توضیح مدیر امور آب کرج در خصوص قطع هشت نهال در روند پروژه انتقال آب رودخانه کرج

0
34

هزار و یک شهر – مدیر امور آب شهرستان‌های کرج و فردیس با اشاره به اهمیت پروژه بزرگ و حیاتی انتقال آب رودخانه کرج به شهر کرج اعلام کرد: “برای تحقق این پروژه ملی قطع هشت اصله نهال غیر مثمر در مسیر آن اجتناب ناپذیر بود”.

“محمد جهانشاهی” روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: “طرح خط انتقال آب شرب از بیلقان به تصفیه‌خانه شماره سه کرج بعد از کلی تلاش و دریافت ردیف اعتباری امسال برای غلبه بر تنش آبی کرج و کاهش بار سفره‌های زیر زمینی به اجرا درآمد”.

او افزود: “در مسیر این خط چند اصله نهال وجود داشت که با هماهنگی شهرداری کرج و سایر دستگاه‌های اجرایی نسبت به قطع آن‌ها اقدام شد و قرار است ۲ برابر آنها نهال در محدوده رودخانه کرج کاشته شود”.

جهانشاهی گفت: “شرکت آب منطقه‌ای استان البرز به تعهد خود در این زمینه پایبند است و از آن‌جا که تامین آب شرب مردم اولویت است و مسیر دیگری برای عبور شبکه انتقال آب نداشت ناچار به قطع هشت اصله نهال شدیم”.

این مسئول اظهار کرد: “از سوی دیگر خط انتقال آب از بیلقان به تصفیه خانه شماره سه کرج یکی از طرح‌های اولویت‌دار و مصوب سفر رئیس جمهور است که باید تا خرداد ماه امسال این تصفیه‌خانه وارد مدار شود”.

جهانشاهی با اشاره به تخصیص ۵۵ میلیون متر مکعب آب از سدهای کرج و طالقان به عنوان سهمیه جدید به استان البرز در سال‌های اخیر گفت: “به دلیل کمبود زیر ساخت‌ها این امر تاکنون محقق نشده که با نگاه ویژه دولت سیزدهم اکنون با توسعه زیر ساخت ها و احداث خطوط انتقال آب درصدد جذب این سهمیه هستیم”.

مدیر امور آب شهرستان های کرج و فردیس اضافه کرد: “اکنون به علت محدودیت زیر ساخت، ۸۵ درصد آب شرب البرز از سفره های زیر زمینی تامین می‌شود که با جذب سهمیه ۵۵ تا ۶۰ میلیون متر مکعبی از آب سدها، فشار بر سفره های زیر زمینی استان کاهش می‌یابد”.

او تاکید کرد: “شرکت آب منطقه‌ای استان البرز برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم به ویژه در مناطق کرج، کمالشهر، محمودآباد و سایر مناطق مصمم است و در این مسیر وزارت نیرو نیز تکالیفی برای دستگاه‌های اجرایی استان تعیین کرده است”.

او بیان کرد: “در واقع برخی پروژه‌های آب‌رسانی استان البرز مانند خط انتقال آب از رودخانه کرج به شهر کرج و سایر مناطق استان جزو پروژه‌های اضطراری محسوب می شود تا بتوان از تنش آبی در فصل تابستان کاست”.

جهانشاهی تاکید کرد: “تلاش ها بر این امر استوار است تا تصفیه‌خانه شماره سه کرج با استفاده از خط انتقال آب بلیقان در اوایل تابستان امسال وارد مدار شود”.

او ادامه داد: “برداشت بی‌رویه آب از سفره های زیر زمینی استان البرز سبب کاهش شدید سطح این سفره‌ها شده به‌طوری‌که در ۲ سال گذشته ۳۰ سانتی‌متر افت سطح آبخوان ها را در استان شاهد بودیم”.

او افزود: “سالانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب برای مصرف شرب استان استحصال می شود که ۲۹۰ میلیون متر مکعب آن از چاه‌ها و مابقی از سدها به دست می آید که سبب فشار مضاعف بر آبخوان‌ها شده است”.

او تاکید کرد: “امروز با حمایت دولت سیزدهم شاهد اجرای طرح جامع آب‌رسانی جهت افزایش برداشت از سدها برای البرز هستیم که رخداد مبارکی به شمار می‌رود”.