بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های پارک‌رود، پارک محیط‌بان و پارک سراج

0
63

هزار و یک شهر– تورهای «پروژه گردی» با حضور اصحاب رسانه از روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ توسط شهرداری کرج آغاز شد تا خبرنگاران ضمن آگاهی از روند اجرای پروژه‌های شهری، اطلاعات و میزان پیشرفت آن‌ها را به اطلاع عموم برسانند. اولین تور پروژه‌گردی  نیز مربوط به روند اجرایی سه پروژه «پارک‌رود»، «پارک محیط‌بان» و «پارک محله‌ای سراج» بود.

حمیدرضا محمدعلی پور، معاون فضای سبز سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج در این بازدید به تشریح جزئیات اجرایی در پروژه «پارکرود» پرداخت و گفت: این پروژه در مناطق آزادشده رودخانه کرج در حال احداث است.

او گفت: طی سال‌های گذشته در حاشیه رودخانه کرج ساخت‌وسازهای غیرمجازی صورت گرفته بود که با هماهنگی دستگاه قضا این بناها تخریب و آزادسازی شد و با برنامه‌ریزی صورت گرفته، آزادسازی حدفاصل آبگیر بیلقان تا پل حامی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

محمد علی‌پور توضیح داد: برای اجرای این پروژه، سازمان سیما، منظر مشاوری را برای مطالعه بستر رودخانه جهت جلوگیری از وقوع سیلاب بکار گرفته تا با سازی مناسب از وقوع حوادث طبیعی احتمالی در این مسیر جلوگیری کند. در این پروژه قرار است، ۱۰ متر از هر طرف رودخانه ساحل سازی و برای استفاده عموم شهروندان آماده شود.

علی پور با اشاره به اینکه عملیات آزادسازی بستر رودخانه از بهمن سال گذشته آغاز شده، افزود: امیدواریم امسال بتوانیم مسیری به طول ۱/۵ کیلومتر از هر طرف رودخانه برای استفاده شهروندان مهیا کنیم.

گفتنی است ایجاد مسیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، محل اسکان، گردشگری، تفریحی، تجاری و… در کنار برخی المان‌های با هویت، بخشی از اقدامات شهرداری در این پروژه خواهد بود.

معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج اضافه کرد: امیدواریم فاز اول این پروژه (یک کیلومتر) تا پایان تابستان امسال به بهره‌برداری برسد.

او با اشاره به اینکه با احتساب طراحی و زیر سازهای صورت گرفته، پارک رود کرج ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، گفت: اعتبار در نظر گرفته برای این پروژه ۷ میلیارد تومان بوده که در صورت نیاز قابل‌افزایش است.

علی پور با تأکید بر اینکه این پروژه در تطابق با محیط‌زیست است، ادامه داد: شهرداری در بستر رودخانه هیچ دخل و تصرفی ندارد و پیاده‌روسازی در این محوطه با استفاده از مصالح طبیعی انجام می‌شود.

به گفته او فرایند نگهداری از درختان کهن‌سال این محدوده هم با تعیین حریم‌های استاندارد و استفاده از سیستم آبیاری مدرن انجام می‌شود.

کرج صاحب اولین سافاری پارک ایران

در ادامه این بازدید و در پروژه پارک محیط‌بان، رئیس اداره فنی و طراحی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با اشاره به اقدامات مطلوب مدیریت شهری کرج در حوزه فضای سبز و محیط ‌زیست، گفت: کرج صاحب اولین سافاری پارک ایران است.

حسن روستایی مساحت پارک محیط بان را ۲۴ هکتار ذکر و عنوان کرد: ۱۷ هکتار از این پارک در فاز اول به‌عنوان اولین پارک سافاری کشور آماده بهره‌برداری است.

او در ادامه با بیان اینکه افزایش تنوع جانوران در پارک محیط بان در سال جاری در دستور کار سازمان قرار گرفته، گفت: حدود ۷ هکتار از این پارک نیز برای اسکان مراجعه‌کنندگان در قالب سوییت‌های ۶۰ و ۷۰ متری در نظر گرفته‌شده است.

رئیس اداره فنی و طراحی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با یادآوری این موضوع که شرایط برای ورود شهروندان و استفاده از فضای پارک محیط بهابرگ فراهم‌شده است، گفت: اما هنوز این پارک شناخته‌شده نیست.

او اعتبار این پروژه برای سال جاری را حدوداً سه میلیارد تومان ذکر و با اشاره به اینکه در صورت نیاز تزریق اعتبار نیز خواهیم داشت، گفت: پارک محیط بان پتانسیل جذب توریست را دارد بر همین اساس توجه به توسعه خدمات آن در دستور کار است.

روستایی با بیان اینکه کاربری‌های متعددی برای پارک محیط بهابرگ دیده‌ شده است، گفت: امکاناتی همچون قرنطینه حیوانات، سکوهای بازدید، کافه ‌رستوران و غیره ازجمله امکانات این پارک خواهد بود. پارک محیط بهابرگ دارای ۵ سکوی بازدید از حیوانات، پل معلق و گونه‌های متعددی از حیوانات است؛ همچنین درصدد هستیم حیوانات موجود در پارک چمران را به این پارک منتقل کنیم.

او با اشاره به اینکه عمده کار پروژه پارک محیط بان در دو سال گذشته انجام‌شده است، ادامه داد: امکانات رفاهی پروژه هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

به گفته روستایی ورودی استفاده از پارک محیط بان برای هر نفر مبلغ ۵ هزار تومان است.

در ادامه بازدید از پارک محیط‌بان شیردل نوری، مدیر بوستان محیط بان کرج، رسالت اصلی پارک محیط‌بان را درمان حیواناتی اعلام کرد که به دلایل مختلف از طبیعت جداشده‌اند و گفت: در صورت تشخیص محیط‌زیست، حیوانات درمان شده در این مجموعه به خانه اصلی خود بازگردانده می‌شوند.

نوری با تأکید بر اینکه به دنبال انتقال خرس و شیرهای مرکز نگهداری از حیات‌وحش پارک چمران به پارک محیط‌بان هستیم، گفت: فضای نگهداری خرس و شیر در این مجموعه طراحی و بودجه آن مصوب شده است. طبق پیش‌بینی‌های انجام‌ شده، قبل از فصل سرما خرس و شیر از پارک چمران به این پارک انتقال داده می‌شوند.

نوری با اشاره به وضعیت نگهداری از حیوانات در پارک محیط‌بان گفت: شهرداری تمام توان خود را برای حفظ و نگهداری  با شرایط استاندارد و اصولی این حیوانات به کار گرفته است.

او با بیان اینکه طی چند سال اخیر نگاه مدیریت شهری به مرکز نگهداری از حیات‌وحش مثبت بوده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس شهرداری در ساخت زیستگاه‌ها، تهیه وسیله حمل‌ونقل مناسبت‌ برای بازدید شهروندان از مجموعه پارک محیط‌بان و تهیه امکانات مناسب جانبی همکاری لازم را داشته است.

نوری گفت: با توجه به اینکه اتوبان همت از کنار پارک محیط بان عبور می‌کند این مجموعه یک ظرفیت گردشگری برای کشور محسوب می‌شود. گونه‌های لاما و آلپاکا شترهای کمیاب آفریقای جنوبی، کل و بز، قوچ و بز، دو نژاد گوزن قرمز و زرد ایرانی، شترمرغ، گاومیش، پرنده‌های شکاری مانند سار، گپه، عقاب و گراز در این مجموعه نگه‌داری می‌شود.

مدیر بوستان محیط‌بان کرج تاکید کرد: علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب با حضور در این مجموعه از محیط این پارک استفاده کنند.

اتمام عملیات عمرانی و فضای سبز اولین پارک محله‌ای در منطقه ۲ کرج به زودی

 در ادامه اولین تور «پروژه گردی»، اصحاب رسانه در منطقه دو حضور پیدا کردند تا شاهد روند پیشرفت عملیات عمرانی و فضای سبز در اولین پارک محله‌ای کرج باشند.

رئیس اداره فنی و طراحی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، در خصوص تشریح جزئیات این پروژه گفت: پارک محله‌ای سراج با مساحت دو هزار و ۷۰۰ مترمربع در این منطقه در حال ساخت است که به‌زودی شاهد بهره‌برداری و استفاده شهروندان از این پارک خواهیم بود.

به گفته روستایی هفته آینده، عملیات اجرایی احداث تعداد بیشتری از پارک‌های محله‌ای در مناطق آغاز می‌شود.