زمینی بایر؛ تنها پناهگاه یک خانواده در اخترآباد

0
176

نسترن کیوان‌پور– در جریان تهیه‌ی طرح بازآفرینی اخترآباد بارها کوچه‌ها و خیابان‌هایش را پیموده بودیم؛ اگر ساختمان‌ها را از کلِ محله فاکتور می‌گرفتیم، باز هم همان کوچه‌ها و خیابان‌ها گواهی بر محرومیتِ شدیدِ این محله بود؛ کوچه‌هایی مملو از زباله و فاضلاب. بخشی از محله حتی به یک زمینِ رها شده می‌رسید که محلِ چریدنِ گوسفندان بود! باورت نمی‌شد که اگر حدودا ۱۰ دقیقه تا بلوار اصلی بروی آن سمت مهرشهر و خانه‌های لوکس و مجلل قرار دارد.

محرومیتِ اخترآباد اما تنها به حوزه‌ی کالبدی‌اش محدود نمی‌شود. وضعِ اقتصادیِ بسیار نامطلوبِ اهالی سبب شده گاهی همان‌ خانه‌های ۵۰ متر مربعی هم برایشان آرزو شود.

مثلِ خانواده‌ی “ب” که تهِ خیابان دوازده‌متریِ اول اخترآباد، سه ماه است در زمینی بایر مستقر هستند که متعلق به خودشان است و البته ارزشِ ریالیِ چندانی ندارد. اما سوال اینجاست که آیا می‌توان در یک زمینِ بایر بدونِ چهاردیواری خود را در خانه احساس کرد؟

به گمانم یک سالی می‌شود که مدیریت شهری کرج، بحث جلوگیری از ساخت‌وساز غیر مجاز را به شدت پیگیری‌ می‌کند یا حداقل در رسانه‌ها که این‌طور به نظر می‌رسد. مسئولان می‌گویند شرایطِ ساخت‌وساز تسهیل می‌شود تا این چالش تحت کنترل درآید.

حالا سه ماه است صاحبخانه،  خانواده‌ی “ب” را که سه دختر هم دارند جواب کرده. تمام اسباب و اثاثیه‌شان به چند تکه تقسیم شده و مهمانِ خانه‌های دوستان و آشنایان، خودشان در زمینی بایر به وضع بسیار بدی زندگی می‌کنند. با اینکه می‌توانند توی زمین خودشان، شبانه یک چهاردیواری بسازند اما دوست ندارند این کار را غیر مجاز انجام دهند. و آیا این هدفِ مدیریت شهری کرج نبوده که بساط ساختمان‌سازی‌های یک شبه برچیده شود؟

آن‌ها سال گذشته در خانه‌ای مستاجر بودند با ۱۰ میلیون تومان پول پیش. مرد خانواده به بیماری قلبی مبتلا شد و کلِ پول و پس‌اندازشان صرفِ پرداخت هزینه‌های درمان شده.

چند نفر از فامیل حاضر شده‌اند بیایند حداقل یک اتاق و یک دستشویی برایشان بسازند اما آن‌ها نه دوست دارند ساخت‌وساز غیر مجاز انجام دهند و نه پولی دارند که فرآیند ساخت را به طور غیر قانونی تسریع کنند! معضلی که بسیاری از اهالی محله از آن به شدت گلایه دارند و از مسئولان می‌خواهند پای این افراد را از محله ببُرند.

اگر این گزارش را می‌خوانید و در شهرداری مشغول هستید، به نظرتان کمک به این خانواده بهترین فرصت نیست که در راستای تحققِ شعاری که بارها با غرور و سرافرازی، خودتان در رسانه‌ها مطرح کرده‌اید، قدمی بردارید؟ ساخت‌وساز غیر مجاز را از ابتدا مهار کنید موثر تر نیست؟

اگر می‌خواهید در جریانِ جزئیات مشکلات این خانواده قرار بگیرید و به آن‌ها کمک کنید می‌توانید به شماره تلفن ۰۹۱۲۴۶۳۵۷۴۴ در واتس‌اپ یا به صفحه‌ی اینستاگرام akhgar.mahaleh@ که در اختیار دفتر تسهیل‌گری محله‌ی اخترآباد است پیام دهید.