رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز: پایان بررسی راهکار جلوگیری از فرونشست زمین در البرز تا شهریور

0
56

خانی نژاد- رئیس جهاد دانشگاهی البرز از شناسایی و ارائه راهکارهای کارشناسان و رفع چالش‌های فرونشست زمین و مشکلات محیط زیستی تا پایان شهریور سال جاری در استان خبر داد.

غلامرضا اسکندریان در نشست خبری روز چهارشنبه ۱۰ مرداد که به مناسبت سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: “گروه برنامه ریزی و توسعه شهری دغدغه بسیاری در حوزه محیط زیست داشته و بر اساس مسائل استان دو طرح را سال گذشته اجرایی کرده است که از جمله این موضوعات بررسی فرونشست زمین و راهکارهای جلوگیری از مشکلات فرونشست‌ها است”.

او ضمن تشریح این پروژه مطالعاتی افزود: “تقریبا ۷۰ درصد این پژوهش انجام و پیش رفته و در مرحله کار بر روی راهکارها و راهبردها قرار دارد که تا شهریور ماه سال جاری خاتمه پیدا می‌کند”.

اسکندریان خاطر نشان کرد: “پهنه‌های مختلف شهری بررسی و آن‌هایی که مستعد فرو نشست هستند شناسایی شده‌اند و در ۷۰ درصد پیشرفت داشته که ۳۰ درصد باقی مانده نیز با راهبردهایی مواجهه شده، تعهد داریم تا پایان شهریور به اتمام برسد”.

این مسئول گفت: “دایره فعالیت‌های جهاددانشگاهی گسترده است و حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود، اما به طور طبیعی باید وظایف ذاتی خود را تعیین و در کنار آن سایر فعالیت‌های مورد نیاز جامعه را نیز دنبال کند”.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز افزود: “یکی از زمینه‌های عملکردی جهاد دانشگاهی واحد البر،  حوزه پژوهش است که در این بخش سه گروه پژوهشی شامل؛ گروه آسیب شناسی اجتماعی، گروه برنامه‌ریزی و توسعه شهری و گروه علوم شناختی در حال فعالیت هستند”.

 این مسئول ضمن تشریح فعالیت گروه آسیب شناسی جهاد دانشگاهی افزود: “عمده توجه این گروه بر روی کودکان به ویژه کودکان آسیب دیده متمرکز است و بر این اساس طی سال گذشته دو طرح با موضوع ارزیابی کودکان آسیب دیده اجتماعی به سفارش سازمان بهزیستی اجرا شد”.

اسکندریان ادامه داد: “روند کار در جهاد دانشگاهی به این شکل است که برای فعالیت در حوزه‌های بنیادین و قدم زدن در مرزهای دانش از اعتبارات خود استفاده می‌کند و‌ زمانی که به دانش کاربردی تبدیل شد و می‌تواند یافته‌های خود را به میدان نزدیک کند، آن وقت به سراغ کارفرما می‌رود. بنابراین گروه آسیب‌های اجتماعی‌ دریک دوره سه ساله روی موضوع آسیب‌های اجتماعی کودکان کار کرده و بر اساس همین هم طرح‌های کارفرمایی مختلفی را اجرا کرده است”.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: “علوم شناختی گروه دیگری در جهاد است که موضوعات مربوط به حوزه بازتوانی شناختی را پیگیری و مورد مطالعه قرار  می دهد. از جمله اتفاق خوبی که در این گروه رقم خورده، طراحی و ساخت آزمون نارسا خوانی با تمرکز روی کودکان است که بر این موضوع تمرکز دارد که اگر کودکان در سال‌های اولیه تحصیل و در آموزش دچار مشکل می‌شوند، فقط مربوط به هوش آنها نیست، بلکه برخی از کودکان به دلایل دیگری نظیر زبان‌ و فرهنگ‌های مختلف در خواندن دچار مشکل هستند”.

غلامرضا اسکندریان ادامه داد: “آزمون نارسا خوانی بر همین موضوع تاکید داشته و بر این مبنا به بررسی اینکه چه بخشی از مشکلات خوانش در کودکان مربوط به هوش و کدام یک مربوط به عوامل دیگری است پرداخته است، صرف نظر از اینکه این گروه به یک آزمون خوب و استاندارد رسیده و در حال حاضر در حال کار بر روی اپلیکیشن این آزمون است”.

این مسئول تاکید کرد: “اعتقاد ما بر این است که این طرح و یافته های آن ظرفیت تبدیل به  فناوری  جدید را دارند و امیدواریم گزارش نهایی آن تا پایان شهریور ارائه و پس از آن بر روی اینکه آزمون به یک اپلیکشن تبدیل شود، کار خواهیم کرد”.

اسکندریان در ادامه گفت: “طرح دومی که گروه علوم شناختی انجام داده و گزارش نهایی آن در ۱۴ مرداد طی یک نشست تخصصی ارائه خواهد شد، بررسی الگوهای تصمیم‌گیری در افراد دارای اختلال بی‌خوابی و افراد سالم است. این طرح می‌گوید که نظام تصمیم‌گیری در افرادی که دچار اختلال بی‌خوابی هستند در حال تغییر است و بر مبنای یافته‌ها به طرح راهکارها و راهبردهای موثر در این زمینه می‌پردازد”.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز در ادامه با اشاره به طرح های دیگر قابل اجرا گفت: “طرح دیگری که نیاز هواشناسی استان بوده است و این گروه به عنوان سوژه زیست پذیری در حال کار بر روی آن است، ارائه مدل و بهینه‌سازی روش‌های پیش‌بینی سریع آلودگی هوا است که گروه برنامه‌ریزی و توسعه شهری جهاد از سال گذشته روی آن کار کرده است”.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز ضمن تاکید برحوزه آموزش افزود: “در این حوزه چهار فضای کار در بخش آموزش عمومی، تخصصی، آموزش‌های مهارت محور و بلند مدت دیده شده که آموزش‌های بلند مدت در نظام آکادمیک و در قالب دانشگاه علمی کاربردی است. البته با توجه به تصمیمی که در سطح کلان گرفته شده به تدریج از آموزش بلند مدت فاصله خواهیم گرفت”.

او توضیح داد: “سال گذشته در بخش آموزش عمومی، تخصصی و مهارت محور نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساعت آموزش برگزار شده است”.

این مسئول ادامه داد: “از این یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساعت حدود ۸۹۵ هزار ساعت آموزش عمومی و حدود ۳۷۰ هزار ساعت آموزش تخصصی و مهارت محور برگزار شده است و حدود ۳۹ ساعت هم آموزش ضمن خدمت ارائه شده است”.

اسکندریان با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی در روند درمان بیماری های بدخیم گفت: “بند ناف منبعی از سلول های بنیادی به خصوص سلول های بنیادی خون سازی است که می توان در روند درمان بیماری های بدخیم که منشاء خونی دارد، مورد استفاده قرار گیرد”.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز در پایان گفت: “شرکت فناوری رویان ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف نوزادان را از سال‌ها قبل آغاز کرده و تا کنون موفق به ذخیره سازی بیش از ۵۰۰۰ نمونه از سال ۱۴۰۰ به بعد در استان البرز هستیم که برای فرهنگ سازی در این حوزه نیازمند کمک رسانه‌ها و آگاه سازی مردم هستیم”.