باران بارید؛ ما هم قطره‌ها را نجات دادیم

0
52

پویش  محله‌محور “نجات قطره‌ها” در ترک‌آباد به همت شركت آب منطقه‌ای البرز و پایگاه خبری هزار و یک شهر

نسترن کیوان‌پور– ظهرِ شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ که باران گرفت گمان کرده بودیم. این‌همه برنامه‌ریزی و دوندگی برای برگزاری رویدادِ نقاشی دیواری کودکان، بی‌نتیجه خواهد ماند. نه اینکه بی‌نتیجه بماند ها؛ اما چشمانِ مشتاق و در عینِ حال نگرانِ بچه‌های منتظر توی سالنِ فرهنگ‌سرای فردوسی، دادنِ خبرِ تعویقِ برگزاری رویداد را به آن‌ها تقریبا ناممکن می‌کرد.

ساعت ۱۲:۳۰ بود که پس از دعاهای فراوان به درگاه الهی، بارانِ سیل‌آسای ناگهانی قطع شد و بچه‌ها از خوشحالی، جیغ و فریاد کشیدند و دویدند سمتِ حیاط.

پویش “نجات قطره‌ها” به خواسته‌ی اهالی تُرک‌آباد برای دومین بار بود در این محله برگزار می‌شد. رویداد اولمان در پارک لاله حصارک برگزار شده بود و به دلیل استقبال اهالی، سایر محلات هم برای میزبانی اعلام آمادگی کرده بودند.

شرکت رنگ‌سازی نیپون؛ حامی رویدادهای فرهنگی و اجتماعی که رنگ، قلموها و پالت را مثل دو رویدادِ پیشین در اختیارمان قرار داده بود، حامی حوزه گرافیک و نقاشی رویداد هم بود. هیبت‌الله احمدی روز قبل از برگزاری، طرحِ مرتبط با موضوع آب را روی دیوار نقاشی کرده بود. حالا بچه‌ها بعد از شرکت در کارگاه قصه‌گویی که توسط شمیم شبرخ برگزار شد، زنبیل گذاشته بودند جلوی طرح‌های دلخواهشان کنارِ دیوار و منتظر که رنگ‌ها بهشان برسد و داخلِ خطوط را رنگ‌آمیزی کنند.

توی سر و کله‌ی هم می‌زدند، شیطنت می‌کردند، بالا و پایین می‌پریدند و منتظر بودند که تقسیم رنگ‌ها تمام شود. مادر یکی از کودکان گفت که پسرِ ۹ ساله‌اش از ساعت ۶ بیدار است و مدام می‌گوید “برویم فرهنگ‌سرا! نکند به من رنگ نرسد”!

حالا هم چسبیده بود به قسمتی از دیوار که عکس ابر و قطرات باران داشت و اصرار داشت که این بخش مالِ اوست.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای البرز:
بانوان نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دارند

این بار اما پویش نجات قطره‌ها یک ویژگیِ دیگر هم داشت؛ برگزاری اولین کارگاه آموزشی “وضعیت منابع آبی و نقش بانوان در مدیریت مصرف آب” که قرار است به طور مستمر در فرهنگ‌سرا برگزار شود و بانیِ این کار نیز شرکت آب منطقه‌ای البرز است.

رجحان سزاوار؛ مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای البرز که یکی از برگزارکنندگان اصلی پویش نجات قطره‌هاست، هدف حمایت از برگزاری این رویدادها را اطلاع‌رسانی مناسب و فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف بهینه آب می‌داند.

او در جمع خبرنگاران گفت: “جامعه هدف ما در برگزاری کارگاه آموزشی، بانوانِ محلات هستند که نقش بی‌بدیلی در انتقال فرهنگ درون خانواده‌ها دارند.»

به گفته‌ی سزاوار نیاز است که با اقدامات حمایت در محلات و تعامل میان نهادهای مختلفی که بودجه‌های فرهنگ‌سازی در اختیار دارند، برای بانوان و کودکان ایجاد انگیزه کرد که در شرایط نامطلوبی که از نظر بارندگی در کشور وجود دارد حداقل بتوان حوزه مصارف خانگی را مدیریت کرد.

حیاط فرهنگ‌سرا به قدری شلوغ شده بود که جای سوزن انداختن نبود. چند بار مجبور شدیم کودکانی که توی صفِ گرفتنِ رنگ با هم دعوا می‌کردند از هم جدا کنیم. هرچند تمامِ این شیطنت‌ها و بازیگوشی‌ها اقتضای سنِ آن‌هاست که نشان از سرزندگی و شادابی آن‌ها دارد.

نائب رئیس شورای شهر کرج:
برگزاری پویش‌ها و جشنواره‌ها حس تعلق شهروندان را تقویت می‌کند

خوشبختانه این بار برخلافِ پویشِ پیشین در همین محله، مسئولان هم در میان اذحام مردم، یکی یکی در مراسم حضور پیدا کردند و با کودکان و مادران در خصوص مشکلات محله گفت‌وگو کردند.

عمار ایزدیار؛ نائب رئیس شورای شهر کرج که از حامیان برگزار رویداد بود، این پویش‌ها را ضامن تقویت حس تعلق در شهروندان دانست.

او گفت: “شهری زنده، پویا و با نشاط خواهد بود که مردم استفاده صحیح از امکانات و زیرساخت‌های شهری را بدانند و با شهر خود مثل خانه خودشان رفتار کنند.”

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج با تأکید بر اهمیت فرهنگسازی گفت: “متاسفانه به دلیل برخی کوتاهی‌ها در حوزه فرهنگ، آسیب‌های فراوانی به زیرساخت‌های شهری وارد می‌شود که البته بخشی از آن ناشی از هیجاناتِ برخی اقشار است. اما می‌توان با برگزاری رویدادهای مرتبط با فرهنگ‌سازی این روند را اصلاح کرد.”

“سکونت با شهروند بودن تفاوت دارد”. این مطلب را ایزدیار بیان کرد و گفت: “اگر بتوان حس تعلق را به مردم بازگرداند، نه تنها اداره شهر تسهیل می‌شود بلکه هزینه اداره آن نیز کاهش خواهد یافت.”

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرج:
۶۵ درصد بودجه عمرانی شهرداری برای محلات کم‌برخوردار

علیرضا رحیمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر کرج که از همان ابتدای شروع مراسم در فرهنگ‌سرا حضور داشت گفت: “طبق آمار سال ۹۸ بیش از ۲۵۰ محله در کرج وجود دارد که اگر نیازسنجی صحیح از خود اهالی صورت گیرد، شهر  پویا، سرزنده و با نشاط خواهد شد.”

او با بیان اینکه بودجه فرهنگی ۱۴۰۲ نیز ۵۰ درصد افزایش عناوین فرهنگی دارد گفت: “بسیاری از موضوعات ردیف‌های اعتباری ماده ۱۶ در حوزه کارهای فرهنگی می‌گنجید اما خارج از نظارت و اختیارات شورا و شهرداری بود که اختیار قسمت اعظم آن به کمیسیون فرهنگی شورای شهر واگذار شد.”

رحیمی با تأکید بر اهمیت موضوعات فرهنگی و اجتماعی گفت: “متاسفانه در حوزه فرهنگی اجتماعی به صورت مطلوب عمل نکرده‌ایم و انتقاداتی به حوزه کارکردی وارد است.”

رئیس کمیسیون عمران شورا، پویش نجات قطره‌ها را که برای سومین بار در کرج برگزار شد، مثبت ارزیابی کرد و گفت: “این اقدامات دریچه‌ای به حوزه کارهای اجتماعی و آموزش شهروندی است که امیدواریم موضوعات متنوع‌‌تری را نیز در برگیرد.”

او با تأکید بر نقش سمن‌ها در ارائه فکر و ایده نو در موضوعات مختلف آموزش همگانی و فرهنگ‌سازی گفت: “موضوعات مختلف شهری در قالب رویداد، می‌تواند به سرزندگی و پویایی محلات شهر کرج کمک کند.”

رحیمی با بیان اینکه ۶۵ درصد بودجه عمرانی در محلات کم‌برخوردار هزینه می‌شود گفت: “رویکرد محله‌محوری یکی از موضوعات مورد تأکید شورای ششم بوده است و سعی کردیم بسیاری از اقدامات عمرانی را در مقیاس‌های مختلف محله‌محور پیش ببریم تا ارتباط و تعامل بیشتری با شهروندان برقرار کرده باشیم.”

در حاشیه پویش، نمایشگاه نقاشی کودکان نیز با موضوع آب برگزار شد که خروجی اولین کلاسِ “خبرنگار محله” در فرهنگ‌سرا بود؛ شاگردانِ کوچک و با استعدادم، استنباط خود را از موضوع آب نوشته یا به تصور کشیده بودند.

جوایزی نیز در پایان به کودکانِ هنرمند و نقاشِ کوچک محله که از ظهر با شادی در فرهنگ‌سرا حضور داشتند اهدا شد؛ هرچند به صف کردنشان برای دریافت جوایزِ رنگارنگ، یکی از دشوارترین کارها بعد از کار در معدن بود.

اطلاعات تکمیلی پویش نجات قطره‌ها

نهادهای مجری: شرکت سهامی آب منطقه‌ای البرز، پایگاه خبری هزار و یک شهر

اسپانسر رنگ: شرکت رنگسازی نیپون

نهادهای حامی: شورای اسلامی شهر کرج، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و سازمان فرهنگی، ورزشی و هنری شهرداری کرج، مرکز نیکوکاری اصناف البرز و خانه مطبوعات استان البرز

سومین پویش نجات قطره‌ها با هدف فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی در مصرف آب در قالب نقاشی دیواری کودکان و برگزاری کارگاه آموزشی “وضعیت منابع آبی و نقش بانوان در مدیریت مصرف آب” در فرهنگسرای فردوسی کرج واقع در محله ترک آباد توسط شرکت آب منطقه‌ای البرز و پایگاه خبری هزار و یک شهر با همکاری و حمایت شورای اسلامی شهر کرج برگزار شد. اسپانسر رنگ و نقاشی این رویداد نیز شرکت رنگسازی نیپون بود.