مظلومیت دانشگاه‌ها در بحث ارتباط علم و صنعت!

0
80

هزار و یک شهر- نشست خبری رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی روز گذشته؛ ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۱ در سالن ریاستِ این مرکز با حضور اصحاب رسانه البرز برگزار شد و دکتر حمید امیدوار به بیان عملکرد پژوهشگاه و محصولات تولید شده پرداخت.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی ضمن بیان تاریخچه‌ای از تأسیس این مرکز، گفت: طرح این پژوهشگاه به عنوان مرکزی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح اما در سال ۱۳۶۵ به عنوان مرکز خواص کاربردی ذیل دانشگاه شریف عملیاتی و بعد مستقل شد.

او افزود: در حال حاضر چهار پژوهشکده سرامیک، مواد نیمه‌هادی، انرژی‌های نو، نانو و بایو در این مجموعه با تمرکز بيش‌تر بر انرژی خورشیدی، انرژی باد، پساب و تصفيه آب فعال است.

دكتر اميدوار با بيان اينكه در حال حاضر ۶۵ عضو هیأت علمی، ۵۰ دانشجوی دکتری، ۱۵۰ دانشجوی ارشد و ۱۲۰ پرسنل در پژوهشگاه فعالیت می‌کنند، گفت: بیش از سه هزار مجموعه صنعتی کوچک و متوسط در البرز فعالیت می‌کند. این مرکز با وسعت ۲۰ هکتاری، به خصوص در بحث تصفیه پساب واحدهای صنعتی از ظرفیت خوبی برخوردار است.

او هم‌چنین به فعالیت این پژوهشگاه در حوزه باتری لیتیوم-یون اشاره کرد و گفت: باتری‌های لیتیوم-یون یکی از موضوعات کشور در افق پنج ساله است و برای ماشین‌های هیبرید باتری به عنوان ذخیره ساز نقش مهمی دارد. ما نیز به دنبال این هستیم که در آینده نزدیک با صنایعی مثل مپنا کنسرسیومی به عنوان مرکز توسعه فناوری باتری لیتیوم-یون داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع مهم فرار مغزها نیز اشاره کرد و گفت: صیانت و نگاهداشت نخبگان یکی از مسائل جدی حوزه علم و فناوری در کشور است و ضروری است که فضایی ایجاد کنیم که زمینه جذب نخبگان در بخش‌های مختلف کشور فراهم شود.

او تأکید کرد: برای صیانت از نخبگان باید با عزمی ملی فضایی ایجاد شود که شرکت‌های بزرگ با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ارتباط وثیق داشته باشند. یکی از موضوعات مهم، هزینه تحقیق و توسعه به نسبت تولید ناخالص داخلی است که در افق ۱۴۰۴ باید چهار درصد باشد اما اکنون بین نیم تا هشت دهم درصد است. با توجه به شرایط کنونی و زمان کوتاهی که تا افق ۱۴۰۴ باقی مانده است رسیدن به این نسبت دشوار به نظر می‌رسد اما از طریق اختصاص بخشی از بودجه سالانه شرکت‌های دولتی که در سال به ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد می‌توان فاصله ما تا هدفگذاری تحقیق و توسعه به نسبت تولید ناخالص داخلی را پوشش داد.

او در ادامه با بیان اینکه در بحث ارتباط دانشگاه و صنعت، دانشگاه‌ها مظلوم واقع شده‌اند، گفت: در بسیاری مواقع دانشگاه‌ها ایده خود را عرضه و به نمونه آزمایشگاهی تبدیل می‌کنند اما برای اینکه نمونه آزمایشگاهی به محصول تبدیل شود نیاز به ابزار حاکمیتی و حمایت مالی است تا محصول تجاری شود. از هر پنج نمونه ممکن است یک نمونه به نتیجه برسد به همین دلیل به حمایت حاکمیتی نیاز است.

امیدوار افزود: در این زمینه دانشگاه‎‌ها و پژوهشگاه‌های ما موفق بوده‌اند اما ادامه آن وظیفه منابع دولتی است تا حمایت کنند. گره ما اینجاست چون باید بتوانیم نمونه آزمایشگاهی را به نمونه قابل عرضه تبدیل کنیم. پژوهشگران ما در پژوهشگاه مواد و انرژی یک مرحله جلوتر و تا محصول قابل عرضه پیش رفته‌اند اما باید برای آن برندسازی شود.

دکتر امیدوار به فعالیت پژوهشگاه مواد و انرژی در حوزه باتری لیتیوم-یون اشاره و با بیان اینکه باتری‌های لیتیوم-یون یکی از موضوعات کشور در افق پنج ساله است و برای ماشین‌های هیبرید باتری به عنوان ذخیره ساز نقش مهمی دارد، گفت: به دنبال این هستیم که در آینده نزدیک با صنایعی مثل مپنا کنسرسیومی به عنوان مرکز فناوری و توسعه فناوری باتری لیتیوم-یون داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی ادامه داد: علاوه بر این تفاهم نامه پارک فناوری تخصصی باتری لیتیوم-یون هم امضا شده که  طبق آن وزارت صنایع به عنوان هماهنگ کننده خواهد بود، دانشگاه امیرکبیر هم به عنوان همکار در مرکز نوآوری خواهد بود.

او گفت: در بحث سلول‌های خورشیدی هم در حال انعقاد با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم تا در زمینه ساخت این سلول‌ها فعالیت داشته باشیم. با وزارت بهداشت هم مذاکراتی برای اینکه پژوهشگاه به عنوان یکی از آزمایشگاه‌های همکار مطرح شود صورت گرفته است.

در پایان این نشست، خبرنگاران از بخش‌های مختلف پژوهشگاه، ساختمان انرژی صفر و نمایشگاه محصولات این مرکز بازدید کردند و متخصصان و کارشناسانِ پژوهشگاه به توضیح در خصوصِ فعالیت‌های مختلف پژوهشی در زمینه‌های گوناگون پرداختند.