رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آیین افتتاح مرکز آموزش محیط‌بان در البرز: پلاستیک دارد کشور را خفه می‌کند

0
83

هزار و يك شهر- به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست البرز، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم توجه به رویکرد جهانی و قوانین محیط زیست در خصوص مصرف پلاستیک گفت: پلاستیک دارد کشور ما را خفه می‌کند و نیازمند برنامه‌ریزی‌های جامع و مستمر در خصوص این موضوع با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هستیم.

علی سلاجقه روز گذشته ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در آیین افتتاح مرکز آموزش و تربیت محیط‌بانان در استان البرز با تاکید بر اینکه محیط‌بانان سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند، گفت: افتتاح این آموزشکده را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این مرکز، بار دیگر به روزهای اوج خود باز گردد.

او با بیان اینکه مرکز آموزش محیط‌بانان در البرز مرکز مهمی خواهد بود گفت: محیط‌بانان اول باید از منظر اخلاق مورد آموزش قرار گیرند و سپس فضایی فراهم شود که با تمام تجهیزات مدرن و تکنولوژی روز دنیا در حرفه خود آشنا شوند تا بتوانند از تمام ظرفیت‌ها بهره گیرند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: لزوم آگاهی محیط‌بانان بر مباحث قضایی و توجه به ورزیدگی محیط‌بانان نیز از جمله موارد مهمی است که باید مورد تاکید مسئولان مرکز آموزش باشد.

سلاجقه به نقایص موجود در قوانین استخدام محیط‌بانان نیز اشاره کرد و گفت: زین پس بنا شده برای هر منطقه حفاظت‌شده، محیط‌بانانی از روستاهای اطراف فراخوان شوند تا نه تنها بر محیط احاطه کامل داشته باشند بلکه در رقابت با یکدیگر، بهترین‌ها برگزیده شوند.

آب‌های پایین دست حلقه‌دره در معرض آلودگی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بخشی دیگر از سخنان خود به تجربه اخیر خود از بازدید حلقه‌دره اشاره کرد و گفت: کارهای خوبی در مرکز دفن حلقه‌دره کرج صورت گرفته است اما طی بازدید اخیرم و از منظر یک کارشناس حداقلی، این موضوع را متوجه شدم که منابع آب‌های پایین دست با مشکل مواجه خواهند شد و می‌توان با یک نمونه‌گیری از چاه‌های پایین دست این موضوع را بررسی و موشکافی کرد.

او به اجلاس جهانی مبارزه با زباله‌های پلاستیکی در نایروبی نیز اشاره کرد و گفت: معضل پلاستیک به صورت جدی کشور را تهدید می‌کند. در این اجلاس، چندین قطعنامه در خصوص پلاستیک تصویب شد که در مقایسه با دیگر مسائل محیط زیست طی سال‌های اخیر که عمدتا موضوعاتی چون آب، گازهای گلخانه‌ای، کربن و … را در برمی گرفت، نشان از جامع شدن رویکردهای محیط زیستی دارد.

سلاجقه افزود: قوانین سفت و سختی در حوزه محیط زیست وضع و اجرا خواهد شد که کشور ما نیز باید برای داشتن یک محیط زیست سالم آن‌ها را رعایت کند که خوشبختانه در فرمایشات رهبر فرزانه و سیاست‌های ابلاغی ایشان هم تاکید شده است.

ضرورت تعیین تکلیف مسائل محیط زیستی البرز و تهران به عنوان پیشانی کشور

او در ادامه به لندفیل ماهدشت اشاره کرد و گفت: بین استان تهران و البرز در خصوص مسئولیت‌پذیری این زمین اختلاف نظر است که البته در استان البرز قرار می‌گیرد. منظره‌ای که دیدم واقعا ناراحت‌کننده بود؛ عرصه وسیعی از زمین با پلاستیک به ضخامت چندین سانتی‌متر پوشانده شده بود و حتی از خانه‌های مردم نیز پلاستیک آویزان بود!

او با بیان اینکه این موضوع محدود به تهران و البرز نیست و حاشیه‌های بسیاری از شهرها متاثر از این موضوع است گفت: من خواهش می‌کنم مسئولان استان‌های البرز و تهران به عنوان پیشانی کشور، این مسائل را هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف کنند. ما نیز با همکاری قوه قضاییه و معاونت حوزه ریاست جمهوری ضمانت اجرایی این مسائل را پیدا خواهیم کرد. چرا که این اتفاقات به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

سلاجقه با بیان اینکه بحث جرم‌انگاری این مسائل در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم مطرح شده است گفت: متاسفانه به این موارد تاکنون به خوبی نپرداخته‌ایم اما مطمئن باشید که به جد پیگیری خواهیم کرد. چرا که قرار نیست مردم تاوان قصور مسئولان را در حوزه محیط زیست بدهند.

در این مراسم، نوراله مرادی؛ معاون آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست البرز، هرمز محمودی‌راد و حمید گشتاسب؛ دانش آموختگان دانشکده محیط زیست و دکتر باریس مجنونیان نیز به سخنرانی پرداختند.

گفتنی است مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان کشور که در سالیان گذشته به دانشکده و سپس به دانشگاه محیط زیست کشور ارتقا یافت، دوباره به دانشکده و سپس مرکز آموزش تنزل یافت و در سال ۱۳۹۸ با دستور مسئولان وقت منحل شد و کارکنان و اساتید این مرکز که بسیاری از آن پیشکسوتان عرصه محیط زیست بودند به سازمان حفاظت محیط زیست، دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی منتقل شدند.