در یکی از روزهای پایانی ۹۸؛ کرج افزایش مصرف ۱۵ درصدی آب را تجربه کرد

0
169

هزار و یک شهر- شهرام حافظ در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه متوسط مصرف آب در اسفند ماه در کرج نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشت افزود: در یکی از روزهای پایانی سال حتی افزایش ۱۵ درصدی مصرف را در کرج تجربه کردیم.

حافظ با ذکر اینکه هر ساله پیک مصرف آب حدود ۲۵ مردادماه است افزود: با توجه به خانه تکانی پایان سال ومصرف توصیه ای برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در روزهای پایانی سال قبل، مصرف آب کرج نسبت به پیک مصرف مردادماه ۱/۵درصد افزایش داشت که رکورد مصرف سال را شکست.

او گفت: بالا رفتن مصرف به دلایل عنوان شده باعث شد یکی از تصفیه خانه های ما از مدار خارج و تولید حجم آبی را برای چند ساعت از دست دادیم که این امر باعث تنش در سایر قسمت های شبکه شد و بعضی شهروندان این تنش را احساس و با کمبود و افت فشار آب مواجه شدند. علاوه بر آن قطعی برق به دلیل تعمیراتی که شرکت توزیع نیروی برق انجام می داد یکی دیگر از دلایل اختلال در آبرسانی برخی مناطق می شد.

مدیر آبفای شهرستان کرج با بیان اینکه مناطقی مانند ماهدشت، کمالشهر، خرمدشت و پیشاهنگی با کمبود و افت فشار آب مواجه بودند گفت: در بازدیدهایی که در ایام پایانی سال از مناطق داشتیم در برخی از آنها شهروندان مشغول شستشوی فرش بودند که به دلیل عدم رعایت و افزایش مصرف در این مناطق با مشکل در آبرسانی مواجه شدیم.

۷۰ درصد نیاز آبی کرج از منابع زیرزمینی تامین می شود

حافظ با اشاره به وضعیت بحرانی آب کشور گفت: در کرج حدود ۷۰ درصد نیاز آبی از منابع آب زیرزمینی تامین می شود و لازم به ذکر است که به هر اندازه که مایل به استفاده باشیم آب فراهم نیست و ظرفیت های تولید آب محدود است. به دلیل تغییرات اقلیمی شدید و خشکسالی که سالها داشتیم با مدیریت مسئولان تامین و توزیع در شرکت آب و فاضلاب و همچنین مدیریت مصرف توسط مردم می توانیم این بحران را مدیریت کنیم.

توصیه های ضروری برای کاهش مصرف آب شهروندان

او با بیان اینکه ما در کل کشور با بحران آب و کاهش آب های زیرزمین مواجه هستیم گفت: برای به حداقل رساندن مشکل در این حوزه به مشترکین توصیه می کنیم با مدیریت مصرف و انجام کارهایی مانند نصب پمپ و منبع، شیرآلات مناسب مانند اهرمی که باعث مصرف کمتر آب می شوند، استفاده از برس و شامپو فرش به جای شستشوی با آب و روش های جایگزین برای پاسازی و نظافت منازل که باعث کاهش مصرف آب می شود برای کنترل این بحران همکاری و همراهی کنند.

حافظ افزود: مشترکین آب با نصب پمپ و منبع «به ازای هر واحد ۲۵۰ لیتر حجم» که در ساعت های غیر پیک پر می شود می توانند در ساعات پیک بدون مشکل افت یا قطعی از آب استفاده کنند. این کار باعث می شود شبکه نیز به حالت تعادل و بالانس برسد تا دچار ناملایمات و تنش در توزیع آب نشویم.

او با تاکید بر ضرورت رعایت موارد بهداشتی برای پیشگری از شیوع کرونا گفت: در طول زمان شستشوی دست نیاز به باز بودن آب نیست حتی الامکان سعی شود شیرها اهرمی شود که سریعتر باز و بسته می شود و آب کمتری را مصرف کند و در نهایت با رعایت نکات لازم ضمن رعایت بهداشت، صرفه جویی لازم برای جلوگیری از افت فشار و قطعی آب را داشته باشند تا همه شهروندان بتوانند بدون مشکل از این نعمت الهی بهره مند شوند.