لایحه‌ای که تخلفات را نمایان کرد!

0
82

هزار و یک شهر- لایحه‌ای در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۶ دی‌ماه در صحن علنی شورای شهر کرج مطرح شد که مایه شگفتی بود و این سوالات را به ذهن متبادر می‌کرد که طرح تفصیلی ملاک عمل، واقعا ملاک عمل است؟!، طرح تفصیلی جدید کجاست، اگر ملاک عمل طرح تفصیلی است چرا يك سری مجوزها برخلاف آن صادر شده، و اصلا جايگاه طرح تفصيلی كجاست؟!

در لایحه شماره ۱۱۶۴۲۹/۹۹/ش مورخ ۲۰/۰۹/۱۴۰۰، “تعیین تکلیف پلاک‌هایی با کاربری سبز واقع در پشت پارک تاجیکستان” مطرح شد كه مربوط به ۱۹ قطعه در اين محدوده بود.  

اين قطعات از ضلع شمال به معبر ۱۴ متری پیشنهادی، از ضلع غرب به قطعه زمین متعلق به بنیاد مستضعفان و از ضلع شرق به شهرک بهاران محدود می‌شود.

املاک مذکور مطابق بازنگری طرح تفصیلی در کاربری سبز و باز واقع شده‌اند و همگی آن‌ها نیز كاربري باغ دارند. شهرداری چندین پلاک در ضلع جنوب پارک را تملک كرده و قصد توسعه پارک را دارد. اما اکنون در پنج قطعه، بنا احداث شده و تملک اراضی مذکور به دلیل ریزدانه بودن مقرون به صرفه نیست و قابلیت افزایش به پارک تاجیکستان را هم ندارد، موضوع صدور پروانه به صورت ماده واحده با تراکم مجاور از سوی شهرداری طی لایحه‌ای به شورای شهر کرج ارائه شد.

این لایحه در کمیسیون معماری و شهرسازی بررسی شد و با اکثریت آرا رد شد و البته در رای‌گیریِ روز یکشنبه هم به اتفاق آرا با آن مخالفت شد اما نکته اصلی، مواردی بود که از سوی حسین مهاجری و علیرضا رحیمی مطرح شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت که این اراضی در طرح تفصیلی فعلی فضای سبز است اما در این محدوده حتی یک خیابان نیز وجود دارد که در طرح تفصیلی نبوده! احداث بنا داخل همان قطعات نیز تخلف است.

مهاجری پس از توضیحات شهردار کرج با این محوریت که بتوان از درآمد ایجاد شده توسط ماده واحده این اراضی در مناطق کم‌برخوردار، فضای سبز احداث کرد گفت که اگر این محدوده در طرح تفصیلی فضای سبز است، چرا باید خلاف طرح تفصیلی عمل کنیم و از درآمد به دست آمده در محلات دیگر استفاده کنیم؟! اگر هم احیانا مشاور اشتباه کرده باید بررسی شود که چرا چنین اتفاقی افتاده است.

به گفته او این لایحه هیچ توجیهی ندارد و درآمدزایی از این طریق به هیچ عنوان صحیح نیست و نباید چنین رویه‌ای در کرج باب شود.

مهاجری خطاب به شهردار کرج نیز گفت چرا شهرداری هیچ برنامه‌ای برای تملک اراضی جهت تامین سرانه فضای سبز ندارد که چنین لوایحی را در شورا مطرح کند!

علیرضا رحیمی نیز به موضوعی دیگر اشاره کرد که طی بازدید از محدوده با آن مواجه شده؛ سر بُر شدن حدود ۶۰ رأس درخت در اراضی مذکور.

نائب رئیس شورای شهر کرج در ادامه گفت که اداره کل بازرسی شهرداری کرج این موضوع را به صورت جدی پیگیری قضایی کند.

در تصاویر و فیلمی که پس از بررسی اعضای کمیسیون و بازدید از محل تهیه شده و هم‌چنین قیاس آن‌ها با عکس‌های هوایی گذشته، تخلفات صورت گرفته از جمله قطع و سوزاندن و ریشه‌کن کردن اشجار و تغییرات به وجود آمده در طرح تفصیلی از جمله تفکیک و دیوار کشی و… مشاهده شده است.

به گفته اعضای شورای شهر کرج باید مطابق ضوابط و مقررات با متخلفان برخورد شود.

هرچند از شهرداری کرج بسیار سپاس‌گزاریم که چنین لایحه‌ای را مطرح کرد تا تخلفات صورت‌گرفته آشکار شود! و چه‌قدر این لایحه ما را یاد ضرب‌المثلِ “عاقبت سرکنگبین صفرا فزود!” می‌اندازد!

راستی از طرح تفصیلی چه خبر؟!