چگونه امریکایی‌ها با کووید ۱۹ سالم‌تر شده‌اند

0
84

مترجم: شایسته مدنی؛ جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه

هانس تاپاریا- سرانجام اتفاقی افتاد تا مردم بیشتر پخت و پز ‌کنند. آشپزهای مطرح، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های آشپزی تمام تلاش خودشان را کردند. اما کووید ۱۹ کاری را انجام داد که هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانستند انجام دهند. در پنجاه سال اخیر دیده نشده بود که آمریکایی‌ها تا این اندازه در حال آشپزی باشند، یک حرکت سالم، درست وسط بیماری همه‌گیر. بله ما بیشتر از قبل از خدمات تحویل غذا در منزل استفاده می‌کنیم و تقاضا برای کالاهای بسته‌بندی به سرعت افزایش یافته است. حتی فروش همبرگرهای بدمزه نیز زیاد شده اما تکرار و پیگیری برای پخت و پز، فرصت فوق‌العاده‌ای برای سلامتی همگانی فراهم کرده است.

در نظرسنجی اخیر، ۵۴ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که بیشتر از دوران پیش از همه‌گیری بیماری، غذا می‌پزند، ۷۵ درصد گفته‌اند بیشتر از قبل به آشپزخانه دلگرم هستند و ۵۱ درصد اعتراف کرده‌اند که پس از این بحران به آشپزی ادامه خواهند داد. علاقه به آموزش آشپزی آنلاین، سایت‌های دستور غذا و وبلاگ‌های آشپزی بیشتر شده است. ده‌ها نویسنده و مؤلف کتاب و دستورهای غذا، ایده‌هایشان را منتشر کرده و در توئیتر و اینستاگرام به سوالات دیگران پاسخ می‌دهند.

یکی از تهیه‌کنندگان تلویزیون در توئیتر نوشت: «احساس می‌کنم این ویروس توطئه‌ای بود برای اینکه آشپزی یاد بگیرم.» یکی از دانشجویان دانشگاه نیویورک نوشت: «پیش از کرونا من گاهی به آشپزخانه سر می‌زدم، اکنون با آشپزخانه یکی شده‌ام.» جوان‌ترها به شکل تصویری با والدینشان تماس می‌گیرند تا نکات آشپزی را یاد بگیرند، حتی بی‌عرضه‌ترین افراد در آشپزی دستکم یاد گرفته‌اند املت بپزند.

تقریباً همه تلاش می‌کنند. کتاب‌های آشپزی به‌ندرت بین کتاب‌های پرفروش آمازون هستند. اما این هفته کتاب دستور آشپزی‌هایی که توسط جوانا گینز جمع‌آوری می‌شود به چاپ دوم رسید. جستجوی عبارت «کلاس آشپزی آنلاین» در گوگل، در چهار هفته‌ی گذشته پنج برابر افزایش داشت و جستجوی عبارت «با من آشپزی کن» در نیمه‌ی دوم ماه مارس در یوتوب افزایش صد در صدی بازدید روزانه را داشت.

این افزایش پخت و پز معنادار است، طبق مطالعات متعدد، افرادی که مرتب در خانه آشپزی می‌کنند، سلامت‌تر بوده و در مقایسه با کسانی که کمتر غذا می‌پزند، کالری کمتری دریافت می‌کنند. یکی از بزرگترین موانع پخت و پز این است که نیاز به زمان و تمرین دارد تا مهارت کافی و سهولت در آن به دست آید. اکثر امریکایی‌ها به این زمان اولیه برای آموزش دسترسی ندارند، چرا که در دهه‌های اخیر سرعت زندگی به شدت افزایش یافته است. دیگر اینکه هیچ نیازی به پخت و پز نیست، چرا که غذاهای آماده و فست فودها به راحتی در دسترس هستند.

کرونا همه‌چیز را به حالت تعلیق درآورد و تقریباً همه‌ی کارگران، کارمندان، بیکاران و شاغلان «غیرضروری» در یک دوره برنامه‌ی اقتصاد خانگی ثبت نام کرده‌اند. آشپزی در صدر برنامه درسی قرار دارد. این دوره‌ی آموزشی، ماه‌ها یا سال‌ها طول خواهد کشید. حتی اگر دستور «در خانه بمانید» تمام شود آشپزی، مقرون به صرفه‌ترین روش در دوران رکود شدید خواهد بود.

افزایش دفعات آشپزی لزوماً به معنی سلامت‌تر شدن در دوران بیماری همه‌گیر نیست. ترس و وحشت باعث می‌شود، نگرانی به غذایمان تبدیل شود، حتی اگر خودمان را در طشت بستنی و پخت شیرینی غرق کنیم. علاوه بر این با بسته شدن سال‌های ورزشی و محدودیت در تحرک، اکنون بسیاری از ما بی‌تحرک‌تر از همیشه هستیم. اما در حال دستیابی به مهارتی باستانی هستیم که نشان داده افراد با کمک آن بهتر و طولانی‌تر زندگی می‌کنند. اگر این مهارت را مرتب و طولانی‌مدت به کار بگیریم، می‌توان خطر بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش داد.

سوءتغذیه بیشترین علت مرگ و میر در امریکا است و این سوءتغذیه بیشتر توسط شرکت‌های بزرگ مواد غذایی مانند پپسی، کوکاکولا و مک‌دونالد ایجاد شده است. تخمین زده شده که تنها ده عامل مربوط به رژیم مواد غذایی (مانند مصرف بالای فراوردهای گوشتی و غلات تصفیه شده) به تنهایی علت بیش از هزار مورد مرگ در روز در اثر حمله‌ی قبلی، سکته و دیابت است. بیش از صد میلیون امریکایی دیابت دارند یا در معرض دیابت هستند و ۱۲۲ میلیون نفر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند.

پخت و پز مکرر، نتایج متفاوتی دارد، به طور متوسط افرادی که در خانه آشپزی می‌کنند به نسبت دیگران چربی و قند کمتری مصرف می‌کنند علاوه بر این، اکثر رستوران‌ها و بسیاری از کمپانی‌های بزرگ مواد غذایی، میزان نمک، چربی و شکری که استفاده می‌کنند در غذای خانگی غیرقابل تصور است.

پخت و پز به عنوان یکی از عوامل سلامتی در حال فراگیر شدن است. در برخی از دانشکده‌های پزشکی مانند جورج واشنگتن و تولان، اکنون برنامه‌های آشپزی یا آموزشگاه‌های آشپزی دارند. این نیاز هیچ وقت تا این اندازه اهمیت نداشته است، به‌ویژه از زمانی که ویروس کرونا بیشترین تهدیدش متوجه افرادی بود که بیماری‌های مزمن مرتبط با غذا داشتند. تقریباً ۹۰ درصد افرادی که با این ویروس به طور جدی بیماری می‌شوند، بیماری زمینه‌ای دارند که شایع‌ترین شان فشار خون بالا و دیابت است.

وقتی زندگی به حالت اول بازگردد، ممکن است به روش‌های پیشین زندگی بازگردیم، اما ذائقه‌های ما چیز متفاوتی را تجربه کرده است و دست‌های ما مهارت استادانه‌ای کسب کرده است. روابط خانوادگی برای بسیاری تقویت شده است، چرا که آشپزی فعالیتی گروهی است و بسیار مفرح و آموزشی است. ویروس کرونا درس‌های زیادی خواهد داشت اما باید عاقل باشیم و این یکی را فراموش نکنیم. این مهارت جدید می‌تواند نجات‌بخش باشد.

هانس تاپاریا، کارآفرین مواد غذایی  استادیار مدرسه‌ی بازرگانی در دانشگاه نیویورک است.