جلوگیری از بارگذاری بیش‌ از ظرفیت روی آبخوان‌های البرز

0
81

پروژه تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد و نظرآباد افتتاح شد

هزار و یک شهر- اگر فعال محیط زیست هستید یا در گروه شهروندان دغدغه‌مند استان البرز قرار دارید، حتما از وضعیت آبخوان‌های استان باخبر هستید. سه دشت مهم هشتگرد، تهران-کرج و اشتهارد، و البته دشت قزوین که بخش کوچکی از البرز در آن قرار دارد، به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، وضعیت نامطلوبی دارند.

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز تاکنون هزار و ۴۲۰ میلیون مترمکعب  آب به دلیل بارگذاری بیش از ظرفیت بر روی آبخوان‌های استان از دست رفته است و این در حالی است که حدود ۷۵ درصد مصارف آب البرز از محل آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

طرح سازگاری با کم‌آبی سه سال است که مطرح شده و اخیرا با همکاری استان‌های دیگر به تصویب رسید و بناست در کارگروه ملی، در تاریخ نهم اسفندماه ۹۹ با حضور وزیر نیرو، استانداران و معاونان مصوبه نهایی ابلاغ شود.

در فاز نخست این طرح به گفته نجفیان بناست تا افق ۱۴۰۵، ۱۱۱ میلیون متر مکعب در برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی کاسته شود تا به آب قابل برنامه‌ریزی نزدیک شویم. هرچند این عدد با رسیدن به ۲۵۶ میلیون متر مکعب، وضعیت مطلوب برای استان رقم خواهد زد.

پروژه‌ تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد و نظرآباد که فاز اول و دوم آن با اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی، صبح امروز؛ ۲۸ بهمن ۹۹، با حضور رضا اردکانیان؛ وزیر نیرو از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شد، در قالب طرح سازگاری با کم‌آبی استان البرز است.

داود نجفیان در توضیح این طرح که با همکاری نهادهای دیگر استان؛ جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و… انجام شده است، گفت:«منطقه اجرای پروژه در شمال غرب دشت هشتگرد و در فاصله ۳۱ کیلومتری مرکز استان البرز، در محدوده شهرستان ساوجبلاغ است. محور سد انحرافی کردان در فاصله حدود یک کیلومتری بالادست پل اتوبن کرج-قزوین قرار دارد و محل احداث حوضچه‌های تغذیه در مسیل رودخانه، بخشی در شمال اتوبان(حوضچه ۱) و دیگر حوضچه‌ها در جنوب پل اتوبان است.»

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز یکی از اهداف مهم این طرح را تغذیه آبخوان در فاز ۱ و ۲ با ذخیره ۰.۳۵ میلیون متر مکعب و در فاز ۳ با ذخیره ۰.۱۵ میلیون متر مکعب در هر سیلاب(حدود ۸.۵ میلیون متر مکعب در سال تغذیه آب زیرزمینی سیلاب) اعلام کرد.

نجفیان در پایان گفت: «پروژه تغذیه مصنوعی فردیس در دشت تهران-کرج هم در دستور کار است که تا انتهای خرداد ماه ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.»

در جریان افتتاح پروژه تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد و نظرآباد، وزیر نیرو نیز به موضوعات جالبی در خصوص استان البرز اشاره کرد که البته تازگی ندارد؛ سهم البرز در چالش‌های پایتخت و وضعیت خاص البرز در مجاورت با تهران.

او با اشاره به درخواست استاندار البرز در زمینه تکمیل طرح‌های برق و آب در این استان گفت: «تحقق این طرح‌ها را پیگیری می‌کنم و این موضوع را اعلام می‌کنم که افتتاح طرح‌های بزرگی پیش روی البرز خواهد بود.»

امیدواریم که وعده‌های وزیر نیرو در آینده‌ای نزدیک به وقوع بپیوندد و با افتتاح طرح‌های مشابه، حوزه آبخوان دشت‌های البرز نجات یابد.