دبستان کاشانی‌پور شهرک ناز، میزبانی به یاد ماندنی برای پویش نجات قطره‌ها

0
170

معصومه سلطانی – به بلوار ناز که وارد شوی، در خیابان خوشنامِ شهرك ناز، سه تا مدرسه به چشم مي‌خورد. هر سه هم “كاشاني‌پور”. اما ما با سومی کار داریم؛ دبستان پسرانه‌ که از همان بدوِ ورود، بازیگوشیِ بچه‌های کلاس اول و دوم، سر و صداها و خنده‌هایی که سر به آسمان می‌بَرد، توجهت را جلب می‌کند.

انگار این‌جا زندگی جریان دارد. مدرسه کاشانی‌پور، حیاط بسیار بزرگی دارد اما متاسفانه آسفالت نامناسبِ آن سبب شده بچه‌ها موقع بازی کردن و دویدن، زخمی شوند. به رغمِ محیط گسترده‌ای که می‌توانست بهترین طراحی فضای سبز و سرزنده برای دانش‌آموزان به ارمغان بیاورد، یک فضای رها شده را شاهد هستیم که مسئولان به حال خود رها کرده‌اند.

دیوارِ کنارِ درِ ورودی را به پویش “نجات قطره‌ها” اختصاص داده‌ايم. ابرها، قطره‌ها و گُل و گیاهی که بر دیوار نقش بسته، قرار است توسطِ کودکان کلاس سوم و چهارم رنگ‌آمیزی شود.

“کارگاه صرفه‌جویی در مصرف آب” برای کودکانِ مشتاقی که صف بسته‌اند جلوی میزِ لیوان‌های رنگ، توسط تسهیلگر تیم برگزار می‌شود. بچه‌ها با علاقه و اشتیاق به حرفِ تسهیلگر گوش می‌دهند و با هر سوال دستشان را بالا می‌بَرند که زودتر از دوستانشان پاسخ دهند.

کارگاه که تمام می‌شوند پنج نفر داوطلبی که به عنوان نماینده انتخاب شده‌اند و پیکسل پویش را به لباسشان سنجاق کرده‌اند، با مسئولیت‌پذیریِ بالا، بقیه‌ی دانش‌آموزان را به صف می‌کنند تا هرکدام لیوان‌های رنگشان را تحویل بگیرند.

بعد از کمی چانه زدن برای گرفتنِ رنگ دلخواه، بچه‌ها بدو بدو به سمت دیوار می‌روند و هرکدام شکلِ مورد علاقه‌شان را انتخاب می‌کنند.

جلو دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری ژست می‌گیرند، می‌خندند، در حینِ نقاشی با هم حرف می‌زنند، خاطره تعریف می‌کنند، از کلاس و معلم‌ها می‌گویند و به قولِ خودشان “بسیار خوش می‌گذرانند.”

جایزه‌هایشان را که می‌‌گیرند از شادی بالا و پایین می‌پرند.

نسترن کیوان‌پور؛ مدیر اجرایی پویش نجات قطره‌ها می‌گوید: “این مدرسه یکی از بهترین تجربه‌های تیم پویش بوده است. مدیر مدرسه و انجمن اولیا و مربیان، همراه با سایر معلم‌ها، به جنسِ رویداد که تقویت خلاقیت و نوآوری، همراه با فرهنگ‌سازیِ شاد و پویاست، واقف هستند”.

او ادامه می‌دهد: “خوشبختانه شرکت رنگ نیپون و شرکت آب منطقه‌ای البرز با حمایت بی‌دریغ خود از برگزاری این رویداد، کیفیت و گستردگیِ انجام این پویش را ارتقا داده‌اند و در راستای فرهنگسازی و مسئولیت اجتماعی، تمام تلاش خود را برای گروه سنی کودک و نوجوان در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب به کار گرفته‌اند.”

کیوان‌پور افزود: “رنگ‌های مورد استفاده با برند نیپون، دوست‌دار محیط زیست هستند. هم‌چنین با همکاری حامیان مالی و با توجه به استقبال گسترده‌ی مردم از این پویش، سعی بر این است که خانواده‌‌ی پویش نجات قطره‌ها را روز به روز گسترده‌تر کنیم و علاوه بر استان البرز، مهمانِ استان‌های دیگر نیز باشیم.”