استقبال از انتخابات مستقبل

0
84

پردیس سلیمانی- با اینکه هنوز بیش از سه ماه به یکی دیگر از بزنگاه های مهم کشور یعنی روز ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ مصادف با روز رای گیری انتخابات همزمان سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا باقی مانده، اما سر و صدای این رویداد بزرگ از چندی پیش بلند شده و روز به روز هم به صورت تصاعدی بلندتر خواهد شد.

یکی از این سر و صداها به تبلیغات زودرس داوطلبان مربوط می شود که باوجود تاکید و هشدار مستمر مسئولان نظارتی و اجرایی، اما گویی این تخلف به یک روال معمول در انتخابات مختلف تبدیل شده و تجربه نشان داده که این نقض قانون چندان مورد حسابرسی قرار نمی گیرد، همانگونه که نمونه هایی از آن در انتخابات پیش رو نیز قابل مشاهده است.

بگذریم، وجود چنین حاشیه و دیگر حواشی نظیر شام، ناهار، هدیه، هزینه های هنگفت تبلیغاتی و غیره، کم و بیش و شاید هم همواره در انتخابات مختلف به ویژه انتخابات شوراهای شهر و روستا وجود داشته است که در قبال متن اصلی این رویداد بزرگ یعنی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، واقعا مسایل قابل اعتنایی نیست.

این متن یعنی مشارکت حداکثری صرفنظر از هر نتیجه ای، نه فقط مرکز ثقل و سرفصل هر انتخاباتی است، بلکه فیصله و پایان بندی مطلوب هر انتخاباتی نیز در گرو این نوع مشارکت است، لذا هرگونه تغییر و تحول دیگری لاجرم در اولویت بعدی قرار می گیرد.

با این حال، مشارکت حداکثری در هر یک از انتخابات پیش رو بار معنایی و محتوایی و پیام خاص خودش را دارد، انتخابات پرشور ریاست جمهوری نماد بین المللی و رمز استحکام، انسجام و تحقق مردم سالاری در جمهوری اسلامی ایران است، همانگونه که حضور گسترده در پای صندوق های رای و انتخاب افراد کاردان و کارآمد در انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز می تواند زندگی بهتر و رفاه بیشتر در هر شهر و دیاری را نوید دهد.

طبیعی است که مشارکت حداکثری به عنوان یک هدف نیازمند اسباب و لوازمی است که رضایتمندی و بخصوص ایجاد امید به آینده بهتر در مردم از آن جمله است که وقوع برخی حوادث و رویدادها و حال نه چندان خوش اقتصاد نشانه های امیدوار کننده ای نیست، با وجود این اما حساسیت های ناشی از شیوع کرونا و همچنین تحولات منطقه و جهان و احتمال رفع یا دستکم کاهش تحریم ها را نباید نادیده گرفت، چون بالطبع سطح انتظارات مردم را افزایش داده است.

گرچه قابل پیش بینی است که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری همچون دوازده دوره قبلی، آمار رای دهندگان بطور نسبی همچون میانگین همیشگی باشد، لیکن با توجه به اهمیت این انتخابات در نگاه همگان اعم از دوستان و دشمنان، آنچه می تواند نرخ مشارکت در این انتخابات ملی را بالا ببرد، گشایش فضای سیاسی و رقابتی، مصلحت سنجی و به طور خاص پرهیز از تقسیم بندی توده مردم به اصولگرا و اصلاح طلب و حتی عنوان برساخته ای به نام معتدل و میانه رو است.

از طرفی همزمانی این دو انتخابات و نزدیکی دو صندوق رای، اتفاق خوش یمنی است که زمینه برای نگاه ملی و محلی را فراهم کرده است و هر یک از واجدان شرایط هنگام مراجعه به حوزه رای گیری، طبیعی است که در هر دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای های شهر و روستا شرکت می کند، لذا  از آنجا که انتخاب ریاست جمهوری جنبه ملی دارد، بدیهی است که انتخاب کنندگان به جای وابستگی به این گروه و آن دسته، بیشتر با ملاک قرار دادن پیشینه و کارنامه عملکردی، توانمندی، تخصص، تدبیر و به ویژه برنامه های اجرایی و قابل تحقق نامزدها، دست به انتخاب شخص دوم مملکت می زنند.

حال، جدا از نگاه ملی در انتخابات ریاست جمهوری، بی تردید از جنبه محلی انتخابات شورای شهر و روستا باید به عنوان نقطه قوت و تاثیرگذار این پارلمان های محلی یاد کرد، چراکه این امر علاوه بر ایجاد شور و حال بیشتر و تشدید فضای رقابتی، بالطبع به افزایش میزان مشارکت مردم منجر می شود، ضمن اینکه دسترسی آسان مردم و مطالبه گری از منتخبان خود در ملاقات های عمومی را نیز باید از دیگر مزیت های پارلمان محلی دانست.

باوجود این، اول به عنوان یک شهروند و بعد به عنوان یک فعال رسانه ای، از اینکه بعد از پنج دوره تجربه شوراهای شهر به عنوان یک نهاد مدنی و مردمی و قانونی، هنوز این پارلمان محلی به نحو مطلوب در پیشبرد برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی آموزشی و سایر امور رفاهی مردم موفق نبوده را نمی دانم چگونه می توان توضیح داد و توجیه کرد.

همچنین نمی دانم تاسف خود از سرایت کم و بیش داستان آزاردهنده و ملال آور خط کشی اصول گرا و اصلاح طلب به انتخابات شورای شهر که اساسا هیچ نسبتی با سیاست ندارد را چگونه پنهان و سکوت کنم، پارلمان محلی که اصلی ترین وظیفه اش انتخاب شهردار مدیر و مدبر برای شهر و نظارت بر عملکرد اوست، با توجه به زمانبر بودن انتخاب شهردار و تایید او از سوی وزارت کشور، شورای شهر با چه استدلالی و چرا بخش عمده ای از وقت و انرژی خود را صرف برکناری و تغییر شهرداران و تبعات آن می کند؟

واقعا بدون اینکه قصد نادیده گرفتن تلاشها، دلسوزیها و فعالیتهای برخی از اعضای ۱۳ نفره شورای شهر کرج را داشته باشم، نمی دانم چگونه این پرسش را مطرح کنم که آیا اعضای شورای پنجم کرج در سه و نیم سال از عمر سپری شده این دوره از شورا چقدر از عملکرد خود راضی هستند و صادقانه و منصفانه چه نمره ای به خودشان می دهند؟ داوری و قضاوت مردم که جای خود دارد و به نظر می رسد آنها در انتخابات پیش رو با رای خود آن را نشان خواهند داد!

شاید گواه این نظر و پرسش، بیانات امام جمعه کرج و نماینده ولی فقیه در استان البرز باشد که در خطبه های نماز هفته پیش با اشاره به نزدیک شدن ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: کورکورانه و بدون تحقیق انتخاب کردن شرعا جایز نیست، لذا از همین الان دنبال کنید و افراد صلاحیت‌ دار موردنظر خود را در نظر بگیرید.

آیت الله حسینی همدانی با بیان اینکه متاسفانه سال‌هاست که افراد قبیله ‌ای و قومیتی و گاه لیستی انتخاب‌ شده‌اند، تاکید کرد: توجه داشته باشید در این دوره با بصیرت بیشتری وارد شوید و هرگز مثل نوبت‌های قبل رای ندهید، کارایی، تعهد و توان افراد را در نظر بگیرید ولو هم‌ محل و آشنای شما هم نباشند، والا ضرر خواهید کرد و تا امروز هم ضررهایش را فراوان دیده ‌اید.

گمان می کنم، بیان دقیق و درستی است، ما مردم هم در این ضرر و زیان سهیم هستیم، چون در انتخاب های خود قصور کردیم و به جای تحقیق در مورد تخصص، تدبیر، کارآمدی و تعهد افراد نسبت به ادای وظیفه در قبال مردم، بیشتر به وعده های غیرقابل تحقق و خوش زبانی و برخی لفاظی ها دلخوش کردیم که نتیجه محتوم آن همین شرایطی است که شاهدش هستیم.

با همه اینها، هم می دانم چرا چون برای برخی مثل کندوی عسل است و هم می دانم که نشدنی است، اما کاش آنانی که این همه وقت و هزینه را صرف تبلیغات و رسیدن به صندلی شورا می کنند، خودشان بپذیرند و باور کنند که توانایی و مدیریت چنین مسئولیتی را ندارند و با کنارگیری، فرصت را به افراد متخصص، توانا، مدیر و مدبر بدهند، آرزویی که هرگز برآورده نخواهد شد!

در پایان با توجه به اینکه دیار ما در دادن رای قومی و قبیله ای با وعده و وعیدهای بی حاصل مسبوق به سابقه است، به ناچار این انذار و هشدار را باید بدهم که اگر به صورت انبوه و گسترده پای صندوق های رای این دوره از انتخابات نروید و افراد مورد نظر را انتخاب نکنید، بعید نیست بازهم بنا به بیانات هوشمندانه آیت الله حسینی همدانی نماینده محترم ولی فقیه در استان البرز، گروهی با توجه به درصد پایین آرا بتوانند لیست خود را وارد ششمین پارلمان این کلانشهر کنند.

استاد دانشگاه-فعال رسانه ای