تِک‌لند؛ یک رویداد جذاب با چاشنی تکنولوژی

0
75

نسترن کیوان‌پور – بعد از هیاهوهایی که مدتی‌ست در مورد سخنرانی‌های انگیزشی و همایش‌های کسبِ موفقیت که صرفا بر تکرار جملات تاکیدی و حُبِ نفس اغراق‌شده متمركز هستند، شركت در یك رویداد كسب‌وكار محورِ علمی، كه واقعا حرفی برای گفتن داشت برایم جالب بود.

رویداد تِك‌لند، روز ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، پس از سه سال که اکوسیستم استارت‌آپی در استان البرز خاموش بود،  به سفارش اداره كل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز با حضور متخصصان و صاحبان كسب‌وكارهای تكنولوژی‎محورِ برتر در سالن میلاد شهرداری كرج برگزار شد.

 پوریا حداد؛ مدیر عامل و بنیان‌گذار شرکت فیلاگر دبیر این رویداد بود  که پنل هوش مصنوعی را نیز به همراه صالح اسعدی از آرمان رایان شریف و دکتر رضایی؛ استاد دانشگاه تهران و سرپرست شعبه کرج پارک پردیس برگزار کرد.

کتایون عسگری؛ مدیر اجرایی رویداد تک‌لند توضیح داد: «در این رویداد از نسل ۴ و ۵ فناوری با هدف ایجاد کسب‌وکار و درآمدزایی در انطباق با شرایطِ روز جهان و با امکانات محدود مثل اینترنت صحبت شد. مخاطبان این رویداد نیز یا صاحبان استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های هوش مصنوعی، بلاک‌چین، متاورس و… یا علاقمندان به این موارد بودند. این رویداد یک فرصت خوب برای شبکه‌سازی بود که در پنل سرمایه‌گذاری نیز این موضوع مورد تاکید بود و راهکارهایی نیز برای ورود استارت‌آپ‌های نوپا به بازار کار و زمان مناسب برای جذب سرمایه‌گذار به تفصیل بیان شد.»

اما یکی از جذاب‌ترین بخش‌های رویداد، سخنرانیِ امیرحسین جلیلی؛ بنیان‌گذار شتاب‌دهنده‌ی آپ‌فاکتور بود که تجربه‌ی همکاری با او را در نشریه‌ی نوید اقتصاد داشتم. او در یک ستون هفتگی به نام “آن‌چه خود داشت”، به روایتِ تجربیات خود در حوزه‌ی کسب‌وکار می‌پرداخت که مخاطبان بسیاری داشت.

بخشی از سخنرانی او که برایم جالب‌تر بود مربوط به تغییر رویکردها و جنس کسب‌وکار طی‌ سال‌‌های گذشته بود.

دانشگاه‌ کارآفرین یا کارآفرین دانشگاهی یا به عبارتی آشتی دانشگاه و بازار، به گفته‌ی او یک مفهوم نوظهور است که باید برای موفقیت در کسب‌وکار در زمان کنونی به آن توجه ویژه داشت.

جلیلی گفت که باید برای موفقیت، تلاش و یادگیری مستمر داشت چون موفقیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد. به این دلیل که در دنیای امروزی، ایده‌ی مبتنی بر تکنولوژی باید چند رشته‌ای باشد؛ “تکنولوژی بدانی، کسب‌وکار بلد باشی، به اقتصاد، مدیریت، بازارسنجی و قوانین سیاسی آگاه باشی. چرا که صرف داشتنِ محصول تو را کارآفرین نمی‌کند بلکه مخترع خواهی بود. اگر می‌خواهی یک استارت‌آپر باشی باید محصولت به کسب درآمد رسیده باشد.”

نکته‌ی دیگری در سخنرانی بنیان‌گذار شتاب‌دهنده‌ی آپ‌فاکتور که بازگوییِ آن خالی از لطف نیست، توجه به تشکیل تیم‌های هیبریدی در استارت‌آپ‌هاست. باید زبان مدارا را یاد بگیریم و تیم ما متشکل از افرادی نخبه و هم‌چنین افراد آگاه به کسب‌وکار و بازاریابی نیز باشد.

در این رویداد، محمدحسین شاهینی؛ مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز، رضا روکا؛ موسس و تحلیلگر آکادمی دروازه طلایی، حسن صبوری، دکتر مهدی صبوری از بنیاد برکت، ابراهیم شادمهر؛ معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی البرز، مهندس امیر محمد سادات شرفی از شتاب‌دهنده اکو، و مصطفی مرشدی؛ رئیس هیات مدیره گروه رسیس به سخنرانی پرداختند.