پاکسازی ۳۰ هکتار از باغات و اراضی کشاورزی منطقه ۳ کرج

0
80

هزار و یک شهر- نظارت بر ساخت‌وسازها یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری‌هاست که شاید در قالبِ آن بتوان از شدت گرفتنِ ساخت‌وسازهای غیر مجاز و احداثِ بناهایی که تنها طی چند روز بدونِ رعایت استاندارد و ضوابط لازم، در بخش‌هایی از شهر قد علم می‌کنند جلوگیری کرد. علاوه بر این، تخلفاتِ ساختمانیِ دیگر نیز مانند تغییر کاربری‌، افزایشِ تراکم یا سطح اِشغال بنا در بسیاری از نقاط شهر دیده می‌شود که به‌دلیلِ عدم نظارت صحیح، گاه از دید مسئولان و مدیران شهری پنهان می‌ماند که در بدترین حالت الگوبرداریِ سایرِ متخلفان را در پی خواهد داشت.

اما این بار شاهد رویه‌ای متفاوت هستیم و گویا پیگیری‌ها شدت و جدیتِ بیشتری یافته است. هفته گذشته، ۳۰ هکتار از باغات و اراضی کشاورزی واقع در منطقه ۳ شهرداری کرج، با شناسایی مدیران شهری این منطقه و دستور مقام قضایی از ساخت‌وسازهای غیر مجاز پاکسازی شد.
نظرِ علی آرایی؛ شهردار منطقه ۳ کرج را در این خصوص جویا شدیم.

آرایی می‎گوید: مدتی‌ است برخورد با ساخت‌وسازهای غیر مجاز به صورت جدی به تأکید شهردار و با همکاری و دستور مقامات محترم قضایی به خصوص در منطقه ۳ در حال پیگیری است. متاسفانه یک سری اراضی در حاشیه‌ی شهر یا در حریم، قابلیت ساخت‌وساز غیر مجاز دارند که دو رویکرد می‌توان در خصوص این معضل پی گرفت؛ اول نظارت بعد از ساخت و دوم برنامه‌ریزی برای پیشگیری از وقوعِ ساخت‌وسازهای غیر مجاز.

او با بیان اینکه برخی سازندگان به دنبال طی مراحل قانونی اخذ پروانه‌ی ساختمانی نیستند می‌گوید: با همکاری دستگاه قضایی؛ دادستان محترم و ریاست کل محترم دادگستری استان البرز، موضوع جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز در کرج پیگیری می‌شود و بنا داریم عرصه را برای چنین سازندگانی تنگ کنیم.
آرایی در خصوص اراضیِ پاکسازی شده در منطقه ۳ نیز توضیح می‌دهد که این باغات در حریم واقع شده بود و با حضور نیروی انتظامی و مقامات قضایی و مجموعه‌ی مدیریت شهری پاکسازی شد.

شهردار منطقه ۳ کرج با اشاره به اینکه پارامترهایی وجود دارد که سبب شدت گرفتن ساخت‌وساز غیر مجاز می‌شود می‌گوید: وقتی سازنده‌ بداند که ساخت‌وساز در یک منطقه به صورت غیر مجاز برای او کارآیی و بازده اقتصادی نخواهد داشت، عملا واردِ این کار نمی‌شود. بنا براین باید برنامه‌ریزی‌های پیشگیرانه در این خصوص لحاظ شود تا شاهد چنین معضلی در شهر کرج نباشیم.

به گفته‌ی آرایی ساخت‌وساز غیر مجاز تبعاتِ نامطلوبی مانند افزایش جمعیت و مهاجرت به منطقه را در پی خواهد داشت که خدمات شهری نیز به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت و همین موارد به صورت زنجیروار، کلِ شهر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
آرایی در بخشی دیگر از سخنان خود به استحکامِ بناهایی که به صورت غیر مجاز ساخته می‌شوند نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه این ساختمان‌ها طبق استانداردهای شهرسازی و آیین‌نامه‌ی ۲۸۰۰ ساختمانی(طراحی ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله) احداث نمی‌شوند و با کوچک‌ترین بحرانِ طبیعی بر سرِ ساکنان آوار خواهند شد.

شهردار منطقه ۳ کرج در پایان با اشاره به اینکه شهرداری در پی کسب درآمدهای پایدار است می‌گوید: برنامه‌های بودجه‌ی شهرداری کرج در سالِ جاری و سالِ آینده به گونه‌ای خواهد بود که درآمد شهرداری متکی به تخلفات ساختمانی و جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ نباشد. چرا که در این صورت مطلوبیت بیشتری در سطح شهر خواهیم دید.