از هر ۳۶ نفر یک نفر متبلا به اختلال اوتیسم

0
66

همایش علمی، آموزشی و توانبخشی اوتیسم در کهریزک محمدشهر برگزار شد

هزار و یک شهر- مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک محمدشهر گفت: در سال ۲۰۲۳ شیوع اختلال اوتیسم، یک در هر ۳۶ تولد زنده است که نشان از اهمیت تشخصیص به‌موقع این بیماری و درمان آن دارد.

هفتمین همایش علمی، آموزشی و توانبخشی اوتیسم روز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن همایش‌ آسایشگاه خیریه محمدشهر برگزار شد.

محورهای اصلی این همایش، اختلالات روانپزشکی اوتیسم، برنامه‌های پیشگیرانه در اختلالات طیف اوتیسم، اختلالات گفتاری، موسیقی‌درمانی و توانبخشی به کمک اسب بود.

دکتر افشین وجدانی؛ مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک محمدشهر با بیان اینکه این موسسه با نیت دکتر حکیم‌زاده و تعدادی نیکوکار بزرگ‌اندیش از سال ۱۳۵۱ افتتاح شده گفت: این موسسه ابتدا کار خود را با سالمندان آغاز کرد و کم‌کم با توجه به نیازسنجی به حوزه‌ بیماران ام‌اس، معلولان و کودکان طیف اوتیسم وارد شد.

او با ارائه توضیحاتی در خصوص اختلال طیف اوتیسم گفت: دسته‌بندی این بیماری در حوزه‌ معلولیت کار اشتباهی‌ست چرا که علائم خود را در نقص در تعاملات اجتماعی نشان می‌دهد و نمود ظاهری ندارد.

دکتر وجدانی ادامه داد: بر اساس آمار CDC(The Centers for Disease Control and Prevention) در سال ۲۰۲۳ شیوع اختلال اوتیسم، یک در هر ۳۶ تولد زنده است که نشان از اهمیت تشخصیص به‌موقع این بیماری و درمان آن دارد که از عوارض بعدی جلوگیری شود و بتوان با درمان صحیح و توانبخشی کودک را به شرایط عادی و جامعه بازگرداند.

او با بیان اینکه از سال ۹۵ به همت یک فرد نیکوکار آموزش این کودکان انجام می شده است، گفت: آبان ماه ۱۳۹۶ مرکز آموزش و توانبخشی روزانه کودکان اوتیسم در کهریزک محمدشهر راه اندازی شد و سال ۱۴۰۰ مجموعه آموزش روزانه از طبقه همکف ساختمان نیلوفر به طبقه اول منتقل شد و نحوه‌ درمان نیز گسترش یافت.

وجدانی افزود: کودکان ساعت ۸ صبح با سرویس یا همراه والدین به مرکز می‌آیند و بعد از خورد میان وعده و ناهار و برخورداری از خدمات روزانه به منزل خود باز می‌گردند.

به گفته دکتر وجدانی، یکی از موفقیت‌های آموزشی برای کودکان مبتلا به اوتیسم، بازگشتن آن‌ها به شرایط عادی است. در همین راستا در سال ۱۳۹۷، دو کودک در مدارس استثنایی پذیرش شدند. در سال ۱۳۹۸ نیز دو کودک در مدارس عادی و دو کودک در مدارس استثنایی، در سال ۱۳۹۹، چهار کودک در مدارس عادی و شش کودک در مدارس استثنایی، و در سال ۱۴۰۰ نیز هفت کودک در مدارس عادی و ۹ کودک در مدارس استثنایی پذیرش شدند. سال گذشته نیز ۱۰ کودک به مدارس عادی بازگشتند و ۱۲ کودک نیز در مدارس استثنایی ثبت نام شدند.

او با بیان اینکه بهمن ماه ۱۴۰۱ بخش شبانه روزی کودکان معلول و اوتیسم جدا شد گفت: این بخش ۱۰ اتاق بستری چهار تخته با ظرفیت ۴۰ کودک، دو اتاق مجزا برای ملاقات والدین و اتاق های آرام، بازی و حسی برای کودکان دارد.

وجدانی به بهره‌گیری آسایشگاه از جدیدترین متدهای درمانی روز دنیا در خصوص اوتیسم گفت: آب درمانی، با هدف بازسازی، بهبود و حفظ عملکرد کودکان، شن بازی برای ایجاد حس امنیت، آرامش و تسکین، اتاق حسی برای بهبود کارکردهای حسی، و حیوان‌درمانی برای افزایش مهارت‌های زبانی و رشد مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، در این مرکز استفاده می‌شود.