تبدیل میدان “شاه عباسی” به اولین پیاده راه کلانشهر

0
20

هزار و یک شهر- فواد شمس: در شهرهای کشورمان و از جمله کرج اولویت باید با عابر پیاده باشد نه خودرو شخصی پس چه بهتر منطقه شاه عباسی (میدان قدس) و محدوده پیرامون آن به پیاده راه تبدیل شود.

خوشبختانه در سال های اخیر تا حدی تمایل استفاده از خودروی شخصی جایش را به شوق پیاده روی در شهر داده است. در این بین مدیریت شهری کرج نیز در راستای گسترش زیرساخت های پیاده راه در شهر کرج اقداماتی را آغاز کرده است که اولین آن را در منطقه شاه عباسی شهر کرج در مرکز این کلانشهر شاهد هستیم.  

البته پیش از این  تجربه مثبت اجرای پیاده راه موفق در شهرهایی مثل رشت، یزد، شیراز، بازار تهران، اهواز و … نشان داده که پیاده راه ها می توانند بافت های مرده و ناکارآمد شهری را زنده و پویا و آن بافت را تبدیل به یک مقصد گردشگری کند.

در همین راستا در کلانشهر کرج هم مدیریت شهری تصمیم به اجرای پیاده راه دریکی از نقاط کلیدی مرکز شهر گرفت. مدیریت شهری کرج با اجرای پیاده راه شاه عباسی می خواهد تغییری کالبدی ایجاد کند تا بتوان در کالبد مرکزی شهر به طور مشخص بافت شهری قدیمی کرج خصوصا در این منطقه که دارای برخی  آسیب های کالبدی و اجتماعی است، ایجاد کرد.

اطراف میدان شاه عباسی و چهار راه دانشکده با این که یک بافت با اصالت و قدیمی شهر کرج است، اما این روزها از آسیب های جدی رنج می برد، به نظر می رسد اگر پروژه پیاده راه در این منطقه اجرایی شود نه فقط از این آسیب ها کاسته می شود بلکه شاهد شکوفایی این منطقه خواهیم بود و یک مقصد گردشگری ایجاد خواهد شد.

 پیشنهاد مشخص این است که با توجه به قرار گرفتن چند مکان خاص در این منطقه که می توانند جاذبه گردشگری مهم باشند، باید با ایجاد پیاده راه این بافت را احیا کرد. خصوصا می توان رویداد های مذهبی مناسبتی  مرتبط با امام زاده حسن در این محل اجرا کرد.  

در این محله کاروانسرای تاریخی شاه عباسی، محوطه دانشکده کشاورزی و امامزاده حسن(ع) قرار گرفته است  و می توان با اجرای پیاده راه و با استفاده از مولفه های سنتی ایرانی رونق دوباره به این منطقه داد و با استفاده از ظرفیت گردشگری بافت را احیا کرد.