بچه‌های نسل Z  و سفرِ قهرمانیِ خود اشتغالی

0
72

در “فریلسنر شو” چه گذشت؟

نسترن کیوان‌پور – بهشان می‌گویند نسلِ Z، نسلِ نت، زومرها یا بومی‌های دیجیتال! بهشان می‌گويند نسلِ انفجار! مرکز تحقیقات پیو(Pew Research Center) این نسل را متولدینِ سال‌های بین ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ می‌داند.

زندگی‌شان از همان ابتدا با گوشی‌های هوشمند گره خورده و بازی‌های كامپیوتری. در مواجهه با هر مفهومِ جدید یا تخصصی سریع دست به دامنِ گوگل می‌شوند؛ مخصوصا سرِ کلاس‌های درس و برای مچ‌گیریِ اساتید.

و از همه مهم‌تر کاری برایشان ایده‌آل است که رئیس‌شان خودشان باشند؛ کاملا برعکسِ نسل‌های قدیم که بهترین و امن‌ترین حرفه را کار در بانک می‌دانستند! دلشان هیجان و تجربه‌های جدید می‌خواهد اما حال و حوصله‌ی شرکت در کلاس‌های آموزشی و کسب مهارت هم ندارند.

دلشان درآمدِ دلاری می‌خواهد اما نمی‌دانند با وضعیتِ بی‌ثباتِ اقتصادی کشور، چه‌طور می‌توانند به هدفشان برسند.

حالا امروز ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ توی سالن باشگاه میلاد تمام صندلی‌ها از پسران و دختران جوان نسلِ Z پُر شده! بچه‌هایی که با همان کنجکاویِ خاصِ خود به همایش “فریلنسر شو” آمده‌اند تا سفرِ قهرمانیِ خود را به سمتِ خوداشتغالی آغاز کنند و پاسخِ سوالاتِ پُرشمارِ خود را در خصوصِ کسب درآمد بگیرند.

كتايون عسگري:
در فریلنسر شو، مهارت‌های ورود به بازار کار را یاد مي‌گيري

کتایون عسگری؛ دبیر اجرایی رویداد در خصوص هدفِ این سمینار می‌گوید: “فریلنسر شو، مناسب افرادی است که مهارتی دارند و می‌توانند آن را به صورت آنلاین ارائه دهند.”

او یکی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای ورود به بازارِ کارِ امروزی را مدیریت زمان می‌داند و می‌گوید: “بدون یاد گرفتنِ این موضوع نمی‌توان برند شد یا درآمد ارزی داشت.”

عسگری در خصوص سخنرانانِ مدعو نیز توضیحاتی ارائه می‌کند و می‌گوید: “افرادی در این رویداد به روایت تجربیاتشان می‌پردازند که هرکدام صاحب برند هستند و سال‌هاست در حوزه‌ی فریلنسری به فعالیت مشغولند و امیدواریم شنیدنِ داستانِ زندگی‌شان، دریچه‌ای برای آغاز سفر خوداشتغالی باشد.”

حمید توکلی:
بر ترس‌ات غلبه کن!

حمید توکلی؛ بنیان‌گذار نامولوژی، اولین سخنران است و مهم‌ترین بخش صحبتِ او با بچه‌ها مربوط به اولویت‌بندیِ مهارت‌هاست.

او که از سال ۱۳۹۱ فریلنسری را شروع کرده و در حوزه‌ی مشاوره برندینگ و نام، و تولید محتوا فعالیت کرده از سال ۹۸ تصمیم گرفت روی حوزه‌ای که بیشترین استقبال را از مخاطبانش داشت؛ یعنی مشاوره در خصوص نام، تمرکز کند.

او می‌گوید: “باید بر ترست غلبه کنی. اینکه بتوانی خودت را قانع کنی که بخشی از درآمدت را صفر کنی. اینکه شک داشته باشی که آیا یک موضوع خاص می‌تواند پاسخگوی کسریِ درآمدت از حذفِ موضوعاتِ دیگر باشد یا نه، مهم‌ترین تصمیمی‌ست که باید بگیری!”

حمید توکلی تکیه کردن روی درآمد ریالی را زندگی کردن روی لبه‌ی پرتگاه می‌داند و می‌گوید: “تکیه کردن بر درآمد ریالی در چنین جامعه‌ای ریسکِ بالا دارد.”

البته هدف اصلیِ برگزاری این سمینار هم همین موضوع است؛ کمک به بچه‌های نسل Z  برای کسب درآمد دلاری!

هادی شجاری:
هیچ فرمولی برای موفقیت وجود ندارد

هادی شجاری؛ بنیان‌گذار “ارزی شو” و “آریامِد تور” سخنران دوم است.

صحبت‌های او معطوف به فرآیند مشتری‌گیری مستقیم و غیر مستقیم در حوزه‌ی فریلنسری‌ست.

شجاری معتقد است هیچ فرمولی برای موفقیت وجود ندارد و هرکس باید با توجه به توانایی‌هایش بفهمد که در کدام دسته‌ی كارآفرين، فريلنسر يا كارمند قرار مي‌گيرد.

او راهکارهایی برای ارتباط با سایت‌های فریلنسری ایرانی و خارجی به حضار ارائه می‌دهد و می‌گوید: “رسیدن به اولین پروژه همیشه سخت‌تر و طولانی‌ترین بخش آغاز سفر فریلنسری است.”

امیرحسین جلیلی:
فریلنسری نیاز به یک راهنمای آشنا به مسیر دارد

و اما امیرحسین جلیلی؛ کارآفرین و بنیان‌گذارِ “آپ‌فکتور”، سخنرانِ آخر است.

او ورود به عرصه‌ی کسب‌وکارِ فریلنسری را مستلزم وجود یک راهنمای آشنا به مسیر می‌داند و می‌گوید: “اگر مهارت‌های شهروندِ روزمره‌ی دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ درست هدایت شود می‌تواند او را به یک فریلنسرِ پردرآمد تبدیل کند.”

سخنرانیِ جلیلی سه بخشِ مهم دارد که هر علاقه‌مند به فریلنسری به اعتقاد او باید بداند: “توانایی کار گرفتن، تواناییِ جمع کردنِ کار و تحویلِ به‌موقع، و در آخر گرفتنِ دستمزد”.

بنیان‌گذارِ آپ‌فکتور می‌گوید: “نظام آموزشی کشور ما به صورت مستمر و سریع در حال تولیدِ متخصصانی‌ست که پس از پایان تحصیل در ورود به بازار کار مشکل دارند.”

به گفته‌ی جلیلی یک سری مهارت‌های فریلنسری را نمی‌توان در یوتیوب یاد گرفت و نیاز است مهارت‌ها به صورتِ عملی آموزش داده شود.

“فریلنسر شو” در پایان با پنل تخصصی هم همراه شد؛ شروین سوری؛ دبیر نظام صنفی رایانه، وحید نجفی؛ تریدی جنرالیست، نسترن یاری؛ مدیر آژانس اسپارک و محمدرضا حاجی‌مقصودی؛ بنیان‌گذارِ مگا جِی اِس و پوریا حداد؛ بنیان‌گذار فیلاگر به بیان سفر قهرمانی خود در عرصه‌ی حرفه‌ای پرداختند.

اجرای موسیقی زنده توسطِ گروه موسیقی “سریر هنر و خرد” و اجرای تک‌نوازی پیانو توسط آتنا کچیان؛ نوجوانِ نسل Z نیز پیش از شروع پنل تخصصی از اتفاقات شنیدنی و دلنشینِ رویداد بود. در حاشیه‌ی سمینار نیز نمایشگاهی از دستاوردهای فریلنسری برگزار شد.

عکس‌ها: مهدی سهرابی