رنگ و نقاشی برای حفاظت از منابع آبیِ زمین

0
30

ندا قربانی -روز شنبه؛ بیستم مردادماه ۱۴۰۳، فرهنگسرا و کتابخانه‌ی شهدای وحدت میزبان برگزاری پویش نجات قطره‌ها بود و کودکان پس از شرکت در کارگاه آموزشی صرفه‌جویی در مصرف آب، در قالب کار مشارکتی به نقاشی دیواری پرداختند و هدایایی نیز دریافت کردند.

این پویش که به همت شرکت آب منطقه‌اي استان البرز، پایگاه خبری هزار و یک شهر و حمایت مالی شرکت رنگ نیپون برگزار می‌شود، با استقبال گسترده‌ی شهروندان استان روبه‌رو شده است.

داود نجفیان؛ مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان البرز گفت: ” کمبود آب شیرین یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی بشر در قرن حاضر است. رشد جمعیت، صنعتی شدن و تغییرات اقلیمی باعث شده است که منابع آب شیرین به شدت تحت فشار قرار گیرند و این کمبود نه تنها بر زندگی روزمره مردم تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند در آینده چالش‌های جدی‌تری نیز بیافریند.”

او با بیان اینکه تصفیه آب برای تبدیل آن به آب آشامیدنی، فرآیندی پیچیده و پرهزینه است گفت: “ساخت و نصب تجهیزات تصفیه آب، خطوط لوله و سایر زیرساخت‌ها هزینه‌های هنگفتی را در بر دارد. هم‌چنین هزینه‌های انرژی، مواد شیمیایی، نگهداری تجهیزات و نیروی انسانی از جمله هزینه‌های عملیاتی تصفیه آب هستند.”

نجفیان افزود: “عادات مصرفی در سنین کودکی شکل می‌گیرند و ماندگاری بیشتری دارند. اگر کودکان از همان ابتدا با اهمیت آب و روش‌های صحیح مصرف آن آشنا شوند، این عادات در بزرگسالی نیز همراه آن‌ها خواهد بود. کودکان می‌توانند با آموزش‌هایی که می‌بینند، الگوی مصرف خانواده خود را نیز تغییر دهند و به این ترتیب در سطح گسترده‌تری به صرفه‌جویی آب کمک کنند.”

نسترن کیوان‌پور؛ بنیان‌گزار پویش نجات قطره‌ها نیز گفت: ” کار مشارکتی با کودکان یکی از روش‌های موثر برای ایجاد تغییر اجتماعی مثبت و فرهنگ‌سازی است. در بسیاری از کشورها، برنامه‌های مختلفی با هدف مشارکت دادن کودکان در تصمیم‌گیری و ایجاد تغییرات در جوامع خود اجرا شده است.”

مدیرمسئول پایگاه خبری هزار و یک شهر افزود: “کمپین‌های مختلف و موفقی در سطح جهان مثل save water  در استرالیا یا  water is life  در آفریقا وجود دارد که به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهد که مصرف آب را در بخش خانگی مدیریت کنند یا از بیماری‌های ناشی از آلودگی آب پیشگیری کنند.”

او در پایان گفت: “پویش نجات قطره‌ها در استان البرز توانسته است نتایج قابل توجهی را در زمینه افزایش آگاهی عمومی، تغییر رفتار مصرفی و مشارکت شهروندان به دست آورد. از جمله این دستاوردها می‌توان به افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت آب و چالش‌های کم‌آبی، افزایش مشارکت مردم در اجرای برنامه‌های صرفه‌جویی، و ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در بین شهروندان و به خصوص کودکان نسبت به حفاظت از منابع آب اشاره کرد.”