بازدید ۴۶ هزار نفره از جشنواره نوستالژیک ایران در کرج

0
28

خاني نژاد – برای ما دهه شصتی ها وصل شدن به گذشته و نوستالژی اهمیت بسیار دارد. نوستالژی یعنی احساس عشق و علاقه به گذشته و دوران قدیم. این احساس معمولا بازتابی از زمان های خاص در زندگی و یادآور خوبی هاست.

نخستین جشنواره نوستالژیک ایران توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج با طراحی‌های جدید و اِلمان‌های خاطره‌انگیز دهه ۶۰ که حتی در پوشش عوامل این جشنواره هم لحاظ شده بود، با برنامه‌های اجرایی متنوع و شاد هنری و موسیقی زنده، شب‌های خاطره‌انگیزی را برای شهروندان مهیا کرد.

خلاقیت در برگزاری این جشنواره که برای اولین بار در البرز و شهر کرج آن هم در بوستانی که به ایران کوچک معروف است وانتخاب مکان مناسب که نمایانگر تنوع قومیتی شهر کرج است، فضای مناسبی که با وجود درختان سر به فلک کشیده از دسترنج مرحوم فاتح و وجود مجسمه هایی از نام آوران مختلف ایران زمین، فضای لازم برای تبلیغات و اطلاع رسانی و تبلیغات رسانه ها برای جذب مراجعه کنندگان همگی از فاکتور لازم برای استقبال مردم از جشنواره شد.

به گفته حمد ایل بیگی، مسئول روابط عمومی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری کرج، بیش از ۴۶ هزار نفر از نخستین جشنواره نوستالژیک ایران در پارک ملی ایران کوچک بازدید کردند.

این جشنواره با هدف به نمایش گذاشتن سبک زندگی متولدین دهه ۵٠ و ۶٠ که معمولاً سوژه و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، برگزار شد.

این کار خوب و فعالیت فرهنگی به گونه ای ما را به گذشته خود وصل کرد و از دنیای مجازی و رنگ ها دور کرد.

برپایی غرفه‌های موقت فروش محصولات سنتی، سوغات و صنایع دستی ۱۴ استان کشور و حضور پرشور مردم کرج که لبخند را بر لبان دهه پنجاه و شصت به ارمغان آورد.

هدف از برگزاری جشنواره‌ها ترویج فرهنگ و هنر و حضور مردم با ایجاد شادی و نشاط در جامعه است. برگزاری این چنین جشنواره هایی که هدفشان ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین مردم است با چاشنی خلاقیت و پژوهش و شناخت مردم ترویج فرهنگ و هنر ایرانی است.

در واقع با برگزاری این جشنواره ها به تقویت روحیه پژوهشگری در میان دانش آموزان ودانشجویان کمک کرده و زمینه های خلاقیت آنان فراهم می شود.

از طرفی نوعی استعداد یابی است که می توان برای پویایی بهتر آن از استعدادها و خلاقیت های نو با تجلیل از دستاوردهایشان جشنواره ها را تقویت کرد.

ایجاد انگیزه و حس رقابت سالم در میان شرکت کنندگان و بالا بردن کیفیت کار غرفه ها یکی دیگر از دستاوردهای جشنواره است که با تنوع و اهمیت به جشنواره در ترویج فرهنگ، هنر، علم وتعامل اجتماعی در جوامع مختلف افزوده می شود.

جشنواره نوستالژی به عنوان یک رویداد فرهنگی و هنری، اهداف متعددی را دنبال می‌کند که عمدتاً به تقویت احساسات مثبت و یادآوری خاطرات گذشته مرتبط است. این جشنواره‌ها معمولاً با هدف ایجاد فضایی برای مرور و تجلیل از فرهنگ و هنر دوران‌های گذشته برگزار می‌شوند.

برای بیشتر بازدید کنندگان جشنواره نوستالژی نوعی تقویت هویت فرهنگی افراد محسوب می شد که با یادآوری و تجلیل از عناصر فرهنگی گذشته ارتباط بیشتر و عمیق تری را با تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم برقرار می کنند.

از طرفی برگزاری این جشنواره برای دهه ۵۰ و ۶۰ نوعی ایجاد امید و انگیزه بود یادآوری روزهایی که سخت بود، اما آن قدر فضا برای شادی و خنده مهیا بود که با دیدن آن ها روزهای خوب گذشته را به یاد آوردیم.

جشنواره‌های نوستالژی به افراد این امکان را داد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از تجربیات مشترک خود به نوعی دوستی و روابط اجتماعی برسند. دیدن چهره های هم سن و سال خود لبخند را بر لبان شرکت کنندگان نشاند.

این رویداد با چاشنی نمایش فیلم‌، تئاتر، موسیقی، و هنرهای تجسمی از دوران‌های گذشته و با افرادی که دستمال به دست و کلاه به سر در فضای بوستان قدم می زدند و با مردم شوخی می کردند، فضایی شد برای شادی و نشاط.

برگزاری جشنواره نوستالژی فرصتی شد برای تفکر درباره گذشته و تأثیر آن بر حال و آینده تا متولیان فرهنگ بیشتر به فکر مردم شهر و شادی و نشاط آنان باشند که می توان از جزئیات سوژه هایی برای فراهم کردن نشاط اجتماعی ایجاد کرد.

اگر بتوانیم با نگرش بیشتر و منصفانه به برگزاری این جشنواره نگاه کنیم، نه تنها این رویداد سرگرم کننده بود، بلکه اگر درست هدایت و برنامه ریزی شود، می تواند هویت فردی و اجتماعی و ترویج فرهنگ را برای شهر کرج به ارمغان آورد.

با توجه به این نکات، می‌توان انتظار داشت که جشنواره نوستالژی نه تنها موفق عمل کرد بلکه با اجرای ایده های نو و نگرش عمیق تر تاثیر بیشتری روی مخاطبان خود بگذارد.

خسته نباشید به متولیان اجرای این جشنواره و دست مریزاد به آنان امید که روز به روز بر کیفیت و کمیت برگزاری اجرای برنامه های فرهنگی این شهر اضافه می کنند.