راه‌اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی مولکولی و ژنتیک سرطان در موسسه مهر سهیلا

0
65

اسمِ موسسه، “مهر سهیلا”ست… سهیلا نام بانویی‌ست که از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ درگیر بیماری سرطان بود. او که درد و رنج این بیماری را با گوشت و استخوان خود لمس کرده بود تصمیم می‌گیرد مال و اموالش را برای بهره‌مندی بیماران مبتلا به سرطان با مسئولیت همسرش؛ ناصر امینی، هبه کند. اسم موسسه به یاد ایشان، مهر سهیلا نام می‌گیرد که از سال ۱۳۹۳ به صورت رسمی آغاز به کار کرده است و به خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به سرطان مشغول است.

موسسه‌ی خیریه‌ی مهر سهیلا، به شماره ثبت ۲۷۰۲ با مجوز رسمی از استانداری البرز با هدف حمایت از بیماران مبتلا به سرطان به‌صورت مردم‌نهاد، غیر دولتی و غیر انتفاعی با حمایت صنعت‌گران و تولیدکنندگان پلیمر و هم‌چنین حمایت جامعه‌ی پزشکی در حال فعالیت است.

روز دوشنبه ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱ به بهانه‌ی راه‌اندازی “آزمایشگاه تحقیقاتی مولکولی و ژنتیک سرطان” به همت نیکوکاران و حامیان، در نشست خبری موسسه با اصحاب رسانه‌ی استان البرز حضور یافتم.

ناصر امینی؛ مدیرعامل موسسه‎ی خیریه‌ی مهر سهیلا گفت: موسسه‌ی مهر سهیلا بر اساس نیاز استان البرز در حمایت از بیماران مبتلا به سرطان با حضور جامعه‌ی پزشکی و مدیران حوزه‌ی صنعت تأسیس شده است و با ایجاد اُمید در بیماران مبتلا به سرطان تاکنون توانسته به بیش از ۱۵۰۰ بیمار امدادرسانی کند.

او ادامه داد: برای کلیه‌ی بیمارانی که در این مرکز تحت حمایت قرار می‌گیرند علاوه بر پرداخت هزینه‌ی درمان، خدمات مشاوره‌ای، پزشکی و کارگاه‌های آموزشی نیز برای بیمار و خانواده‌ی بیمار تدارک دیده شده است.

مدیرعامل موسسه در ادامه گفت: آزمایشگاه تحقیقات مولکولی و ژنتیک سرطان مهر سهیلا در ۱۰۰ متر مربع فضای آزمایشگاهی و تحقیقاتی و ۴۵ متر مربع فضای آموزشی مجزا برای برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی راه‌اندازی شده است.

دکتر رضا نکوئیان متخصص ژنتیک سرطان و بیو تکنولوژی پزشکی، عضو هیأت مدیره‌ی موسسه و هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در ادامه گفت: خدا را شاکر هستیم که با همکاری و هم‎دلی حامیان صنعتی و نیکوکاران توانستیم یک آزمایشگاه تحقیقات مولکولی و ژنتیک سرطان را به صورت هدف‎مند برای انجام طرح‎های مولکولی و مخصوصاً ژنتیکی پیشرفته، در خدمت محققان، پزشکان و دانشگاه در موسسه خیریه مهر سهیلا ایجاد کنیم.

او افزود: این موسسه بنا دارد استفاده ابزاری از همه‌ی بخش‌ها و تجهیزات آزمایشگاه را در اختیار اساتید و دانشگاه‌ها قرار دهد تا قدمی هرچند کوچک برای شناخت و تحقیقات سرطان بردارد.

عضو هیات مدیره موسسه مهر سهیلا در پاسخ به خبرنگار روزنامه‌ی پیام آشنا درخصوص شایع‌‌ترین سرطان‌ها در کشور گفت: طی این سال‌ها و حتی پیش از آغاز رسمی فعالیت خیرخواهانه در حوزه‌ی سرطان، و البته طبق رایزنی با دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور به‌خصوص البرز و ایران، سعی کرده‌ایم با بیمارگیری‌های مختلف، به درمان انواع سرطان‌ها بپردازیم. با توجه به اینکه البرز استانی مهاجرپذیر است آمار دقیقی از نوع سرطان مربوط به بومیان و مهاجران در دست نیست اما در کل می‌توان گفت شایع‌‌ترین سرطان‌ها در کشور شامل سرطان پستان(برای بانوان)، سرطان کولون(برای بانوان و آقایان) و سرطان معده و مری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: خوشبختانه طی سال‌های اخیر، تشخیص‌های بالینی دقیق‌تر شده و داروهایی تولید شده که می‌تواند به پیشگیری یا درمان قطعی سرطان منجر شود. در حال حاضر نیز قدرت تشخیصی ما بیشتر شده و می‌توانیم پس از تشخیص نوع سرطان، برای انواع مختلفِ آن نیز داروی مناسب تجویز کنیم.

دکتر نکوئیان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پیام آشنا در خصوص اقدامات پیشگیرانه‌ی این موسسه نیز گفت: ما آموزش برای پیشگیری از ابتلا به سرطان را به جد پیگیری می‌کنیم. به عنوان مثال بحث “سفیران سلامت” را در خانواده‌ها در دستور کار داریم و تاکنون همایش‌های بسیاری نیز با این موضوع برگزار کرده‌ایم.

او ادامه داد: تلاش ما بر این امر استوار بوده است که سفیرانی آموزش، تربیت و به درون خانواده‌ها بفرستیم که آموزش‌های ساده‌ی پیشگیرانه را در خانواده‌ها فراگیر کنند.

دکتر نکوئیان افزود: به عنوان مثال نحوه‌ی تغذیه، داشتن فعالیت فیزیکی منظم، شرایط روحی و روانی مناسب، از جمله مواردی است که می‌تواند در پیشگیری از برخی انواع سرطان مفید باشد و محیط خانواده‌ها را امن نگه دارد.

عضو هیأت مدیره‌ی موسسه‌ی خیریه‌ی مهر سهیلا با بیان اینکه صبر و تحمل در فرآیند درمان سرطان کلیدی است گفت: متاسفانه به دلیل زمان‌بَر بودن پروسه و عوامل متعدد ممکن است بیمار درمان را به دلیل نااُمیدی نیمه‌کار رها کند. این معضل گاهی ناشی از شرایط اقتصادی خانواده نیز است که آینده‌ی فرزندان را نیز تحت تأثیر منفی قرار خواهد داد.

او ادامه داد: موسسه‌ی مهر سهیلا در بخش اقدامات آموزشی و پیشگیرانه بسیار دغدغه‌مند است و تربیت سفیران سلامت نیز از بزرگ‌ترین اهداف ما در این حوزه است.

دکتر نکوئیان در پایان ضمن تقدیر از خبرنگاران استان جهت پوشش خبری، از تمام اصحاب رسانه درخواست کرد که در اطلاع‌رسانی از خدمات رایگان موسسه و اقدامات پیشگیرانه ابتلا به سرطان، به یاری موسسه بشتابند.

در پایان این نشست، اصحاب رسانه‌ از بخش‌های مختلف موسسه‌‌ی خیریه‌ی مهر سهیلا بازدید کردند.