بررسی پیشنهادات شورای شهر در خصوص طرح تفصیلی آتی کلانشهر کرج

0
49

هزار و یک شهر- به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر کرج، رئیس کمیسیون شهرسازی و حقوقی شورای اسلامی شهر کرج گفت که بررسی پیشنهادت اعضای شورا در خصوص رفع اشکالات و مغایرت های طرح تفصیلی با هدف کاهش و رفع مشکلات و چالش‌های شهری در حال انجام است.

حسین مهاجری در شانزدهمین کمیسیون شهرسازی و حقوقی شورای شهر که با حضور اعضای کمیسیون برگزار شد، گفت: توسعه ناهمگون افقی شهر و فرسوده شدن قسمت اعظمی از کالبد شهر، باعث مسائل و مشکلات عدیده‌ای در این کلانشهر شده است به طوری که در حال حاضر ناپایداری در آمدی شهری، عدم توسعه متوازن حمل و نقل عمومی، کالبد و سیمای نامطلوب شهری، بافت‌های فرسوده در کنار مشکلات فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی از مهم‌ترین چالش‌های شهر کرج به شمار می‌روند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و حقوقی شورای اسلامی شهر کرج افزود: لذا در راستای سیاست های شورای اسلامی شهر دوره ششم با بررسی تعدادی از چالش های فوق در زمینه شهرسازی و طرح تفصیلی پیشنهاداتی به کمیسیون ارائه شده تا از طریق مشاوران طرح تفصیلی و اعضای کمیسیون با بررسی بیشترعملیاتی شود.

مهاجری به هشت پیشنهاد این طرح اشاره کرد و گفت: در این طرح دو فوریتی شهرداری مکلف شد پیرو مجوز سال ۹۸ صدور پروانه‌های دو نقشه‌ای، پس از بازنگری و بررسی مجدد، نسبت به اخذ مجوز کمیسیون ماده ۵ اقدام و عملیاتی کند.

عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: هم‌چنین شهرداری مکلف می‌شود طرح بلند مرتبه‌سازی در شهر کرج را به صورت یک طرح جداگانه جهت طرح در کمیسیون ماده ۵ تهیه و ارائه کند و یا در قالب طرح تفصیلی در دست اقدام در نقاطی از شهر که شرایط زیست شهری را دارند منظور کند.

او ادامه داد: برابر ضوابط و مقررات جاری در زمینه عواملی چون سطح اشغال مجاز، تراکم، سایه‌اندازی، کریدور هوایی، پدافند غیر عامل، مطالعات زلزله‌خیزی، عوامل زیست‌محیطی در تعدادی محور مجاز در سطح مناطق ده‌گانه به صورت لکه‌گذاری یا به صورت شهرک با افزایش تراکم مازاد در سطح اشغال ۲۰% و با اخذ بهای خدمات معرفی کند؛ این طرح با مکان‌یابی مناسب در سطح شهر و با هدف کنترل ساخت و سازها و جلوگیری از گسترش افقی شهر، بهره‌وری مطلوب و مناسب از اراضی شهری، جذب سرمایه گذار، حفظ زمین و حفظ فضای سبز و افزایش کاربری خدماتی و جلوگیری از پراکنده سازی است.

مهاجری افزود: املاک شهرداری موصوف به طرح ساماندهی در سطح شهر توسط حوزه های معاونت شهرسازی و معماری و املاک بررسی و حداکثر بارگذاری متناسب با نیاز شهری، محلی و شرایط منطقه اعمال تا ارزش افزوده مفیدی برای این اموال شهرداری اختصاص کند.

او در پایان گفت: اداره کل املاک و مستغلات شهرداری کرج، املاک تحت مالکیت شهرداری در مناطق ده‌گانه به ویژه محلات برخوردار را با هماهنگی حوزه معاونت معماری و شهرسازی، حداکثر بارگزاری مفید با هدف یا افزایش ارزش افزوده اقدام کند و تاکید کرد غیر از کاربری خدماتی مگر در صورت فقدان زمین یا عدم تامین سرانه خدماتی صورت پذیرد.