روایتی از هشت نفر در اتاقی یک در یک

0
60

ما تن دادیم تا وطن بماند

الهام یوسفی- هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت از ۲۵ آذر تا ۲ دی ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار می‌شود. نمایش تن‌ها به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی، در این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت حضور دارد.
نویسنده و کارگردان این اثردرباره شرح ماجرای نمایش تن‌ها می‌گوید: نمایشنامه تن‌ها با اقتباس از کتاب سرباز کوچک امام، تالیف فاطمه دوست‌ کامی نوشته شده است. این کتاب شرح خاطرات مهدی طحانیان، رزمنده‌ای ۱۳ ساله است که به اسارت نیروهای بعثی درآمده. در بخشی از این کتاب، طحانیان بازگو می‌کند که عراقی‌ها، صد نفر از اسیران ایرانی را در اتاقی ۱۲ متری زندانی کرده بودند آن‌هم در حالی که بسیاری از آن‌ها زخمی و مجروح بودند. این موضوع آن‌قدر برای من دردناک و عجیب بود که تصمیم گرفتم نمایشنامه‌ای با همین مضمون بنویسم و تن‌ها، نمایشی از آن اتاق ترسناک است. البته برای اینکه بتوانیم روی صحنه اجرا کنیم، اتاق را در ابعاد یک در یک و تعداد اسرا را ۸ نفر در نظر گرفتیم

۳ ماه تمرین مداوم تئاتر با ماسک

علیرضا معروفی با اشاره به دوران سخت تئاتری‌ها با وجود کرونا، ادامه می‌دهد: اوایل شهریور ماه سال جاری، وقتی نتایج بازخوانی جشنواره تئاتر مقاومت اعلام شد و نام نمایش تن‌ها در میان پذیرفته شدگان بود، تصمیم گرفتیم هرطور شده تمرین‌هایمان را برای اجرا آغاز کنیم. برگزاری تمرین‌ها در شرایط فعلی ریسک بالایی دارد که ما این خطر را پذیرفتیم و قرار شد با ماسک سر صحنه حضور پیدا کنیم. مدت کوتاهی از آغاز تمرین‌ها گذشته بود که تمام مراکز فرهنگی در کرج تعطیل اعلام شد و ما مجبور شدیم گروه را برای تمرین به تهران انتقال بدهیم تا نمایش‌مان تعطیل نشود. پس از ۳ماه تمرین مداوم، در نهایت در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر، تن‌ها را روی صحنه بردیم که خدا را شکر پس از اعلام نتایج داوری، بازخورد خوبی دریافت کردیم.
وی همچنین می‌افزاید: با تصمیم ستاد اجرایی جشنواره و بنا به مصلحت و شرایط خاص کشور، مقرر شده است که بخشی از این جشنواره به صورت زنده و آنلاین اجرا شود. در همین راستا، نمایش‌ تن‌ها به عنوان نماینده استان البرز، روز چهارشنبه ۲۶ آذر به صورت آنلاین از سایت تیوال اکران خواهد شد.

دستمزد یک میلیون تومانی برای ۱۸ نفر

این نویسنده و کارگردان البرزی با بیان اینکه تن‌ها هزینه زیادی دارد و دلیل آن هم وجود بازیگران متعدد است، می‌گوید: ما در این نمایش ۱۰نفر بازیگر داریم و ۸ نفر هم به عنوان عوامل اجرایی، در روند کار حضور دارند. فارغ از هزینه لباس، صحنه، نور، ایاب و ذهاب و …، تامین حقوق همین تعداد نفرات هم برای من مشکل است. جشنواره هم تا سقف ۲۰ میلیون تومان امکان حمایت دارد که اگر این مبلغ برای ما تامین شود، باز هم کفاف هزینه‌های ۳ ماه تمرین ما را نخواهد داد. برای همین هم به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز نامه‌ای نوشتم و خواستم به ما که به عنوان نماینده استان در این جشنوراه حضور داریم، تسهیلاتی اختصاص بدهند.
معروفی ادامه می‌دهد: ابتدا با درخواستم موافقت شد و قول مساعدت گرفتیم. من و گروهم، خوشحال و امیدوار به این کمک بودیم اما در کمال ناباوری مشخص شد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، مبلغ یک میلیون تومان را به عنوان کمک مالی برای مجموعه ما در نظر گرفته است که بیشتر شبیه به یک شوخی بود. این مبلغ حتی هزینه ۳ماه رفت و آمد یک نفر از اعضای گروه از کرج تا تهران هم نمی‌شود. من چطور باید دستمزد ۱۸ نفر از عوامل گروه را با یک میلیون تومان پرداخت کنم؟!

ما سرباز فرهنگ و هنر کشور هستیم

معروفی با انتقاد از نادیده گرفتن گروه‌های هنری توسط سازمان‌های مربوطه، اظهار می‌کند: وقتی دیدیم که مبلغ در نظر گرفته شده، کاری برایمان پیش نمی‌برد، از گرفتن همان مبلغ ناچیز هم صرف نظر کردیم. با امید حمایت به سازمان فرهنگی شهرداری کرج هم نامه‌ای نوشتیم اما تا این لحظه از حمایت‌های آنان هم خبری نشده است. مدیران استان به این نکته دقت نکرده‌اند که ۱۸ نفر به عنوان سرباز فرهنگی کشور، سه ماه با مشقت و خطرهایی که وجود داشت، روی صحنه رفتند و تمرین کردند تا ماجرایی را از دوران دفاع مقدس روایت کنند. واقعا آیا این کار ارزشمند و درخور توجه نیست ؟ ای کاش مدیران راه دیگری را غیر از پرداخت یک میلیون تومان برای حمایت از ما انتخاب می‌کردند تا شاید عزت نفس ما هنرمندان لطمه نخورد.
کارگردان و نویسنده نمایش تن‌ها در انتهای گفتگو می‌گوید: با تمام مشکلات و سختی‌هایی که پشت سر گذاشتیم و افقی که پیش روی ما قرار دارد، حالا من به عنوان یکی از اعضای گروه نمایش تن‌ها، حس می‌کنم یکی از آن هشت نفری هستم که در یک اتاق یک در یک گرفتار شده و چاره‌ای جز تحمل ندارد چرا که برای وطن باید فداکاری کرد. آن‌ها برای حفظ خاک جنگیدند، حالا ما برای حفظ فرهنگ و یاد آن‌ها مقاومت می‌‌کنیم.

کیوان احمدی، امیررضاحشمی پور، محمدجوادحشمی پور، امیر ارسلان خالویی، فردین شاه حسینی، هادی شیخ الاسلامی، حسین عارف، آرمان میرزایی، حامد نساج بخارایی، محمد نیازی در نمایش تن‌ها ایفای نقش می‌کنند.