وقتی ورزش و هنر پیوند می‌خورند

0
151

اولین جشنواره شعر و موسیقی کاراته برگزار می‌شود

هزار و یک شهر– عنوان خبر بسیار عجیب است. انگار دو مورد کاملا متناقض را گذاشته باشی کنار هم تا خواننده را متعجب و شگفت‌زده کنی؛ “جشنواره شعر و موسیقی کاراته”؟!

اما تعجب نکنید. واقعا چنین جشنواره‌ای برگزار خواهد شد و روز دوشنبه ۲۸ مهرماه هم در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تهران در نشستی خبری، این موضوع اطلاع‌رسانی شد.

اولین دوره جشنواره موسیقی و شعر کاراته با ابتکار فدراسیون هنرهای رزمی مدرن و فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود؛ تلفیق هنر و ورزش کاراته که به گفته‌ی رئیس هیأت داوران این جشنواره، تلفیقی بسیار تازه و در عین حال جالب است. چرا که هنر و ورزش هر دو با روح و روان آدمی ارتباط دارند. خروجی این جشنواره نیز به تولید قطعات موسیقی در مورد ورزش کاراته خواهد انجامید.

بابک صحرایی؛ ترانه‌سرا در این خصوص گفت: «هر کلمه اگر با اندیشه درست در شعر قرار بگیرد، هر اندازه که نامأنوس باشد اثرگذاری خود را خواهد داشت. همان‌طور که ما در شعر نیمایی و همچنین در سال‌های اولیه دهه چهل ترانه‌هایی را دیدیم که شاید پیش از آن فکر نمی‌کردیم بتوان از این کلمات در شعر استفاده کرد. اما استفاده شد و به‌خوبی هم نتیجه داد و شعرهای موفقی شدند. پس قطعاً می‌توانیم در مورد اتفاقی که پیش رو داریم نیز به همین شکل فکر کنیم و گمان نکنیم که ترانه و کاراته دو موضوع بسیار دور از هم هستند. کاراته ورزشی است که فلسفه بسیار قوی‌ای در پس‌زمینه خود دارد و می‌تواند موضوعات متفاوتی را در برگیرد.»

صحرایی ادامه داد: «اکثر آثار هنری مرتبط با ورزش مختص رشته ورزشی فوتبال بوده است. ضمن ادای احترام به‌ تمام هنرمندان به‌جز چند قطعه محدود، بقیه آثار چنان که باید ظرفیت محبوبیت میان مردم را نداشته‌ و نتوانسته‌اند هیجان جاری در ورزش را با موسیقی به مخاطب القا کنند. امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که هنرمندان مختلف برای هر مناسبت ورزشی بتوانند آثار خود را تولید کنند و آن را در یک رقابت با یکدیگر قرار دهند تا مخاطب از میان آن‌ها قطعه‌ی مورد علاقه خود را انتخاب کند. مانند کاری که ما در این جشنواره قصد انجام آن را داریم.»

وحید مؤمنی؛ دبیر فدراسیون کاراته کشور نیز گفت: «در هنر رزمی کاراته جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید کاتا شعر کاراته است. ما نیز از این جمله برای برگزاری این جشنواره وام گرفته‌ایم. هنرمندانی که قصد ارسال آثار خود را به این جشنواره دارند می‌توانند با تکیه و الهام گرفتن از این جمله آثار خود را خلق کنند. امیدواریم آثار ارسالی تبدیل به قطعات ماندگاری شوند که بتوانیم در آینده نیز جهت شناساندن هرچه بیش‌تر ورزش کاراته به عموم مردم جامعه از آن‌ها استفاده کنیم.»

به گفته‌ی سبحان اکرامی؛ دبیر جشنواره، به آثار برگزیده مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه اهدا خواهد شد؛ به نفر اول در بخش موسیقی باکلام ۵ میلیون تومان، نفر دوم ۳ میلیون تومان، در بخش شعر و ترانه به نفر اول یک ‌میلیون و پانصد هزار تومان و نفر دوم پانصد هزار تومان جایزه تعلق می‌گیرد. هم‌چنین به نفرات برتر تندیس و لوح سپاس و نفرات دوم لوح یادبود اهدا خواهد شد.

اکرامی در مورد بخش جنبی این جشنواره نیز گفت: «نباید از بخش جنبی این جشنواره غافل شویم. هنرمندان در زمینه‌های مختلف دیگری همچون عکاسی، گریم، ساخت پادکست و … می‌توانند آثار خود را برای این جشنواره ارسال کنند که قطعاً درنهایت به‌طور شایسته‌ای از آن‌ها قدردانی به عمل خواهد آمد. درواقع ما قصد داریم که برای رشته‌های ورزشی دیگر نیز پیش‌قدم شویم تا راهی را برای تعامل هرچه بیشتر هنر و ورزش کشور باز کنیم.»

لازم به ذکر است محدودیت خاصی برای آثار ارسالی وجود ندارد و علاقمندان می‌توانند در هر ژانر موسیقیایی آثار خود را تولید و ارسال کنند اما مسلماً قطعات با کلام پاپ به دلیل مأنوس بودن بیشتر با سلیقه عموم مردم در اولویت است.

این نشست با حضور سبحان اکرامی دبیر جشنواره، بابک صحرایی رئیس هیئت داوران، وحید مؤمنی دبیر فدراسیون کاراته و رضا صافی رئیس WMMF برگزار شد.

سایر اعضای هیأت داوران به این ترتیب است؛ کامران همت‌پور، لیدا محمودی، یاشار درفشه، حسین شریفی (سخنگو)، هومن موسوی، مهدی بیک وردی، آزاده جوادی، محمدصالح حجت‌الاسلامی، آزاده فضلی، حافظ کاظم‌زاده و غزاله دلفانی.