنگی کهن دارد و وجود آثار و بناهای تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و روستاهایی که قابلیت جذب گردشگر را دارند م به ارتقای حوزه‌ی گردشگری کمک شایانی می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ایجاد مراکز و اقامتگاه‌های بومگردی در استان را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: این مراکز بسترِ آشنایی هرچه بیشتر گردشگران و مسافران با فرهنگ، آداب و رسوم و اعتقادات جوامع محلی و سنتی را فراهم می‌کند و حفظ و ترویج آن‌ها را در جامعه ممکن می‌سازد.

در پایان بازدید یک روزه‌ی دکتر مونسان به البرز، اولین نمایشگاه دائمی صنایع دستی استان نیز افتتاح شد. این نمایشگاه به همت مدیران اداره کل میراث فرهنگی استان البرز و همراهی هنرمندان و بخش خصوصی آغاز به کار کرده است.