به چالشِ انتخاب شهردار کرج نزدیک می‌شوید

0
81

بررسی گزینه‌های احتمالی مطرح‌شده در مجامع غیر رسمی

هزار و یک شهر- مشکلات کرج را همه از بَریم؛ ترافیک بالا، آلودگی هوا، ساخت‌وسازهای غیر مجاز، عدم وجود درآمدهای پایدار و موضوعات پُرشمارِ دیگری که شاید بسیاری از آن‌ها در حوزه‌ی توسعه‌ی پایدار بگنجد.

با نزدیک شدن به آغازِ رسمیِ فعالیت اعضای منتخب مردم کرج در دوره‌‌ی ششم شورای شهر، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها، انتخاب شهردار است؛ موضوعی که چهار سال پیش در ابتدای دوره‌ی پنجم به دلیل مسائلِ پیش‌آمده به یک چالش جدی بدل شده بود.

هرچند از زمان اعلام نتایج انتخابات تاکنون هیچ‌یک از اعضا نامی از افراد مورد نظر خود را برای تصدی سمت شهردار اعلام نکرده‌اند، برخی اسامی به صورت غیر رسمی در گروه‌های مجازی و محافل فعال در حوزه‌ی مدیریت شهری مطرح شده است.

البته ما به عنوان یک رسانه، نه این اسامی را تایید و نه تکذیب می‌کنیم. اما پرداختن به سوابق تحصیلی و حرفه‌ای این افراد را خالی از لطف نمی‌دانیم.

سید علی‌اکبر میروکیلی

سید علی‌‎اکبر میروکیلی متولد ۱۳۴۶ ساکن کرج، کارشناس عمران، کارشناس ارشد شهرسازی و دانشجوی دکترای شهرسازی است. او از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در شهرداری کرج در حوزه‌ی حراست آغاز کرد و سپس در سمت‌های دیگری از جمله مدیر اداره عمران، رئیس اداره‌ی طرح‌های شهرسازی و معماری، معاون امور فنی و شهرسازی منطقه یک، رئیس اداره‌ی طرح‌ها و بررسی‌های فنی، معاون شهرسازی و معماری، مدیر منطقه ۳، معاون فنی و عمرانی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک، معاون و رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی و رئیس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری کرج فعالیت کرده است.

فعالیت او در یزد به عنوان شهردار از سال ۸۶ تا ۹۱ و سمت مدیرکل دفتر فنی مهندسی سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۱ نیز از جمله فعالیت‌های خارج از حیطه‌ی شهرداری کرج بوده است.

مصطفی سعیدی سیرایی

مصطفی سعیدی سیرایی متولد ۱۳۵۸ روستای سیرا در آسارا و ساکن کرج است. تحصیلات او در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی علوم سیاسی است.

او در سال ۱۳۸۰ در شهرداری کرج تحت عنوان مشاور شهردار مشغول به کار شد. سعیدی سیرایی تاکنون سمت‌های دیگری از جمله مدیریت رفاه و اماکن عمومی شهرداری، مدیریت عامل تعاونی اعتبار کارکنان شهرداری، نمایندگی کارگران شهرداری، عضویت هیئت حل اختلاف اداره کل کار استان البرز ، عضویت شورای حوزه هشت حضرت سیدالشهداء را نیز در شهرداری کرج تجربه کرده است.

سعیدی سیرایی هم‌چنین یکی از اعضای دوره‌ی چهارم شورای شهر کرج، عضو علی‌البدل شورای پنجم و نیز در مقطعی، شهردار فردیس بوده است.

با توجه به اینکه برادر او؛ حسین سعیدی سیرایی نیز در شورای ششم به عنوان منتخب مردم فعالیت خواهد داشت، نام او در بسیاری از محافل به عنوان گزینه‌ی احتمالی مطرح شده است.

منصور پاک‌منش

منصور پاک‌منش؛ متولد ۱۳۴۳ ساکن کرج است. تحصیلات او در مقطع دکترای عمران؛ سازه‌های آبی است. پاک‌منش عضویت نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، انجمن هیدرولیک ایران، انجمن سدهای ایران را دارد و کارشناس ارشد آب وزارت نیرو و عضو انجمن اساتید استان تهران و البرز است.

او که در انتخابات دوره‌ی ششم شورای شهر کرج نیز شرکت کرده بود، عضویت انجمن HSE  کشور، بنیاد آب ایران را نیز در کارنامه‌ی خود دارد. ریاست هیات مدیره و مدیر عامل تعاونی مسکن فاز ۱، ۲ و ۳، ریاست هیات مدیره‌ی تعاونی اعتبار آب و برق خوزستان، ریاست شورای حل اختلاف ادارات دزفول و مشاور شهردار در امور آب نیز بخشی دیگر از سوابق کاری او را تشکیل می‌دهد.

امیر یزدی

امیر یزدی متولد ۱۳۵۰ ساکن کرج است. تحصیلات او در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در حوزه‌ی فقه و مبانی حقوق اسلامی است اما دوره‌های تخصصی در حوزه‌ی مدیریت شهری را در مراکز معتبر کشور گذرانده است.

معاونت توسعه‌ی مدیریت و منابع انسانی و معاونت برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری البرز نیز در کارنامه‌ی حرفه‌ای او به چشم می‌خورد. او که در دوره‌ی سوم شورای شهر کرج به عنوان منتخب مردم نیز فعالیت می‌کرد سابقه‌ی ریاست کمیسیون عمران، شهرسازی و حمل‌ونقل و ترافیک را نیز دارد.

یزدی، دبیر کمیته‌ی تخصصی بازرسی کلانشهرهای کشور، مشاور استاندار و مدیر حراست استانداری زنجان، عضو کمیته‌ی نظارت بر عملکرد شوراهای اسلامی استان تهران، مسئول سیاسی انتظامی، دبیرخانه‌ی شورای تأمین، دفتر امور اتباع و مهاجران خارج فرمانداری شهریار، سرپرست منابع انسانی و پشتیبانی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و معاون توسعه‌ی مدیریت و امور پشتیبانی شرکت منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی و فرودگاه بین‎المللی پیام نیز بوده است.

علیرضا رحیمی

علیرضا رحیمی که در حال حاضر یکی از منتخبین مردم در دوره‌ی ششم شورای شهر کرج است، متولد ۱۳۵۵ و ساکن کرج است. تحصیلات او دکترای شهرسازی است.

سمت‌های او در شهرداری کرج طی این سال‌ها شامل جانشین عمران منطقه ۵، معاون فنی و توسعه‌ی سازمان میادین، رئیس اداره‌ی نظارت و بازرسی، شهردار منطقه ۵، رئیس سازمان خدمات موتوری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج است. او هم‌چنین رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج بوده است.

با توجه به عضویت فعلی او در شورای ششم، در صورت انتخاب او به عنوان شهردار، علی ذبیحی؛ عضو علی‌البدل به شورای شهر وارد خواهد شد.

محمدجواد کاظمینی

محمد جواد کاظمینی متولد ۱۳۶۰ ساکن کرج است. تحصیلات او در مقطع دکتری، رشته‌ مهندسیِ عمران(ژئوتکنیک لرزه‌ای) است.  

او معاون فنی و مهندسی سازمان قطار شهری بوده است و در حال حاضر نیز مشاور شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج است.

او هم‌چنین عضویت اصلی اتحادیه قطار شهری‌ کشور، کارگروه خط و ابنیه، سمت مشاور پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در مطالعات لرزه خیزی شهرها را نیز در کارنامه‌ی خود دارد.

کاظمینی، استادیار و عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی کرج و مدیر مسئول نشریه سراسری علمی تخصصی مطالعات مهندسی عمران نیز است.

**

کرج مدیران گوناگونی را چه بومی چه غیر بومی با جهت‌گیری‌های سیاسیِ مختلف تجربه کرده و مسیری پُر فراز و نشیب را نیز تاکنون پیموده است و اکنون در مقطع خاصی قرار دارد؛ انتخاب شهردار مناسب توسط اعضای منتخب شورای ششم.

بومی بودن یا غیر بومی بودن را که همیشه سبب ایجاد بحث‌ها و گفت‌وگوهای دوقطبی می‌شود، کنار می‌گذاریم اما معتقدیم شهردار کرج باید به کوچه ‌پس‌کوچه‌های شهر آشنا بوده و درک صحیحی از وضع موجود و مشکلاتِ این شهر داشته باشد.

تخصص همراه تجربه‌ی کاری، گزاره‌ی دوسویه‌ای‌ست که هرکدام لازم و ملزوم دیگری هستند. متاسفانه در بسیاری از پُست‌های کلیدی در استان البرز، همین موضوع به بزرگ‌ترین ضعف بدل شده و نتیجه‌اش مشکلاتی است که سال‌ها به قوت خود باقی‌ مانده است.

 ویژگی‌های بسیاری را می‌توان به صورت تئوریک برای یک شهردار مطلوب برشمرد اما اخلاق‌مداری، روحیه‌ی کار تیمی، خلاقیت و نوآوری، توجه به تخصص و تجارب افراد و درک بالا جهت استفاده از هر فرد در جایگاهی که بیشترین بازده را برای شهر کرج و ارتقای کیفیِ زندگی شهروندان داشته باشد، از مهم‌ترین موارد است که اعضای شورای ششم باید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشند.

امیدواریم اعضای منتخب با آگاهی و تیزبینی به معرفی گزینه‌های مورد نظر خود و انتخاب شهردار اصلح اقدام کنند و بدانند با انجام این وظیفه‌ی خطیر و حساس، سرنوشت شهر را به فردی خواهند سپرد  که اگر دغدغه‌ی آبادانی شهر را نداشته باشد، شهروندان لطمات و صدمات جبران‌ناپذیری را در آینده متحمل خواهند شد.