زباله‌ی کمتر تولید کنید؛ خدماتِ بیشتر بگیرید

0
67

طرح کاپ رونمایی شد

نسترن کیوان‌پور– احتمالا بارها در فضای مجازی به عبارت “کاپ” برخورد کرده‌اید؛ مخففِ طرح “کاهش تولید پسماند” که در تعدادی از مناطق استان تهران در حالِ انجام است و مدتی‌ست که صفحه‌های مجازی استان البرز نیز به این موضوع پرداخته‌اند. این طرح، خوشخبتانه صبح امروز به همت سازمان مدیریت پسماند و معاونت خدمات شهری شهرداری کرج روز چهارشنبه؛ ۲ مهر ۱۳۹۹ در منطقه ۳ رونمایی شد تا رسما شاهد برنامه‌های متنوعِ آن برای کاهش تولید پسماند در سطح شهر کرج باشیم.

منطقه ۳ کرج به دلیل وجود سمن‌های فعال زیست‌محیطی و علاقمندان و دلسوزان محیط زیست به عنوان پایلوت طرح کاپ انتخاب شده است. در این منطقه ۲۵ چرخ‌دستی جمع‌آوری زباله‌های خشک با ظاهر شکیل و پلاک‌دار فعالیت خواهند کرد تا علاوه بر زدودنِ چهره‌ی نازیبای چرخ‌دستی‌های قدیمی در شهر، شعارهای تفکیک از مبدأ را هم در معرض دید شهروندان قرار دهند.

در گام بعدی نیز قرار است همه‌ی محلات شهر در مجموع ۲۵۰ چرخ‌دستی جدید داشته باشند. به عبارتی تعداد چهار هزار چرخ‌دستی قدیمی که در حال حاضر در کوچه‌ها و خیابان‌ها شهر به چشم می‌خورند و موردِ گلایه‌ی شهروندان هستند به طور چشمگیری، کاهش خواهد یافت.

در این آیین، محمد مسیبی؛ رئیس سازمان مدیریت پسماند، علی‌اصغر همتی؛ معاون خدمات شهری و علی آرایی؛ مدیر منطقه ۳ شهرداری کرج به سخنرانی پرداختند.

طرح کاپ از زمان مدیریت پیشین سازمان مدیریت پسماند مطرح بوده است و مشاور عالی سازمان؛ علی خوشگرد نیز مدت‌هاست طرح تفکیک زباله از مبدأ را به ویژه در محلات هدف بازآفرینی شهری کرج پیگیری می‌کند. رونماییِ رسمی از این طرح، اتفاقی خوب در آستانه‌ی مدیریت رئیس جدید سازمان بود که به این ترتیب آغاز فعالیت او را در سمتِ جدید به فال نیک می‌گیریم.

فرهنگ‌سازی تولید پسماند کمتر از مدارس

محمد مسیبی؛ رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: «در طرح کاپ تلاش داریم که سیستم جمع‌آوری سنتیِ زباله‌های خشک را ساماندهی کرده و به تدریج آن‌ را با ماشین‌های جمع‌آوری الکترونیک پسماند خشک به نام بهروب جایگزین کنیم.»

او با اشاره به اینکه طرح کاپ با همکاری مستمر میان سازمان مدیریت پسماند، سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل آموزش و پرورش و شرکت حامی نواندیشان پاک البرز به عنوان پیمانکار جمع‌آوری پسماند خشک انجام خواهد شد گفت: «هزار جلد کتاب به این منظور تهیه شده است که بناست مربیان پیش‌دبستانی و مربیان مقطع ابتدایی نحوه‌ی آموزش این کتاب‌ها را از سوی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست تعلیم ببیند تا به بهترین نحو به دانش‌آموزان ارائه کنند. در عین حال بسته‌های پشتیبانی نیز برای ارائه توسط مربیان در فضای مجازی نیز تهیه شده است.»

آموزش یکی از مباحث زیربنایی برای فرهنگ‌سازی تولید کمتر پسماند است و با حمایت شرکت حامی نواندیشان پاک البرز هزار جلد کتاب برای این منظور منتشر شده است که در اختیار مربیان پیش‌دبستانی و مقاطع ابتدایی قرار خواهد گرفت.»

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، موفقیت طرح کاپ را منوط به همکاری و یاری شهروندان دانست و گفت: «روزانه حدود ۱۶۰۰ تُن زباله در البرز تولید می‌شود که ۸۰۰ تُنِ آن مربوط به کرج‌ است؛ رقم نگران‌کننده و بالایی که در عین حال به دلیلِ عدم تفکیک از مبدأ، مشکلات بسیاری را نیز برای مدیریت شهری ایجاد کرده است. این در حالی‌ست که اگر طرح کاپ موفق عمل کند، می‌توان هزینه‌های صرفه‌جویی شده را صرفِ ارائه‌ی خدمات بیشتر به شهروندان کرج کرد.»

کیانمهر؛ پایلوت دریافت سطل‌های تفکیک زباله

علی‌اصغر همتی؛ معاون خدمات شهری شهرداری کرج گفت: «مدیریت شهری در بحث تفکیک زباله از مبدأ همیشه با چالش‌های بسیاری مواجه بوده است و متاسفانه هنوز از روش‌های سنتیِ جمع‌آوری پسماند در سطح شهرها استفاده می‌شود که اتفاق خوبی نیست.»

او با بیان اینکه مالکیت زباله‌های تولید شده طبق ماده ۸ قانون مدیریت پسماند بر عهده‌ی شهرداری است گفت: «بر این اساس شهرداری موظف به جمع‌آوری، مدیریت و بازیافت زباله‌هاست و بنا بوده است تا پایان برنامه‌ی چهارم توسعه، همه‌ی شهرداری‌های شهرهای ساحلی و کلانشهرها۱۰۰ درصد زباله‌ها را بازیافت کنند اما متاسفانه به دلیل کمبود زیرساخت‌ها و امکانات و معذوریت‌های اقتصادی و نبود فرهنگِ صحیح تفکیک از مبدأ، این اتفاق حتی در تهران هم رخ نداده است.»

همتی ادامه داد: «در کنار برنامه‌های مدیریت شهری شهروندان نیز باید همکاری لازم را داشته باشند تا  تولید زباله به حداقل برسد. از امروز ماشین‌های جمع‌آوری زباله‌ی بهروب در سطح شهر فعالیت خواهند کرد و به واحدهای مسکونی که بیشترین همکاری را با ما داشته باشند خدماتی مانند کیسه‌های پارچه‌ای و … ارائه خواهد شد. شهروندان هم‌چنین می‌توانند با نصب اپلیکیشن “بهروب” در گوشی‌های هوشمند یا تماس با شماره تلفنِ این شرکت زباله‌هایشان را بفروشند.»

معاون خدمات شهری شهرداری کرج  از تحویل مخازن تفکیک زباله به ۵۰ بلوکِ ۲۵ واحدی در کیانمهر نیز خبر داد و گفت: «از اهالی این منطقه می‌خواهیم با مدیریت شهری همکاری کنند و پس از تفکیک زباله، با استفاده از بهروب، علاوه بر کمک به کاهش تولید پسماند، هزینه‌های شارژ ساختمان‌هایشان را هم از طریق فروش زباله‌های خود تأمین کنند.»

محلات منتخب منطقه ۳ در طرح کاپ در اولویت دریافت خدمات بیشتر

علی آرایی نیز ضمن ابراز خرسندی از اینکه منطقه ۳ میزبان اجرای طرح کاپ شده است گفت: «سیاست‌گذاری‌های کلان شورای اسلامی شهر کرج در دوره‌ی پنجم و کمیسیونِ محیطِ زیست شورا سبب تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌هایی شد که به رونمایی از طرح کاپ انجامیده است.»

مدیر منطقه ۳ شهرداری کرج ادامه داد: «دلیل اینکه منطقه ۳ اعلام آمادگی برای میزبانیِ این طرح کرده است، قرارگیری در مجاورت مرکز دفن زباله‌ی حلقه‌دره و از طرفی آمادگیِ بالای ساکنان منطقه برای کاهش تولید پسماند بوده است.»

او با ابراز امیدواری از همکاریِ ساکنان منطقه این مژده را داد که شهروندان منتخب و محلات منتخب در همکاری با این طرح، در اولویت خدمات بیشتر قرار خواهند گرفت.