از متروی کرج چه خبر؟!

0
82

هزار و یک شهر- “هیچ شهری را نمی‌توانید درک کنید؛ مگر با تجربه‌ سیستم حمل‌ونقل عمومی‌اش.” این جمله را یک مدرس دانشگاه در حوزه فناوری گفته است و چه معنا و مفهوم عمیقی در حوزه‌ شهرسازی دارد. نه؟

کرج را با این زاویه دید چه‌طور درک می‌کنید؟ حمل‌ونقل عمومی‌اش را چه‌طور می‌بینید؟ در آینده‌ای نه چندان دور، جابه‌جایی حجم فزاینده‌ مسافران چه طور خواهد بود؟

طی دو سال گذشته و پس از سال‌ها اقدامات خوبی در حوزه‌ نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی انجام شده اما کافی نیست. کیفیت یک بخشِ ماجراست. بحث دیگر گنجایش سیستم حمل‌ونقل عمومی‌ست.

چه برایتان مهم نباشد پروژه قطار شهری کرج چه‌قدر طولانی شده، چه جزء شهروندانی باشید که مدام گلایه می‌کنید و سرنوشت این طرح برایتان مهم است، به گمانم با نفسِ عمل موافقید؛ اینکه قطار شهری برای کرج ضروری است.

قطار شهری کرج، اتفاقات بسیاری را از سرگذرانده؛ از مدیران مختلفی که طی این چند سال دیدگاه‌های متفاوتی به این پروژه‌ کلان داشته‌اند تا مشکلات تأمین مالی، اعتصاب کارگران، انتقادات فراوانی که گاه پایش را به صحن شورای شهر نیز باز کرده بود؛ اما خوشبختانه نسبت به سال‌های پیش، وضعیت بهتری را تجربه می‌کند و پیشرفت فیزیکی‌اش در پیِ پیگیری راه‌های تأمین بودجه، طی دو سه سال اخیر بسیار بیشتر شده. هرچند تا تکمیل، راهِ طولانی باقی‌ست.

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار شاهد پیشرفت قسمت‌هایی از پروژه قطار شهری کرج بودیم؛ ایستگاه چهارراه طالقانی تا ۴۵ متری گلشهر که در کل پیشرفت بالای ۹۰ درصدی داشته است.

صبح دیروز؛ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰، احد رسولی؛ رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و بافت‌های فرسوده و محمدحسین خلیلی اردکانی؛ رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای شهر کرج، علی‌اصغر کمالی‌زاده؛ شهردار کرج و اصحاب رسانه از ایستگاه ۴۵ متری گلشهر بازدید کردند.

خلیلی اردکانی:
اگر در دوره‌های قبل درست عمل می‌شد امروز شاهد راه‌اندازی دومین خط مترو بودیم

محمدحسین خلیلی اردکانی در این نشست گفت: «از سال ۹۴ تا پایان ۹۶ پروژه قطار شهری کرج تقریباً تعطیل بود. مهم‌ترین اقدام در راه‌اندازی پروژه تلاش برای رفع اختلافاتی بود که موجب خسارت زیاد به شهر شده بود که اگر در دوره‌های پیشین درست عمل می‌شد امروز شاهد راه‌اندازی دومین یا سومین خط مترو بودیم.»

ناظر سازمان قطار شهری کرج ادامه داد: «سال ۹۶ هم‌زمان با  آغاز به کار شورای پنجم در حالی که پروژه ۳۱/۶۷  پیشرفت داشت و مشکلات زیادی برای راه‌اندازی مجدد آن وجود داشت و در عین حال رفع آن‌ها بسیار زمان‌بر بود، متروی کرج مورد پیگیری جدی قرار گرفت. حدود یک سال طول کشید تا مشکلات پیشین کمی رفع شود و البته چالش‌های بسیاری نیز به خصوص در بخش تأمین مالی و افزایش بی‌رویه‌ قیمت‌ها ایجاد شد.»

به گفته خلیلی اردکانی، در سال ۹۷ تقاضای  400 میلیارد تومان، در سال ۹۸ تقاضای ۷۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۹ تقاضای ۱۰۰۰ میلیارد تومان و جمعا تقاضای مبلغ ۲۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت شد که بی‌سابقه بوده است. البته از این مبلغ به دلیل توزیع سهمیه توسط وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه منجر به انتشار هزار و هشتاد میلیارد تومان برای پروژه خط ۲ قطار شهری شد. با این حساب که از ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق اول(مصوب در شورای چهارم) حدود ۶۵ میلیارد تومان باقی مانده بود که در همین شورای پنجم هزینه شد؛ طوری که از ابتدای شورای پنجم ۹۸۰ میلیارد تومان نقدینگی از محل فروش اوراق مشارکت به پروژه تزریق شده و به اعتقاد او، این اتفاق بزرگی است.

رسولی تاکید کرد:
قطار شهری؛ ضرورتی انکار ناپذیر برای آینده کرج

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و بافت‌های فرسوده شورای شهر کرج نیز در حاشیه بازدید از میزان پیشرفت ایستگاه ۴۵ متری گلشهر قطار شهری کرج و در گفت‌وگو با هزار و یک شهر، گفت: «حدود ۱۵ سال، پروژه قطار شهری کرج تنها ۳۱/۶۷ درصد پیشرفت داشت اما طی دو سال و نیم گذشته، با اقدامات انجام‌شده، موفق شدیم پیشرفت ۱۵ درصدی را برای این طرح رقم بزنیم.»

احد رسولی ادامه داد: «پیشرفت کلی پروژه، ۴۶ درصد است. خوشبختانه ایستگاه چهار راه طالقانی تا ۴۵ متری گلشهری در اولویت اول راه‌اندازی هستند که در دوره شورای پنجم، ۵۷/۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در کل به عدد ۹۷/۷ درصد رسیده است.»

او در خصوص ضرورت پیگیری پروژه قطار شهری با توجه به تمام مشکلاتی که تاکنون در مسیر پیشرفت این طرح قرار داشته، گفت: «احداث مترو، گزینه‌ای سازگار با محیط زیست است که از بار ترافیک و مشکلات شهری می‌کاهد و به شهروندان اجازه سفرهای ارزان و سریع در مقاصد درون شهری را می‌دهد. متاسفانه وقفه ایجاد شده در بهره‌برداری از مترو به عامل نارضایتی شهروندان و مطالبه‌گری رسانه‌ها تبدیل شده و نباید اجازه دهیم بار دیگر حرف ما درباره قطار شهری دو تا شود.»

رسولی در پایان با اشاره به رتبه سوم کرج پس از تهران و مشهد در جذب اوراق مشارکت طی سال گذشته گفت: «با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اوراق مشارکت، مطمئن‌ترین راه برای به ثمر رساندن مترو است و سهم کرج در سال گذشته از این اوراق ۶۷۰ میلیارد تومان بوده است.»

شهردار کرج تاکید کرد؛
شورای پنجم؛ حامی پروژه قطار شهری

علی‌اصغر کمالی‌زاده؛ شهردار کرج نیز گفت: «بخشی از این پروژه در مراحل انتهایی تکمیل قرار دارد و امیدواریم تا پیش از پایان عمر خدمت رسانی شورای پنجم، تست گرم ایستگاه f تا k به سرانجام برسد. این پروژه در خطوط و ایستگاه‌های مختلف تعریف شده ولی با توجه به اینکه ایستگاه f تا k  از خط ۲ قطار شهری بیشترین پیشرفت را داشت، بنا شد اولویت بر تکمیل این ایستگاه‌ها گذاشته شود.»

او گفت: «ایستگاه  i(سه راه رجایی شهر) هم تا کنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا دو ماه آینده با پیگیری‌های آتی به سرانجام برسد.»

شهردار کرج در پایان گفت: «شهروندان باید از مدیریت شهری دوره بعد بخواهند که طبق برنامه جامع حمل و نقل کرج، راه‌اندازی سایر ایستگاه‌ها را در برنامه کاری خود قرار دهند. خوشبختانه اکثریت اعضا شورای پنجم حامی تسریع در فرایند تکمیل پروژه قطار شهری بودند و لایحه ای در خصوص این پروژه نبود که توسط شورا رد شود و به تصویب نرسد.»

رئیس سازمان قطار شهری شهرداری کرج:
هر رام قطار شهری ظرفیت جابه جایی ۲ هزار نفر را دارد

رئیس سازمان قطار شهری شهرداری کرج؛ علی‌اصغر صلواتی با بیان اینکه سعی شده از بهترین تجهیزات در ساخت خط دو قطار شهری کرج استفاده شود، گفت: «رعایت استانداردهایی که تنها خاص کرج نیست و کلاس جهانی دارد در روند اجرای طرح مد نظر بوده است.»

او ادامه داد: «در حال حاضر با دو رام قطار و ۱۴ واگن در فاصله دو ایستگاه ۴۵متری گلشهر تا چهار راه طالقانی توان جابجایی روزانه شش هزار مسافر وجود دارد اما در آینده نیاز است که چهار رام قطار دیگر هم به این خطوط اضافه شود.»

صلواتی افزود: «در مورد راه اندازی دیگر خطوط قطار شهری در کرج مطالعات بازنگری انجام شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که کرج به سه خط قطارشهری نیاز دارد. یکی از این خطوط، خط ۵ در مسیر گلشهر تا تهران است که از قبل فعال است، خط دو هم به عنوان مسیر دوم منظور شده و خط سومی هم باید احداث شود».

او در پایان گفت: «طبق مطالعات انجام شده روزانه ۱۰۰ هزار نفر مسافر میان کرج و تهران تردد می‌کنند و خط متروی کنونی جوابگوی جابه‌جایی این حجم مسافر نیست. در نهایت توان جابجایی ۷۰ هزار مسافر را دارد، به همین دلیل خط سومی هم باید ایجاد شود.»