این آفت سر بازایستادن دارد؟!

0
92
عکس از Bernard Hermant

علیرضا ریحانی– نه، نمی شود چون کرونا آنچنان گریبان زندگان و زندگی ها را در سراسر دنیا گرفته که نمی‌شود درباره موضوع دیگری نوشت، راستش یک جوری شده که هر جا بنگری، نام کرونا می دِرَقصد، اما باوجود همه‌ی کمبودهای بهداشتی و درمانی و فارغ از قدرت کشندگی این ویروس، کثیری از هموطنان خوش ذوق ما از جمله کادر پزشکی و درمانی هم با قِرَنطینه و شادی به جنگ این آفت شوم رفته‌اند.

تردید نکنیم در آینده این نزاع یک برنده بیشتر ندارد و آن مردمانی هستند که با بهره‌گیری از علم و دانش بشری و این بار به اقتضای شرایط توام با اندک چاشنی (شادی)، بازهم فاتح این کاروزار خواهند بود، همانگونه که بارها در طول تاریخ ثابت کرده‌اند. اکنون این جنگ مغلوبه است و صاحب‌نظران و متخصصان به‌خاطر ناشناخته‌بودن این ویروس بدخیم قادر به تعیین زمان معینی برای پایان بخشیدن به این دوران کرونازدگی نیستند، اما می‌توان اطمینان داشت که مهار و تسلط کامل بر این ویروس مهلک دیری نخواهد پایید.

با همه این‌ها چه بخواهیم و چه نخواهیم ما در موقعیت پساکرونا قرار داریم، چراکه اگر در همان دقایق، ساعت‌ها و روزهای اول شیوع این ویروس که از آن به‌عنوان لحظات طلایی برای پیشگیری و درمان یاد می‌شود، خطرات آن را جدی گرفته بودیم، به‌طور قطع حالا در چنین شرایط ناگواری قرار نداشتیم. از طرفی نباید به سادگی از قصور عالیجنابان و مدیران بالادستی بگذریم؛ واقعیت این است که وقتی این ویروس تازه شروع به شرارت کرده بود، کرونا را چندان جدی نگرفتند و آن زمان طلایی را از دست دادند، چه اینکه در پی توصیه‍ها و هشدارهای جدی مسئولان ذیربط، به جز معدود افراد قانون‌گریز و نظم‌ناپذیر، اکثریت قاطع مردم نشان دادند در صورت اطلاع‌رسانی درست و به موقع، آماده همکاری و رعایت کامل قانون هستند.

شایسته است در خصوص فهم و درک مردم ذره ای تردید نکنیم و تقصیر را گردن آن‌ها نیاندازیم، همان مردمانی که جلوه‌ای بی‌نظیر از همدلی و همبستگی در قرنطینه‌ی خانگی و فاصله‌گیری مناسب اجتماعی با هدف قطع دامنه گسترش ویروس کرونا را به نمایش گذاشتند.

در پایان، براین باورم که سرانجام غائله کرونا ختم به خیر خواهد شد، فقط باید ضمن رعایت دقیق توصیه های بهداشتی، یادمان نرود که بسیاری از هموطنان ما حتی بدون کرونا هم در امرار معاش دچار مشکل بودند و هستند، لذا تا از تست سلامت این قشر عظیم اطمینان حاصل نشود، کرونا همیشه میزبانانی برای تکثیر خواهد داشت و در آن صورت این آفت را هرگز سر بازایستادن نخواهد بود.

نویسنده و روزنامه‌نگار