دیدار با “آقا نقی” در کهریزک تهران

0
107

به بهانه‌ی پنجاهمین سال توسعه و خدمت‌رسانی آسایشگاه

نسترن کیوان‌پور- اسمش “آقا نقی‌”ست. می‌گویند حدود ۵۰ سال است در کهریزک تهران است. با ویلچرِ برقی لبخندزنان از دور می‌آید سمتِ ما. نشست خبری تمام شده. همه رفته‌اند اما من دوست داشتم از بخش‌ها دیدن کنم. آقا نقی نمی‌تواند صحبت کند. اما با اشاره به مسئول بخش می‌فهماند که با او برویم کارگاهِ بافندگی. با خوشحالی قبول می‌کنیم و او با همان لبخند می‌رود جلو و می‌شود راهنمای ما. سرعتش چنان زیاد است که می‌گوییم کمی آرام‌تر که گم‌تان نکنیم.

می‌رسیم به کارگاه. آقا نقی می‌رود سمت دارِ قالیِ خودش. عینکش را به چشم می‌زند، قلاب و نخ‌ها را برمی‌دارد و مشغول کار می‌شود. اجازه می‌گیرم از او فیلم بگیرم. سرش را به نشانه‌ی جواب مثبت تکان می‌دهد.

فیلم گرفتن که تمام می‌شود می‌رويم بخش‌هاي ديگر كارگاه كه دو بانوي خوش‌رو در حال سفال‌گري هستند. برمي‌گرديم از مسيري كه آمده‌ايم و به بخش نگهداري بانوان سالمند مي‌رسيم. كمي گپ می‌زنیم با بانوان سالمند و بعد موقعِ خروج یک قابِ زیبا می‌بینم. بانویی که روی صندلی نشسته و دستش زیر چانه‌اش است. خیلی متین و موقر. می‌گویم اجازه دارم عکستان را بگیرم؟ می‌گوید من که چهره‌ام به درد عکاسی نمی‌خورد. می‌گویم اختیار دارید بسیار هم زیبا هستید. عکسش را که می‌گیرم، نشانش می‌دهم. لبخند می‌زند و تشکر می‌كند.

دکتر احمدی:
دانشگاه علمی-کاربردی کهریزک بیش از ۳۰۰ دانشجو دارد

اما برگرديم به نشست خبري كه به مناسبت پنجاهمین سال توسعه و خدمت‌رسانی آسایشگاه خیریه کهریزک برگزار شده بود.

مدیرعامل موسسه کهریزک؛ دکتر حسین احمدی، ضمن ادای احترام به دکتر محمدرضا حکیم‌زاد؛ موسس کهریزک گفت: در دو مرکز تهران و البرز، به سه‌هزار و ۲۵۰ مددجوی سالمند و معلول، بیماران مبتلا به ام‌اس، کودکان معلول ذهنی و بیماران اوتیسم خدمت‌رسانی می‌شود. دو هزار و ۲۰۰ نفر به صورت شبانه‌روزی بستری هستند و به باقی افراد به صورت روزانه یا تیم‌های مراقبت در منزل، خدمت‌رسانی می‌شود.

احمدی هزینه‌ی نگهداری از هر مددجو را ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه اعلام کرد و گفت: طی دو سال گذشته، ۵۸ درصد از هزینه‌های جاری به دلیل افزایش دستمزدها صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود.

او در خصوص دانشگاه کهریزک نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: با تصویب هیأت مدیره‌ی موسسه و با هدف آموزش نیروهای انسانی کارآمد، مرکز علمی-کاربردی کهریزک در سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر در این مرکز بیش از ۳۰۰ دانشجو در هفت مقطع کاردانی و چهار مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند و تاکنون ۱۴۵ نفر موفق به فارغ‌التحصیلی شده‌اند که عمدتاً در خودِ کهریزک مشغول به کار هستند و جمعی دیگر به مراکز مشابه نگهداری پیوسته‌اند.


صوفی‌نژاد تاکید کرد؛
نداشتن تمکن مالی و فردی برای نگهداری دائم؛ معیار پذیرش در کهریزک

محمد رضا صوفی‌نژاد، مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک نیز گفت: هزار و ۷۵۰ مددجوی تحت پوشش کهریزک در سه گروه سالمند، معلول و بیمار مبتلا به ام اس تحت پوشش قرار دارند و آسایشگاه خیریه کهریزک تنها مرکزی در کشور است که جمع زیادی از بیماران مبتلا به ام‌اس را به صورت شبانه‌روزی نگهداری، توانبخشی و تحت درمان دارد.

صوفی نژاد شاخص پذیرش در کهریزک را نداشتن تمکن مالی و فردی برای نگهداری و مراقبت دانست و گفت: شاید در میان سالمندان و معلولان کسانی هم باشند که تمکن مالی دارند، اما به دلیل اینکه کسی را برای مراقبت مداوم ندارند، در آسایشگاه نگهداری می‌شوند.

دکتر وجدانی تاکید کرد؛
۶۴ کودک مبتلا به اوتیسم، تحت درمان به جدیدترین متدهای روز جهان

دکتر افشین وجدانی؛ مدیر آسایشگاه کهریزک البرز نیز در پاسخ به سوال خبرنگار پیام آشنا در خصوص رویکرد درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم به عنوان یکی از حساس‌ترین نوع معلولیت‌ها گفت:  اوتیسم یا بیماری درخودفروماندگی از بیماری‌هایی است که متأسفانه گریبانگیر برخی خانواده‌هاست و آسایشگاه البرز در دو گروه بستری و مراقبت روزانه با استفاده از آخرین متد آموزشی، مشغول درمان این کودکان است.

او افزود: در مرکز آموزش و توانبخشی کودکان مبتلا به اوتیسم، به ۴۱ کودک به صورت روزانه و ۲۳ کودک به صورت شبانه‌روزی خدمت‌رسانی می‌شوند.

کودکان مبتلا به اوتیسم در کل در سه حوزه‌ی شناخت، رفتار و برقراری ارتباط دچار مشکل هستند که به گفته‌ی افشین وجدانی، این موارد باعث می‌شود که از ارتباط چشمی پرهیز کنند و بر یکنواختی و علایق محدود، حرکت‌های تکراری و کلیشه‎ای و مواردی از این دست اصرار داشته باشند.

او با توجه به حساسیت نوع درمان این کودکان که اکثرا بسیار باهوش و با استعداد هستند گفت: درمان با حیوانات مانند سگ‌های آموزش‌دیده و اسب، گل‌درمانی، اتاق تاریک، شن‌درمانی، و سایر کلاس‌ها و کارگاه‌های مهارت‌افزایی مطابق با متد روز جهان، در کهریزک انجام می‌شود تا بیماری این کودکان به بهترین شکل ممکن تحت کنترل قرار گیرد.

مجید قمی؛ مدیرعامل مرکز تخصصی و فوق تخصصی جواد الائمه (ع)، نیز گفت: این مرکز درمانی در سال ۱۳۸۴ به موسسه خیریه کهریزک واگذار شد تا علاوه بر خدمت رسانی به مردم افسریه و حومه، عهده‌دار خدمات درمانی مددجویان کهریزک نیز باشد.

به گفته‌ی او همه‌ی افراد متبلا به بیماری‌های خاص می‌توانند با ارائه‌ی دفترچه بیمه، از تمامی خدمات درمانی موجود در این مرکز به صورت رایگان استفاده کنند.

هم اکنون ۱۵۵ نفر کادر درمانی و خدماتی به اتفاق ۱۲۳ پزشک متخصص و فوق تخصص در حال انجام وظیفه در این مرکز هستند. همچنین این مرکز با دارا بودن سه اتاق عمل پیشرفته، دستگاه سی تی اسکن و امکانات مدرن پزشکی، نقشی تاثیرگذار در ارائه خدمات درمانی به مراجعه کنندگان دارد.

دکتر حسین نحوی‌نژاد؛ مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک نیز در ادامه گفت: در حال حاضر هشت تا ۱۰ درصد از سالمندان در کشور نیازمند مراقبت های شبانه‌روزی هستند و با توجه به افزایش جمعیت سالمندان، برطرف کردن نیازهای درمانی آنان مستلزم تمهیدات لازم است.