معلولان در کارزار کرونا، هم‌چنان منتظرِ کمک مسئولان

0
172

‌رویا بابایی- با شیوع ویروس کرونا؛ این مهمان ناخوانده، مراقبت از معلولان و افراد آسیب‌پذیرِ تحت‌ پوشش سازمان بهزیستی جدیت بیشتری یافت و جامعه‌ی هدف منتظر اقدامات ویژه‌ای در این زمینه بود. با اینکه نهادهایی از جمله بنیاد مستضعفان در این کارزار به کمک سازمان بهزیستی آمدند تا قرنطینه و نگهداری از معلولان به‌ویژه با معلولیت شدید با موفقیت انجام شود، متاسفانه این سازمان در انجام این وظیفه‌ی خطیر، عملکرد مطلوبی نداشت.

‌‌‌‌بهزیستی اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی دریافت شده از بنیاد مستضعفان را به‌صورت وجه‌نقد به حساب افراد آسیب‌دیده‌ی ‌نخاعی واریز کرد تا بسته‌های بهداشتی موردنیاز خود را تامین کنند در حالی‌که با توجه به ضرورت قرنطینه این اقدام نادرست بود و در این شرایط بهزیستی رأسا می‌توانست نسبت به تامین این اقلام اقدام کند و آن را در اختیار مددجویان قرار دهد.

‌‌‌اگرچه خبرها از ضدعفونی مراکز نگهداری از معلولان حکایت دارد اما این سازمان هنوز هیچ تصویر واضحی از نحوه‌ی انجام این عملیات، انجام تست در مراکز، صحت و سلامت پرسنل فعال در این مراکز و نحوه‌ی ابتلا و درمان افراد مبتلا منعکس نکرد‌ه و حتی در خصوص تعداد مبتلایان، آمار فوتی‌ها و روند درمان بیماران اطلاعات واضحی ارائه نمی‌دهد.

‌‌‌‌قرنطینه‌ی افراد دارای معلولیت با توجه به محدودیت‌های حرکتی و همچنین معلولیت‌های ثانویه و بیماری‌هایی که برخی از این افراد دارند، شاخص‌های متمایزی از قرنطینه‌ی سایر افراد دارد و صحت این عملیات در گرو قرنطینه‌ی پرسنل و کادر مدیریتی مراکز است و انتظار می‌رود سازمان بهزیستی، شفاف‌سازی در این خصوص را در دستور کار خود قرار دهد.

‌‌‌‌نکته‌ی دیگری که توجه به آن اهمیت بسیار دارد، تهیه‌ی پوسترها و بسته‌های آموزشی با هدف پیشگیری از ابتلا به کرونا ویژه انواع معلولیت‌هاست، که سازمان بهزیستی با گذشت بیش از یک ماه از ورود کرونا به ایران هنوز نسبت به انجام آن اقدامی نکرده و ما هم‌چنان منتظر مانده‌ایم!‌

خبرنگار حوزه‌ی معلولان
Babaei29@gmail.com