فرسوده‌سازی؛ آفتِ شهرهای امروزی

0
106

نسترن کیوان‌پور– در شهرهای امروز به نظر می‌رسد به‌جای مقابله با بافت فرسوده، به ویژه در مناطق حاشیه‌ای و حریم شهرها، به تولیدِ بافت فرسوده مشغول هستیم؛ بافت فرسوده‌ای از جنس تازه و شکل و شمایلی جدید؛ آپارتمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ با کیفیتِ ساختِ بسیار پایین و به قول رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز؛ “صفر کیلومتر” که نه تنها در آینده تهدیدِ پُررنگی برای اهالی آن منطقه خواهند بود بلکه به دلیل نداشتنِ ایمنی کافی و عدم بهره‌مندی از استانداردهای ساخت‌وساز، جانِ ساکنان را نیز به خطر می‌اندازند.

علیرضا صنوبر؛ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز ۳۱ خرداد ۹۹ در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت “ارتقای کیفیت ساخت‌وساز” و نقش مجری ذی‌صلاح در فرآیند احداث ساختمان‌ها برگزار شد، سه پارامتر را به عنوان مهم‌ترین عواملِ دخیل در کیفیتِ ساختمان‌های شهر اعلام کرد؛ مصالح مورد استفاده، کیفیتِ اجرا و ساخت، و نگهداری و مراقبت از ساختمان هنگام بهره‌برداری.

او به “عمر مفید ساختمان” به‌عنوان چالش جدیدی که به دغدغه‌ی مردم و مسئولان البرز تبدیل شده اشاره کرد و گفت: «در کشورهای توسعه‌یافته عمر مفید ساختمان به طرز چشم‌گیری نسبت به کشور ما بالاتر است. مسکن که اکنون به مثابه‌ی کالای سرمایه‌ای در نظر گرفته می‌شود، از سبد سرمایه‌ی تک تک خانوارها خارج می‌شود اما این سرمایه به دلیل عدم توجه ویژه به صنعت ساختمان، در معرض خطر خواهد بود. متاسفانه به دلایل مختلفی عمر مفید ساختمان‌ها در کشور ما بسیار کوتاه است و نه‌تنها به مالک بهره‌ی مطلوب نمی‌دهد بلکه در آینده نیز به دلیل ایجاد فرسودگی در شهر، مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند.»

صنوبر با اشاره به نقش پارامتر اول(مصالح مورد استفاده در ساختمان‌ها) در کیفیت ساخت‌وساز گفت: «متاسفانه در بسیاری از موارد مصالح با کیفیتِ پایین و غیر استاندارد در ساخت بناها استفاده می‌شود. سازمان نظام مهندسی ساختمان به طور مستقیم در این حوزه نمی‌تواند دخالت کند چرا که تعیین کیفیت مصالح بر عهده‌ی سازمان‌هایی مانند سازمان ملی استاندارد و … است اما نظام مهندسی نیز سعی کرده تا حد ممکن و به فراخورِ موضوع به این حوزه ورود کند.»

او با بیان اینکه افزایش مقاومت بتُن از برنامه‌های سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ است گفت: «خوشبختانه توانستیم در سراسر استان البرز، میزان مقاومت بتُنِ مصرفی در ساختمان‌ها را یک رده افزایش بدهیم تا شاهد احداث ساختمان‌های محکم‌تر و مقاوم‌تری باشیم. هم‌چنین با رایزنی‌هایی که با سازمان استاندارد انجام شده، بناست به حوزه‌های دیگر صنعت ساختمان هم ورود کنیم چرا که در کشوری لرزه‌خیز زندگی می‌کنیم و باید تا جایی که می‌توانیم برای شرایط بحرانی آماده باشیم.»

صنوبر در مورد پارامتر دوم که مربوط به کیفیت اجرا و ساخت است نیز گفت: «قانون در این زمینه کامل و جامع است اما متاسفانه به خوبی اجرا نمی‌شود. ساخت‌وساز باید توسط مجری ذی‌صلاح انجام شود اما این موضوع مورد غفلت واقع شده است. با این حال تواقفی میان اداره کل راه و شهرسازی البرز، نظام مهندسی ساختمان البرز و سایر نهادهای دخیل در موضوع ساخت‌وساز، انجام شده تا کار با کیفیت بالا و به دست متخصصان با تجربه انجام شود. چرا که معتقدیم هر گامی در راستای حفظ ساختمان، یک اقدام ملی محسوب می‌شود.»

پارامتر سومی که باید به آن توجه داشت، نگهداری و مراقبت از ساختمان است. به گفته‌ی صنوبر ساختمان را باید به صورت یک موجود زنده دید که در طول عمرش نیاز به مراقبت دارد. اگر این موضوع که در بسیاری از کشورهای جهان فرهنگ‌سازی شده، در کشور ما نیز رعایت شود، عمر مفید ساختمان افزایش بسیاری را تجربه خواهد یافت و بهره‌برداری از ساختمان‌ها مطلوب‌تر و ایمن‌تر خواهد بود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز و سایر اعضای هیأت مدیره در انتهای نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند و از اصحاب رسانه درخواست کردند که بنا بر نقش پلِ ارتباطی بودن میان مسئولان و مردم، به سازمان کمک کنند تا کیفیتِ بالای ساخت‌وساز به عنوان یک مطالبه و خواسته‌ی عمومی میان مردم فرهنگ‌سازی شود.