فرهنگ و هنر كرج را به اهلش بسپاريد

0
74

محمد ایل بیگی– با انتشار خبر رتبه نخست البرز در آمار طلاق نگاه‌ها سمت متولیان فرهنگی، اجتماعی رفت تا شاید دنبال مقصری برای بدترین رتبه کشور باشیم.

رتبه ای که قطعاً در آمار طلاق خلاصه نشده و در بسیاری از آسیبهای اجتماعی با سرافکندگی بالانشین هستیم و روز به روز نیز این آمارها حالمان را بدتر از گذشته می‌کند.

این وضعیت آشفته اجتماعی و فرهنگی زمانی به شکل غیر رسمی خودنمایی میکند که در ایام کرونا خودرویی که برای عبور از سد مامور راهور بدترین توهین ها را انجام می‌دهد شماره پلاکش ۶۸ است و تنها بازداشتی این روزهای فضای مجازی بابت توهین به مقدسات نیز در کرج شناسایی شد.

قطعاً عملکرد مدیران گذشته کار را به اینجا کشیده و سفارشی آمدن و سفارشی رفتن نتیجه اش بالانشینی در آمارهایی‌ست که قطعاً کسب رتبه نخستش افتخار نخواهد بود.

آیا می‌شود به بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی شهر امیدوار بود؟

سوالی که این روزها مطرح می‌شود این است که آیا راهکاری برای برون رفت از این وضعیت وجود دارد؟

قطعاً می‌توان به جای ارائه تزهای نشدنی، نگاهی به تجارب شهرهای موفق کشور انداخت و بهترین الگو را برای ارتقای فرهنگی و اجتماعی شهر پیدا کرد که در اینجا به برخی از آنها اشاره ای کوتاه می‌کنیم.

افزایش سرانه‌های فرهنگی

با نگاهی به آمارهای نابسامانی های اجتماعی، میتوان به رابطه مستقیم سرانه‌های فرهنگی با وضعیت ایده‌آل در شهرها پی برد؛ ایجاد فرهنگسراها، پارک‌های موضوعی، سینما، خانه فرهنگ و گالری از فضاهایی‌ست که نیاز دارد تا به اهلش برای ساخت، توسعه و بهره‌برداری واگذار شود تا در نهایت بوی پسردایی و پسرعمه از پستوی قراردادهای آن بیرون نزند؛ فضاهایی که به نشاط اجتماعی بیانجامد و محلی برای داد و ستد هنر و فرهنگ باشد که نهایتاً می‌تواند با اتفاقات مثبت برای شهر همراه باشد.

شهر انسان محور

اهالی یک شهر زمانی برای محل زندگی خود دلسوزی خواهند کرد که از فضای آن لذت ببرند؛ فرض کنید شما با یک فرد غریبه در میدان نقش جهان اصفهان، یا بازار تاریخی یزد و تبریز تنه به تنه شوید؛ قطعاً عکس‌العملی که با این فرد خواهید داشت کمی متفاوت تر از برخورد با فردی است که در میدان کرج یا چهارراه طالقانی خواهد بود و این بازخورد ناشی از تأثیر مکان روی ناخودآگاه ما خواهد بود.

تغییر رویکرد شهرها از خودرومحوری به انسان محوری را طی سالهای گذشته در اصفهان، شیراز، یزد، همدان و بسیاری از شهرهای دیگر با ساخت «پیاده راه»، «مکانهای مکث» و از بین بردن «فضاهای بی‌دفاع شهری» شاهد بودیم و تنها کافیست اعضای شورای شهری که دغدغه آسیب‌های اجتماعی را دارند، سری به پیاده‌راههای این شهرها و نتایج مثبت آن بياندازند تا هم متوجه کاهش آمارهای بزه، درگیری و سرقت در آنها شوند و هم معنی توسعه پایدارشهری با رویکرد انسانی را از نزدیک شاهد باشند.

شهر مدیر فرهنگی می‌خواهد

قطعاً با روی کار آمدن شورای ششم، مدعیان امور فرهنگی بیش از پیش با شعار انقلابی در پی نشستن بر صندلی های این حوزه هستند، درحالی که طی سالهای گذشته شاهد عملکرد ضعیف بسیاری از مدیران مدعی این حوزه بودیم که مربوط به دو الی سه سال گذشته نیست و سالها این موضوع برای کرج تبدیل به آسیبی تکراری شده است.

اعضای شورای ششم قطعاً برای اینکه بتوانند شعارهایی که رنگ و بوی فرهنگ، هنر و کاهش آسیبهای اجتماعی را می‌دهد محقق کنند، بدون نگاه سیاسی، حزبی، قوم و خویشی و… سکان را به افراد درس پس داده واگذار و از آنها خروجی گام به گام را مطالبه کنند تا شاهد عَلَم شدن مدیران ناتوان و تکراری، در پـستهای فرهنگی و هنری نباشیم.

در پایان بار دیگر از اعضای شورای ششم شهر کرج می‌خواهیم با جذب متخصصان واقعی و نگاهی به عملکرد شهرهایی که در ارتقای سطح فرهنگی، هنری و اجتماعی موفق بوده‌اند، مسیر نامبارک حرکت به سمت نابودی اجتماعی را متوقف و با ایستادن در مقابل طرحهای من درآوردی و تکیه بر برنامه‌های اجرا شده موفق و درس پس داده، گامی موثر در بهبود اوضاع نابسامان کرج بردارند. انشالله…