طرح توسعه آرامستان بهشت سكينه(س) در دستور كار

0
87

هزار و یک شهر – نشست خبری رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج صبح ۲۱ آبان‌ماه با حضور اصحاب رسانه البرز برگزار شد و محمد محمودی‌نژاد به بیان گزارش عملکرد این سازمان به ویژه پروژه‌های عمرانی صورت‌گرفته طی ماه‌های اخیر پرداخت.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج با بیان اینکه محوطه‌ی بهشت سکینه(س) ۷۰ هکتار است گفت: ۳۲ هکتار از این محوطه به فضای سبز اختصاص دارد. آرامستان بهشت علی(ع) نیز ۲۲۴ هکتار است و سه هکتار فضای سبز دارد. با توجه به نقش تاثیرگذار فضای سبز در ایجاد آرامش در محیط، از آغاز سال ۱۴۰۱، تاکنون در قطعات ۲۲، ۲۹، ۴۲ و برخی دیگر از قطعات بهشت سکینه، هزار و پنج اصله درخت و درختچه کاشته شده است.

او با اشاره به مشکل جدی کمبود آب در آرامستان بهشت سکینه گفت که متاسفانه علی‌رغم مکاتبات صورت‌ گرفته، موفق به دریافت انشعاب نشده‌ایم و در حال حاضر از توان مناطق ده‌گانه برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنیم.

محمودی‌نژاد هم‌چنین به تأمین برق از طریق پنل خورشیدی اشاره کرد که بنا بود ۲۰ درصد برق مجموعه از این طریق تأمین شود که هنوز محقق نشده است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج در بخشی دیگر از سخنان خود، تعداد فوتی‌های سال جاری را بیان کرد و گفت:  از اول فروردین تا ۲۰ آبان ماه در مجموع ۸ هزار و ۱۵۷ نفر در آرامستان‌های بهشت سکینه(س) و بهشت علی(ع) که زیر مجموعه شهرداری کرج است دفن شده‌اند. از این تعداد چهار هزار و ۴۷۱ نفر مرد، دو هزار و ۷۴۶ نفر زن و ۹۴۰ مورد نوزاد بوده‌ است.

او ادامه داد: پنج هزارو ۹۴۹ مورد از این متوفیان در داخل آرامستان‌های کرج، ۲۷۴ مورد در سایر آرامستان‌های البرز و هزار و ۹۳۴ نفر هم در سایر شهرها دفن شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌ها با اشاره با اینکه آرامستان بهشت سکینه(س) ۴۲ قطعه دارد ادامه داد: روزانه بین ۳۰ تا ۳۵ نفر در این آرامستان دفن می‌شوند.

او پاسخ به قیمت قبر در آرامستان بهشت سکینه گفت: با افزایش ۱۵ درصدی امسال، قیمت قبر در قطعات مختلف از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا حدود ۲۳ میلیون تومان است.

او در ارتباط با دلالی قبر و فروش با قیمت بالا به غیر، تصریح کرد: اعتقاد داریم که فروش قبر مکروه است بنابراین فروش قبر به جز خانواده درجه یک برای سایر موارد غیر مجاز است.

او در خصوص چگونگی دفن کشته شدگان نا آرامی‌های اخیر گفت: این افراد در قطعاتی مجزا دفن شدند و انتخاب قطعه و مکان قبور آن‌ها به اختیار و تشخیص خانواده‌ها بود.

او افزود: زمان تدفین برای برگزاری مراسم ترحیم بر سر مزار هیچ ممنوعیتی وجود نداشت و مانند سایر متوفیان از امکانات آرامستان برای آن‌ها استفاده شد.

محمودی‌نژاد با اشاره به برنامه‌ریزی توسعه آتی بهشت سکینه با در نظر گرفتن ظرفیت موجود و با توجه به ابعاد اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی و اقتصادی، تهیه طرح توسعه آرامستان بهشت سکینه در دستور کار قرار گرفته است.

او عمده اهداف اصلی این طرح را تعیین جهت‌های قابل توسعه آرامستان بهشت سکینه منطبق با طرح‌های فرادست، تهیه الگوی توسعه و برنامه فضایی عملکردی آرامستان، نیازسنجی آتی شهر کرج در حوزه آرامستان‌ها، پیش‌بینی زیرساخت‌های مورد نیاز، عملکردها و خدمات وابسته و بررسی جامع و ارزیابی اثرات آتی آرامستان بر فضای پیرامونی شهر کرج، اعلام کرد.

رئیس سازمان آرامستان های شهرداری کرج، گفت: طی چند ماه گذشته گزارش‌هایی مبنی بر وجود موانع تردد در قطعات مختلف آرامستان بهشت سکینه که رفت و آمد را برای شهروندان دشوار و با مشکل مواجه کرده بود، دریافت کردیم. علاوه براین، برخی از خانواده‌های متوفی بدون دریافت مجوز و بر خلاف تعهدات اخذ شده، اقدام به نصب سنگ مزار با ارتفاع غیرمتعارف و کتیبه‌های غیراستاندارد در قطعات مختلف کرده‌‌اند که باعث بروز مشکلاتی برای زائران اهل قبور شده است.

محمودی‌نژاد با بیان اینکه طرح همسان سازی برای قطعات شهدا و مجاور ۱۳ اجرا نمی‌شود، افزود: این طرح با اولویت قطعات تازه احداث اجرایی شده و تا کنون اصلاح سنگ‌های مزار از آغاز طرح تا کنون ۱۴۳ قبر به پایان رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج گفت: هم‌سان‌سازی قطعات قدیمی به دلیل ساختاری که دارند کندتر از قطعات جدید انجام می‌شود ولی طبق برنامه ریزی صورت گرفته این طرح تا پایان سال به پایان می‌رسد.

او در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پیشرفت پروژه خانه مادر و کودک در ورودی بهشت سکینه نیز، توضیح داد: احداث خانه مادر و کودک از جمله پروژه های عمرانی در آرامستان بهشت سکینه است که برای نگهداری رایگان کودکان گروه سنی الف و ب در راستای کاهش تبعات اجتماعی حضور آن‌ها در مراسم خاک‌سپاری و ترحیم است. هم‌چنین ایجاد فضای مناسب برای مادران شیرده و نگهداری کودکان خانواده های داغدار، این پروژه در فضایی به وسعت ۶۰۰ مترمربع شامل ۳۰۰ مترمربع سالن بازی کودک و اتاق مادر و کودک و ۳۰۰ مترمربع فضای بازی روباز در حال احداث است.

در پایان بازدید، خبرنگاران با همراهی رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج ضمن حضور در محل پروژه‌های عمرانی در مزار شهدای مدافع سلامت و تنها شهید گمنام دفن شده در آرامستان بهشت سکینه حضور یافتند و شاخه گل اهدا کردند.