هزار و یک شهر – اتوبوسهای تندرو حالا در خیابانهای کرج به چشم میخورند. اما این تجربه برای شهروندان کرجی چگونه بوده است؟ آیا BRT کرج توانسته است به وعدههای خود عمل کند؟ در این پرونده موارد زیست محیطی، اجتماعی، استفاده از اینفلوئنسرها برای تبلیغ پروژههای شهری و تجربه زیسته افراد را مورد بررسی قرار میدهیم و به بیان برخی از تجارب شهری جهانی در حوزه اتوبوسهای تندرو به خصوص در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا میپردازیم.
این پرونده در هفتههای آتی نیز ادامه خواهد یافت تا بهدور از حُبّ و بغضِ شخصی، موافقان و مخالفان نظرات و دیدگاههای خود را در خصوص پروژههای شهری بیان کنند. شهری که در آن تنها یک صدای واحد شنیده میشود؛ شهری که در آن انتقادها سرکوب میشوند و تنها نظرات موافق به رسمیت شناخته میشوند، به مرور زمان به باتلاقی از مشکلات تبدیل خواهد شد که روز به روز وضعیت اسفناکتری خواهد یافت.
یادداشتها و گزارشهای این پرونده را میتوانید در لینکهای زیر بخوانید:
۱- چالشهای اجرای BRT در کرج و راهکارهای بهبود آن
عباس زارع؛ فعال محیط زیست و مدیریت شهری
https://B2n.ir/BRT-zare
۲- چند پرسش از مسئولان در خصوص پروژه BRT کرج
محسن مرادی؛ پژوهشگر مدیریت شهری
https://B2n.ir/BRT-MORADI
۳- BRT؛ ابزاری برای کاهش شکاف طبقاتی در حمل و نقل شهری
سعید توكلی؛ فعال محیط زیست
https://B2n.ir/BRT-tavakoli
۴- لایك و ویو تنها معیار موفقیت یك كمپین نیست
نسترن کیوانپور؛ روزنامهنگار
https://B2n.ir/BRT-NASK
۵- چرا BRT یک راهحل کلیدی برای ترافیک در خاورمیانه و شمال آفریقاست؟
نیلوفر کیوانپور؛ مترجم زبان انگلیسی
https://B2n.ir/BRT-NIL