مرگ جهان‌پهلوان تختی در نزدیکی احمدآباد…

0
71

دکتر حسین‌ عسکری؛ البرزپژوه– ۱۷ دی، پنجاه و سومین سالگرد مرگ دردناک جهان پهلوان غلامرضا تختی(۱۳۰۹ – ۱۳۴۶ش) صاحب ۱۰ مدال ارزشمند جهانی در رشته کشتی است. او اواخر عمر با گرایش به جبهه ملی، در صف مخالفان حکومت پهلوی قرار گرفت. از این منظر با آیت الله سید محمود طالقانی فقیه مبارز و نواندیش البرزی در یک سنگر بود. در عکس فوق که مربوط به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است، آیت الله طالقانی در مسجد هدایت تهران با اهدای قرآن کریم از تلاش‌های اجتماعی تختی تقدیر کرد.

این دو شخصیت که از علاقه‌مندان به دکتر محمد مصدق به شمار می‌روند، پس از درگذشت او در ۱۴ اسفند ۱۳۴۵، بر مزار او در روستای احمدآباد از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز حاضر شدند. تختی در چهلم مصدق (بهار ۱۳۴۶) با وجود تهدیدات سازمان اطلاعات و امنیت حکومت پهلوی (ساواک) به احمدآباد آمد. در حالی که گروهی از کارگران کارخانجات نساجی مقدم با سازماندهی سرهنگ علی اکبر مولوی؛ رئیس بی‌رحم و مخوف ساواک تهران به آرامگاه مصدق آورده شده بودند تا ضد مصدق و به نفع محمد رضا شاه پهلوی شعار دهند.

در کارنامه سرهنگ مولوی که بعدها به درجه سرتیپی رسید، تصدی ریاست ساواک تهران، دستگیری دکتر سید حسین فاطمی؛ وزیر امور خارجه کابینه مصدق، سخت‌گیری به دکتر مصدق در روستای احمدآباد، مشارکت در حمله به مدرسه فیضیه قم، کشتار مردم در واقعه ۱۵ خرداد ۱۴۴۲، دستگیری شبانه امام خمینی در شهر قم و جاسوسی از بیوت مراجع تقلید شیعه دیده می‌شود.

او در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۱ بر اثر سانحه سقوط هلی‌کوپتر کشته شد. بین آمدن جهان پهلوان تختی به احمدآباد و مرگش، فاصله چندانی نیست…