مادری هستم که باید از فرزندم حفاظت کنم

0
95

الهام یوسفی- این روزها بار دیگر شاهد بازگشت روزهای تئاتری در سالن‌های کرج هستیم، قرار است از ۱۵ تیرماه نمایش‌شکم به نویسندگی “علیرضا معروفی” و کارگردانی “رضا پورکریمان” به مدت هفت شب در پلاتوحیاتی مهر به روی صحنه برود.

شکم یک اثر اجتماعی و روایتگر یک خانواده چهار نفره است. به همین بهانه با “ریحانه فلاح” بازیگر نقش مادر در این نمایش گفت و گو کردیم.

 فلاح از ۱۴ سالگی پا به صحنه تئاتر گذاشته و این هنر را درشهر کرج شروع کرده است او علاوه بر نمایش شکم، بازی در نمایش‌های “سکوت”،”جادوگر درخت انجیر هندی”، “زمستان ۶۶”، “کلاغ کشت”، “گندم”(راه یافته به جشنواره تئاتر یاسوج) و بازی در فیلم‌های کوتاه “مهمان باد”، “چند دقیقه تا پاییز” و… را در کارنامه هنری خود دارد.‌ ریحانه فلاح به عنوان منشی صحنه و دستیار کارگردان در چندین فیلم کوتاه و نمایش‌های “هملت”، “زمستان ۶۶”،”سکوت”،”پیک نیک در میدان جنگ” حضور  و به عنوان نویسنده و بازیگر تیزرهای کوتاه تلویزیون فعالیت کرده است.

شکم شیوه اجرایی متفاوتی می‌طلبد

بازیگر نمایش شکم درباره داستانی که شکم به آن می‌پردازد اظهار می‌کند: شکم به روابط انسانی می‌پردازد و رفتار و برخور انسان‌ها را در مواجه با مشکلات روایت می‌کند.‌درست است که همه دوست دارند در هر شرایطی بهترین خود باشند ولی شرایط بهشان این اجازه را نمی‌دهد.

ریحانه فلاح بازیگر نمایش شکم در رابطه با نقش خود در این نمایش می‌گوید: این نمایش دوکاراکتر زن دارد زمانی‌که متن نمایشنامه را خواندم آنقدر قصه برایم جذاب بود که فرقی نمی‌کرد کدام نقش را بازی کنم. با خواندن نمایشنامه متوجه شیوه اجرایی متفاوتش شدم و همین مسئله بیشتر ترغیبم کرد. چون شیوه اجرایی برام مهم‌تر از نقش است. بعد که نقش مادر را پذیرفتم متوجه شدم چقدر دوستش دارم و حس مادر شدن در حالی که خودم تاکنون آن را تجربه نکرده‌ام برایم شیرین و جذاب است. در شکم احساس می‌کنم واقعا مادری هستم که باید از فرزندم محافظت کنم. همه آدم‌ها در زندگی دنبال بقای خودشان هستند، مادر تنها کسی‌ هست که دنبال بقای فرزندش است و این جمله‌ای است که می‌توانم درباره کارکترم بگویم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که برای رسیدن به این نقش چه کارهایی کرده است، می‌افزاید: همانطور که گفتم متن شکم  شیوه اجرایی متفاوتی می‌طلبد و این مسئله مرا بیشتر تشویق به بازی کرد.  اما یکی از کارهای که برای رسیدن به نقش انجام می‌دهم تحلیل کارکتر است. این کار باعث می‌شود نیازها، علاقه‌مندی‌های کارکترم را بشناسم. پس از این تمرین و همراهی گروه کمک می‌کند. البته یکی از اتفاقات خوب همراهی  علیرضا معروفی نویسنده کار با گروه بود که  فرصت خوبی را برای تک‌تک  گروه فراهم کرد.

فلاح در ادامه‌ اضافه کرد: تمرینات ما از ۱۵ فرودین شروع شد و باوجود این‌که با هیچ کدام از بچه‌های گروه سابقه دوستی نداشتم و همه را برای اولین بار می‌دیدم خیلی زود یک خانواده شدیم و بیرون از فضای تمرین در ارتباط با کار باهم گفتگو می‌کردیم. به نظرم یکی از ویژگی‌های مهم یک گروه نمایشی خانواده شدن است.

این بازیگر می‌گوید: از همان دوران نوجوانی و اولین تجربه‌ روی صحنه متوجه علاقه‌ام به بازیگری شدم. به همین دلیل دفترچه هنر گرفتم و در دانشگاه کاردانی بازیگری و کارشناسی کارگردانی سینما دانشکده صدا و سیما تحصیل کردم به همین خاطر بیشتر فعالیت‌هایم در تهران شکل گرفت و نزدیک ۱۰ سال از کرج فاصله گرفتم. 

وی با اشاره به فعالیت‌هایش در زمینه کودک درباره اهمیت نمایش کودک می‌گوید: خوشحالم در زمینه نمایش کودک فعالیت داشته‌ام و همیشه با افتخار درموردش صحبت می‌کنم. حتی اگر روزی ستاره سینما شوم باز هم با افتخار عنوان خواهم کرد. معتقدم بازیگری در حوزه نمایش کودک خیلی حساس است و  تماشاگر کودک فریب نمی‌خورد و تمام اتفاقات صحنه باید برایش قابل قبول باشد به همین دلیل خوشحالم که در حوزه نمایش کودک با افرادی نظیر “احسان مجیدی” کار کردم. 

بازیگر شکم در ادامه اضافه می‌کند: همزمان با کمرنگ‌تر شدن کرونا در کشور فعالیت دوباره تماشاخانه‌ها رونق گرفت و تهران شاهد استقبال زیاد مخاطبین تئاتر بود انگار همه تشنه تماشای تئاتر بودند ولی متاسفانه در کرج ما تئاتر را برای خودمان تولید میکنیم‌. دوستان تئاتری ما لطف می‌کنند و به تماشای ما مینشینند. مردمی نبودن تئاتر به هنر نمایشی این شهر آسیب جدی زده است.یک بخش هنر سرگرمی و بخش دیگر آن  آموزشی است. در نتیجه ما برای تماشاگر عام تئاتر تولید می‌کنیم. چراع تئاتر کرج به لطف هنرمندان روشن است.

ریحانه فلاح با اشاره به مردمی نبودن تئاتر کرج ادامه می‌دهد: چرا هنرمندان تئاتر کرج باید ۷ شب اجرای عموم بروند در صورتی زیر ۱۵ شب برایشان رزومه محسوب نمی‌شود. در تهران تهیه کننده‌ پای کار می‌آید ولی هنرمندان کرج همیشه نگران هزینه‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی هستند.

 فلاح می‌گوید روزمرگی‌  را دوست ندارد و تنها کاری که بتواند در شرایط مختلف زندگی‌اش کند، تئاتر است. رخ به رخ تماشاگر بودن برایش جذاب و آن تشویش‌های پایان نمایش روحش را جلا می‌دهد. ریحانه فلاح با جمله‌ای از زنده‌یاد حسین پناهی گفتگو را به پایان رساند. “بازیگری درک دگردیسی است و من این دگردیسی را دوست دارم”

در پایان گفتنی‌است، اجراهای عموم نمایش شکم از ۱۵ تیرماه در  پلاتو حیاتی مهر آغاز می‌شود.ریحانه فلاح، دنیا خشنو، آرمان آزادی، فرزاد هداوندخانی، رضا بابایی در شکم ایفای نقش می‌کنند.
دیگر عوامل نمایش شکم عبارتند ‌از کارگردان:رضا پورکریمان، دستیاران صحنه: کیارش قفقازی اصل و طیبه هاشمی دوگانه، منشی و مدیر صحنه: نرگس نجفیان، طراح پوستر: دنیا خشنو، عکاس‌ و فیلم‌بردار:مهسا حمدیان، آهنگساز:رضا طاهرخانی، ساخت تیزر: ریحانه فلاح و فرزاد هداوند خانی.