نجات کُره زمین با آموزش به کودکان و نوجوانان

0
83

نیلوفر کیوان‌پور –  صبح روز بیست‎وپنجم اردیبهشت‌ماه، پویش نجات قطره‌ها در مدرسه دخترانه ابتدایی نفیس ۲ واقع در شهرک بنفشه رنگی دیگر داشت. ۲۰ کودک کلاس اولی با در دست داشتن نقاشی‌های زیبا و مفهومیِ خود در خصوص مصرف بهینه آب، در حیاط مدرسه حاضر شدند تا در این رویداد فرهنگی و شاد شرکت کنند.

در این پویش که به همت پایگاه خبری هزار و یک شهر، شرکت رنگ نیپون و شرکت آب منطقه‌ای استان البرز برگزار می‌شود، برنامه های متنوعی برای ترغیب دانش آموزان به مصرف بهینه آب تدارک دیده شد.  نقاشی با موضوع صرفه‌جویی در مصرف آب، برگزاری کارگاه آموزشی، و اهدای جوایز به تمام بچه‌ها از این دست برنامه‌ها بود.

استقبال دانش آموزان و کادر مدرسه از این پویش بسیار خوب بود و بنا شد برای سایر مقاطع تحصیلی نیز رویداد نجات قطره‌ها برگزار شود.

اما مهم‌ترین و جالب‌ترین بخش پویش یعنی نقاشی دیواری در حیاط مدرسه، محبوب‌ترین بخش رویداد بود. طرح‌های مرتبط با موضوع آب، توسط دانش‌آموزان رنگ شد و حیاط مدرسه رنگ و رخسار تازه‌ای گرفت.

یکی از مهم‌ترین دلایلِ این حرکت از نظر برگزارکنندگان و کادر اجرایی، تقویت خلاقیت کودکان و اثرگذاری و ماندگاری بیشترِ مفاهیم فرهنگی و محیط زیستی در ذهن کودکان است.

آب، مایه حیات و یکی از ارزشمندترین منابع طبیعی زمین است. با توجه به کمبود آب در بسیاری از نقاط جهان، صرفه جویی در مصرف این منبع حیاتی امری ضروری است. آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان، از سنین پایین، می‌تواند در نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه و حفظ این گنجینه ارزشمند برای نسل های آینده نقش موثری ایفا کند.