این‌جا خانه‌ی مشهور دهکده است

0
123

نیوشا فتحی‌زاده- در انتهای برخی اشعار احمد شاملو قبل از درج تاریخ، نام خانه‌ای آمده که همین نزدیکی‌هاست. «خانه دهکده» جایی است که شاملو؛ شاعر برجسته‌ی ایرانی در پایان برخی آثار خود آن را نوشته است.

خانه‌ دهکده‌ای که شاملو از آن نام می‌برد در شهرک دهکده‌ی فردیس قرار دارد و ثبت ملی شده است. در خانه‌ موزه‌ی احمد شاملو آثار او در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

به گفته‌ی علیرضا دهقان مهرجردی؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز، خانه‌ی احمد شاملو به جا مانده از دوران پهلوی دوم است و ساخت آن کاملاً مربوط به آن دوران است. با این حال این خانه تاکنون نیاز به مرمت پیدا نکرده است.

از او راجع به چگونگی تبدیل خانه احمد شاملو به خانه موزه می‌پرسم. دهقان مهرجردی پاسخ می‌دهد: خانه‌ی احمد شاملو به درخواست همسرش تبدیل به خانه موزه شده است و تمامی آثار ادبی، اسناد، مدارک، کتب، نسخ خطی و دست‌نوشته‌های شاملو در این خانه موزه برای تماشای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته شده است.

مهرجردی می‌گوید: با توجه به اینکه این خانه ثبت ملی شده است، در راستای نگهداری و مراقبت از آن در صورتی که نیاز به مرمت پیدا کند اقدامات لازم انجام خواهد شد.

در حال حاضر همسر احمد شاملو در این خانه سکونت دارد. عموم مردم در زمان بازگشایی موزه‌ها می‌توانند با هماهنگی از خانه موزه شاملو دیدن کنند و آثار ادبی به جای مانده از این شاعر فقید ایرانی را نظاره‌گر باشند.

احمد شاملو متولد بیست‌ویکم آذرماه ۱۳۰۴ متخلص به «الف. بامداد» شاعر، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ‌نویس و از دبیران کانون نویسندگان ایران پس از یک دوره‌ی طولانی بیماری، دوم مردادماه ۱۳۷۹ درگذشت و پیکرش در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شده‌است.

کارشناس معماری