روانشناسی زرد در کمین است!

0
40

هزار و یک شهر– فالوئرهای چندهزارتایی دارند، هر روز توی استخر، باشگاه‌های لاکچری، مسافرت‌های آن‌چنانی عكس و فیلم از خودشان می‌گیرند و زندگی بسیار موفقشان را به نمایش می‌گذارند و اصرار دارند که راز و رمزِ ثروتمند شدن و خوشبخت شدن را فهمیده‌اند.

هر روز در اکسپلورِ اکانت اینستاگرام‌تان امثال این افراد را می‌بینید و ممکن است با شنیدنِ سخنانِ انگیزشی‌شان که ذاتِ کارشان است، تحت تاثیر قرار بگیرید و حتی شده پنج دقیقه گمان کنید می‌توانید با استفاده از قوانین مختلف مخصوصا قانونِ جذب که نقل مباحثشان است، میلیاردها تومان در کمترین مدت و با کمترین تلاش کسب کنید!

این افراد، محصولِ امروز و دیروز نیستند و سال‌های متمادی است که به تقلید از افراد مشهورِ این حوزه در کشورهای خارجی، در کشور ما شروع به فعالیت کرده‌اند!

تکیه بر توانایی‌های فردی، دیدِ مثبت‌اندیشانه به زندگی، خواستنِ مولفه‌های زندگیِ بهتر و تلاش برای رسیدن به اهداف، هیچ عیب و ایرادی ندارد اما درآمدزایی با این عباراتِ دهان پُرکن و انگیزشی، به نوعی گول زدنِ مردم است. مخصوصا که دوم خرداد ماه ۱۴۰۱، سازمان نظام رواشناسی و مشاوره کشور فهرستی منتشر کرد که در آن نام چندین فرد بسیار معروف که از فروش دوره‌های انگیزشی خود به اسم روانشناس، طی سال‌های گذشته، پول بسیاری به جیب زده‌اند به چشم می‌خورد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفته است که در حال حاضر چهار هزار و ۵۰۰ نفر در فضای مجازی خدمات روانشناسی و مشاوره به صورت فعال ارائه می‌دهند که بیش از نیمی از آن‌ها حتی مجوز ندارند و روانشناس هم نیستند!

متاسفانه میل عجیب برخی افراد به کسب درآمد کلان به صورت یک شبه بدون هیچ تلاشی، بازارِ این روانشناسانِ زرد را گرم نگه داشته و کلاس‌های حضوری یا غیر حضوریِ آن‌ها با استقبال عجیب روبه‌رو می‌شود. دوره‌هایی که نه تاثیری در زندگیِ افراد دارد نه دانشی بیش از تحقیق و جست‌وجوی مطالب در منابع خارجی و داخلی در گوگل! یا دروسِ دانشگاهی حتی در نازل‌ترین دانشگاه‌های کشور، به مردم اضافه می‌کند.

این افراد بازیگر که عموما مهارت گفتاری بالا و کاریزما دارند، چندی پیش نیز در حوزه‌ی من در آوردیِ فنگ‌شویی در معماری مورد نقد گسترده از سوی برخی معماران قرار گرفتند. استفاده از تصاویر حیوانات یا حتی مجسمه‌های آن‌ها برای پیشرفت تحصیلی، شغلی، بازگشت معشوق! نوشتنِ یک سری عدد برای دست‌یابی به اهدافِ خاص به صورت مستمر یا در نهایت همان دعانویسیِ مدرن، از جمله مواردی بود که افراد مدعیِ داشتنِ مدرک فنگ‌شویی که هیچ شاخه‌ی آکادمیک و چارت درسی در هیچ جای دنیا ندارد، توسط معماران و پژوهشگرانی مثل حسین کریمی در فضای اینستاگرام مورد نقد شدید قرار گرفت.

چند وقت پیش هم رو شیشه راه رفتنِ یکی از دوستان انگیزشیِ بسیار معروف توسط شاهین صمدپور  مورد انتقاد قرار گرفت که در حال حاضر اسم او در فهرست روانشناسان فیک و زرد منتشر شده است! هرچند اگر به صفحه‌ی اینستاگرامیِ این استادِ بزرگ! مراجعه کنید در پاسخ به کامنت‌های مردمی که او را شیّاد یا کلاهبردار خطاب کرده‌اند، همه را دعوت به قضاوت صحیح و تحقیق با دلشان! کرده است که باید بگوییم ذات تحقیق، یک فرآیند منطقی بر مبنای استدلال است و نمی‌توان دلی راجع به مدرک و تحصیلات و مهارت‌های افراد تحقیق کرد!

اما در پایانِ این یادداشت کوتاه خطاب به این دوستان می‌گوییم که در این شرایط سخت معیشتی و مشکلات عدیده در کشور، به رخ کشیدنِ زندگی‌های لاکچری و ترغیب مردم به ثروتمند شدنِ یک شبه، شما را در کنار مردم که نه بلکه کاملا در مقابل مردم قرار می‌دهد به خصوص که شعارها و وعده‌ها، دوره‌های آموزشی و سمینارهایتان هم، توخالی و پوچ است و صرفا برای چاپیدنِ جیب مردم!

لطفا انصاف داشته باشید و  خودتان را مقابل مردم قرار ندهید!

برای دریافت لیست کامل اسامی روانشناس‌نماها اینجا کلیک کنید.