پدیده‌ای به نام بلوار ایرانی در حصارک!

0
164

محله مالک اشتر؛ نیازمند کمک مسئولان

خانی نژاد– زمانی هویت شهر کرج با درختان و باغ شهرش مشخص بود. اما رشد برون زاي شهر و حاشیه نشینی و در آخر کشیده شدن حاشیه به متن شهر در بخش هاي مختلف باعث شد که اين بافت ها به تدريج با مشکلاتي روبه رو شوند. امروزه شاهد به وجودآمدن محلاتي هستيم که جز تفاوت در نامشان، هيچ ويژگي متمايز ديگري نسبت به يکديگر ندارند. اين سير نادرست و حرکت هاي معيوب، چنان وضعي را به وجود آورده است که در بافت هاي جديد شهري، ويژگي سنتي محله از بين رفته و ارزش هايي، همچون آرامش، امنیت و زیبایی و… همگي رنگ باخته است.

مالک اشتر واقع در حصارک و بلوار شهید ایرانی از آن دست محله‌هایی است که با قدم زدن شاهد مناظر ناخوشایندی خواهیم شد. مناظری که معنای واقعی شهر و شهرنشینی امنیت و آرامش را به چالش می کشد.

در امتداد بلوار شهید ایرانی پارکی است که برای بازی کودکان و لحظه ای آرامش تعبیه شده، اما با ورود به آن شاهد مناظر زشتی خواهیم بود که هیچ خانواده ای حاضر نیست تا فرزندش در این پارک بازی کند.

وجود معتادین و ضایعاتی ها در امتداد این پارک باعث شده تا کسی رغبت نکند روی نیمکت های این پارک استراحت کند. با وجود مردمی خونگرم و خوش مشرب چهره این محله جدای از دیگر محله هاست.با وجود آنکه در نزدیکی این پارک زمین بازی و ورزش است اما پشت این پارک که برای ساخت آن نیز هزینه بسیاری شده زمین بایری است که تپه مانند و یا گودال های عمیق در دل این زمین بایر کنده شده که تنها محل تجمع معتادان متجاهر و اطرافش مملو از ضایعات است. این محله که در منطقه حصارک واقع شده با وجود دو مرکز آموزشی و پژوهشی بسیار چهره زشتی را به رخ می کشد.

آنچه در این محله بیشتر رخ می نماید، محرومیت است که با استانداردهای شهرنشینی فاصله دارد، با وجود اینکه شهرداری اقدام به ساخت پارک شهید ایرانی کرده و فضای بسیاری را به خود اختصاص داده، اما عملا کارایی نداشته که آنهم به واسطه مغازه هایی که به بهانه ضایعات فروشی در اطراف آن جمع شده اند یا افرادی که به بهانه رفتن به پارک اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند. مشکلات زیست محیطی که در این منطقه ایجاد شده، وجود زباله ها در اطراف این پارک، تابستان ها امان مردم این منطقه را بریده و بوی کانال های فاضلاب مشکلاتی است که مردم محله مالک اشتر با آن دست به گریبانند.

چندی پیش چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر کرج به همراه شهردار منطقه دیدن کردند تا از نزدیک شاهد مشکلات آن باشند. دکتر عباس زارع می گوید؛ جمع آوری معتادان متجاهر در زمین بازی کودکان باید تعیین تکلیف شده و این نخاله ها جمع آوری شوند او از کلیه دستگاه ها و ارگانهای ذیربط از جمله نیروی انتظامی، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر خواست تا در این منطقه نقش برجسته تری را در ساماندهی این منطقه انجام دهند.

این عضو شورای شهر کرج با انتقاد از کیوسکی که بهزیستی برای پخش غذا در این منطقه گذاشته، گفت که این اقدام تنها محل تجمیع معتادان شده است. دکتر زارع تاکید کرد که اگر با همت شهرداری منطقه ۶ این مکان هر چه زودتر جدول کشی شده و سامان داده شود خانواده ها دغدغه کمتری برای کودکان خود دارند، چرا که وجود معتادان در این منطقه بزرگترین معضل ماست که از دستگاه های ذیربط می خواهیم وارد عمل شده و این منطقه به سامانی برسد.

دکتر زارع در ادامه می گوید: بسیاری از معتادان محلی نیستند و فقط بخاطر امنیتی است که با ساخت آلونک هایی در این منطقه باعث شده تا تجمیع شوند.

فرج اله ایلیات، دیگر عضو شورا نسبت به ساماندهی حصارک پایین معتقد است سهم شهرداری از ساماندهی این منطقه تنها خدماتی است که شامل ساخت اماکن ورزشی و فرهنگی است که سهم شهرداری فقط بعنوان سهم خدماتی است که تقریبا تمام شده و تفکیک صورت گرفته است. این عضو شورا انجام کار عمرانی این منطقه را کند ارزیابی کرد که با ایجاد دسترسی محلی با ساخت خیابان ۳۵ متری این امر سریع انجام خواهد شد.

مهندس ایلیات می گوید: این طرح جزو معدود توافقاتی بوده که مشکلی برای اجرا ندارد، اما از طرفی اراده ای برای انجام این کار نیست؛ چرا که شهرداری از سهم خود تمام و کمال برای خدمات استفاده کرده و صدور پروانه در اطراف این زمین نیز صورت گرفته است.

ایلیات می گوید که این منطقه ۷۵ هکتار است که سه مالک داشته توافقات کلی صورت گرفت و نقشه تفکیکی آن که شامل مسکونی، تجاری و خدماتی است انجام شده است که سهم شهرداری تنها خدماتی است و شامل فضای سبز، فرهنگی، ورزشی بصورت مجموعه ای کامل دیده شده است.

از طرفی دکتر زارع تاکید دارد که با وجود آنکه شهرداری تمام نیروی خود را برای ارائه خدمات رسانی به این منطقه صرف کرده، اما کماکان در امنیت و ایجاد محیط سالم برای بازی این کودکان با مشکلاتی مواجه هستند، چرا که هیچ کس حاضر نیست فرزندش در پارکی بازی کند که معتادان متهاجر در آن رفت و آمد دارند.

 ساکنان محله نیز از وجود ضایعات فروش ها در این منطقه ناراحتند؛ چرا که آلودگی برای آنان مشکلاتی ایجاد کرده است با وجود آنکه این پارک جنب مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع شده کمتر کسی میل و رغبت نشان می دهد تا از آن استفاده کند.

 حال پدیده ای بنام بلوار ایرانی با کدام هویت شهر “کرج” سازگاری دارد؟ رضایت مردم، پاسخگویی مسئولان، چه تاثیرو ارتباطی با این هویت داشته؟ گویا هويت “کرج” به تنهايي نتوانسته در این محله باعث رضايت ساکنان آن باشد.