بهره‌گیری از نظرات کارشناسان دفاتر تسهیلگری در طرح تفصیلی جدید کرج

0
91

اولين جلسه تعامل و هم‌اندیشی کمیسیون شهرسازی با دفاتر تسهیلگری کرج برگزار شد

نسترن کیوان‌پور – جرقه‌اش از بازدید دفتر سهرابیه زده شد؛ وقتی طی گفت‌وگو با مدیر و کارشناسان دفتر تسهیلگریِ این محله، مشکلات مربوط به ارتباط‌گیری با شهرداری کرج مطرح شده بود. دفاتر تسهیلگری که زیر نظر استانداری البرز فعالیت می‌کنند و به دلیل داشتن شرح خدمات متفاوت از دفاتر خدمات توسعه و بهسازی محلات کرج که زیر نظر سازمان عمران و بازآفرینی شهری کرج به فعالیت مشغولند، گاهی در حوزه‌ی ارتباط با شهرداری چالش‌های بیشتری را تجربه می‌کنند.

خوشبختانه هم شهرداری کرج طی بازدیدهای اخیرم از محلات سهرابیه و کلاک نو، و هم استانداری البرز، تمایل به همکاری و تعاملِ بیشتر با یکدیگر نشان داده‌اند و همین دیدگاه، سبب شد روز نهم شهریور ۱۴۰۰ جلسه‌ای در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرج، با حضور مدیران دفاتر واقع در بافت فرسوده تشکیل شود که علاوه بر معرفی کلی دفاتر به اعضای شورای ششم، گزارشی اجمالی از عملکرد آنان نیز ارائه شود.

در این جلسه، حسین مهاجری؛ رئیس کمیسیون، علی قاسم‌پور؛ دبیر کمیسیون، عمار ایزدیار، علیرضا رحیمی، مرتضی اعتصامی و علیرضا سعیدی حضور داشتند.

حسین مهاجری تاکید کرد؛

بررسی طرح‌هایی با ظرفیت جذب سرمایه‌گذار در محلات

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرج با تاکید بر لزوم دفاع از حقوق مردم گفت: همیشه سعی خواهیم کرد این اصل را رعایت کنیم، حتی در جلسات کمیسیون که پرونده‌های مالکان مطرح می‌شود تلاش ما بر این است که تا جایی که قانون اجازه می‌دهد مدافع مردم باشیم.

حسین مهاجری با بیان اینکه دفاتر تسهیلگری ارتباط مردم و شهرداری را آسان‌تر کرده‌اند گفت: از آنجا که هدف ما دفاع از حقوق شهروندان است این اقدام را ارج می‌نهیم چرا که دفاتر می‌توانند با شناسايي دقيق‌تر مشكلات، به ما در جهت رفعِ سریع‌تر و مطلوب‌تر ياري كنند.

او با اشاره به لزوم توجه به طرح تفصیلیِ در حالِ تهیه کرج در تعریف پروژه‌های کالبدی محلات تاکید کرد و گفت: جلساتی با دست‌اندرکاران تهیه طرح تفصیلی برگزار خواهد شد. هم‌چنین بررسی مجوزهای تشویقی در بافت فرسوده  در دستور کار است و در این راستا از پیشنهادهای دوستان هم استفاده خواهیم کرد.

مهاجری تاکید ویژه بر لزوم مطالعات دقیق و جامع پیش از اجرا داشت و ادامه داد:  در نظر داریم با بررسی دقیق طرح تفصیلی کرج، طرح‌هایی که قابلیت جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی را دارد مانند اخترآباد و تپه مرادآب شناسایی کنیم تا با استفاده از این طرح‌ها، مشکلات و معضلات محلات سریع‌تر رفع شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرج از انجام بازدیدهای مستمر و دوره‌ای از دفاتر نیز خبر داد و گفت: اگر مشکلی نیز در روند ارتباط با سازمان‌ها و شهرداری‌های مناطق وجود دارد و پیگیری ما به عنوان اعضای شورای شهر می‌تواند موثر باشد، دریغ نخواهیم کرد.

او در پایان با بیان اینکه رویکرد شورای شهر کرج نسبت به دفاتر تسهیل‌گری مثبت است گفت: با بررسی‌های اولیه و ارائه گزارش، به نظر می‌آید این دفاتر حلقه مفقوده بین مردم و شهرداری هستند و نیازسنجی از سوی دفاتر می‌تواند به شورای شهر جهت تنظیم بودجه شهرداری و رفع مشکلات مردم کمک شایانی كند.

علی قاسم‌پور:

لزوم ارتباط دوسویه کالبد و اجتماع در احیای بافت فرسوده

علی قاسم‌پور گفت: همان‌طور که از اسم دفاتر تسهیل‌گری پیداست، این دفاتر با هدف سرعت‌بخشی به خدمات محلات واقع در بافت فرسوده راه‌اندازی شده‌اند.

او با اشاره به تنوع قومیتی کرج گفت: معضلات و مشکلات محلات کرج، کوچه به کوچه و خیابان به خیابان از نظر کالبدی، اجتماعی و فرهنگی متفاوت است و این موضوع، ضرورت توجه ویژه به خواسته‌های متفاوت مردم با فرهنگ  متفاوت را طلب می‌کند.

سخنگوی شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه اجتماع و کالبد را نمی‌توان از هم تفکیک کرد گفت: نظر شخصی من به عنوان یک کارشناس در این حوزه این است که باید ارتباط دوسویه کالبد و اجتماع را در شهر برای دستیابی به نتیجه مطلوب با هم لحاظ کرد.

قاسم‌پور بر لزوم ارتباط دفاتر تسهیل‌گري تحت نظارت استانداري و شهرداري با يكديگر تاكيد ويژه کرد و گفت: باید توجه داشت که شهرداری‌ها در کشور دیگر یک نهاد خدماتی صرف نیستند و قطعا باید به عنوان یک نهاد اجتماعی نیز نقش‌آفرینی داشته باشند.

دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرج ادامه داد: با توجه به سند توسعه محلات، دفاتر بر اساس مشکلات احصا شده در پیمایش‌های مستمر به بودجه پیشنهادی برای رفع معضلات فکر کنند و با توجه به مدلی که در سند پیشنهاد کرده‌اند، بازه زمانی برای اجرای پروژه تعریف کنند تا خروجی برای مردم قابل لمس شود. از طرفی اگر با کمبود بودجه در بخش‌هایی مواجه هستند، در راستای ارتقای کیفیت زندگی مردم، در جهت تخصیص بودجه یا هدررفت بودجه در ردیف‌های دیگر اقدام شود.

مرتضی اعتصامی:

ضرورت توجه به هویت‌بخشی در محلات کرج

مرتضی اعتصامی؛ رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نیز بر لزوم ارائه برنامه مدون از سوی دفاتر تاکید کرد و گفت که این برنامه باید تمام حوزه‌های شهری را در برگرفته و ارتباط حوزه‌ها را با یکدیگر لحاظ کرده باشد.

اعتصامی هم‌چنین به بحث هویت شهری پرداخت و گفت که دیدگاه ایجاد یا ارتقای شاخصه‌ها هویت ایرانی- اسلامی در محلات کرج باید تقویت شود.

او در پایان گفت که اعضای شورا برای ارتباط با دفاتر و رفع مشکلات مردم همیشه وقت دارند.

عمار ایزدیار:

لزوم ارزیابی عملکرد دفاتر تسهیلگری برای اقدام مطلوب‌تر در آینده

رئیس کمیسیون شهر هوشمند، اقتصاد شهری و مشارکت‌ها به نقش کلیدی دفاتر تسهیلگری در کمک به مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: اقدامات بسیار خوبی در دفاتر انجام شده و حتی شاید نیاز باشد تعداد دفاتر در محلات کرج بیشتر شود چرا که این کلانشهر به رویکردهای اجتماعی و کالبدی به صورت توأمان نیاز دارد.

عمار ایزدیار به طرح کلید در برابر کلید در محلات بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: این طرح در پروژه نواب تهران به صورت گسترده انجام شد و موفق بود و باید از تجربیات موفق درس بگیریم.

او افزود: باید رویکردهای ما مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد تا اگر مدل یا پلن ناموفقی داشته‌ایم آن‌ها را اصلاح كنيم.

ايزديار در بخشي ديگر به موضوع اقتصادی در بافت فرسوده پرداخت و گفت که برخی اقدامات در حوزه بافت فرسوده به ارزشمند شدن ملک مردم ختم می‌شود و این موضوع باید با ارتباط مستمر با آنان، مطرح شود.

او در پایان پیشنهاد داد که دستورالعمل یا آیین‌نامه‌ای جهت ارزیابی عملکرد دفاتر تسهیلگری در کمیسیون معماری و شهرسازی شورا تدوین شود که علاوه بر ایجاد یک فضای رقابتی برای خدمت‌رسانيِ بهتر به مردم، انگيزه‌ بيشتر نيز براي دفاتري كه بهتر عمل كرده‌اند ايجاد شود.

در اين جلسه كه بيشتر به معارفه اختصاص داشت، دفاتر حصارك بالا، مصباح، حصارك پایین، آق‌تپه، اخترآباد، حصارک بالا(آزادی)، اوقافی‌ها و حیدرآباد زیر نظر شهرداری کرج و دفاتر سهرابیه، کلاک نو، اسلام‌آباد و خط ۴ حصار به ارائه گزراش عملکرد مختصر از اقدامات خود پرداختندکه خلاصه‌ای از آن به شرح زیر است:

  • مشکلات در خصوص پروژه‌های پیشنهادی از سوی دفاتر و موازی‌کاری با شهرداری مناطق
  • لزوم نظارت دفاتر تسهیلگری بر پروژه‌های پیشنهادی در مناطق کرج
  • استفاده از ظرفیت نیروی متخصص کرج که در شهر خود به فعالیت می‌پردازند
  • لزوم استفاده نهادهای مختلف کرج از پایگاه داده‌ و بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شده در محلات جهت رفع مشکلات مردم
  • تعریف یک ساز و کار مالی منسجم‌تر و منظم‌تر برای دفاتر
  • عدم همکاری برخی سازمان‌ها و مناطق شهرداری کرج با دفاتر تسهیل‌گری به دلیل عدم درک جایگاه آن‌ها
  • تبادل نظر و اشتراک گذاری ایده‌های دفاتر شهرداری و استانداری با یکدیگر
  • عمل نکردن مسئولان به وعده‌ها و بی‌اعتمادی مردم
  • استارت پروژه‌ها و عدم تکمیل آن‌ها و بی‌اعتمادی مردم
  • لزوم درک صحیح مسئولان از تفاوت بافت‌های خودرو، حاشیه‌نشین، فرسوده، ناکارآمد و … که هر کدام اقدامات خاص خود را طلب می‌کند