کار مشارکتی؛ پیش نیازِ اقدامات اثرگذارِ فرهنگی

0
90

ندا قربانی- پویش‌های نجات قطره‌ها ویژه ایام محرم از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ام تیرماه ۱۴۰۳ در هیئت محبان آل محمد(ص) با هدف فرهنگسازی مصرف بهینه آب در قالب نقاشیِ مشارکتی روی بوم برگزار شد و کودکان و نوجوانان پس از شرکت در کارگاه آموزش شهروندی به رنگ‌آمیزی پرداختند و جایزه گرفتند. این هیئت که به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز در راستای مسئولیت اجتماعی این نهاد برپا شد، غرفه‌ای را نیز به پویش نجات قطره‌ها اختصاص داد که از استقبال کم‌نظیری برخوردار شد.

داود نجفیان؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در این خصوص توضیح داد: ““ایران در منطقه آب و هوایی خشک و نیمه خشک واقع شده و متوسط بارندگی در آن حدود یک سوم متوسط جهانی است و به رغم کمبود جدی آب در سطح کشور، هنوز بخش اعظمی از جامعه از خطر کم آبی آگاهی درست و دقیق ندارند.”

او افزود: ” “بند ۴ سیاست های ابلاغی اصلاح الگوی مصرف به آموزش روش‌‌های بهینه مصرف در کلیه پایه‌های آموزش عمومی تأکید دارد و با همین هدف بنا داریم با آموزش مشارکتی، تلاش خود را در راستای کاهش مصرف آب در سطح خانواده‌ها، انجام دهیم.”

نجفیان گفت: “تجربه نشان داده است که کودکان و نوجوانان بهترین گزینه برای آموزش‌های زیست محیطی و اصلاح الگوی مصرف و نهادینه کردن هنجارهای آن هستند که علاوه بر خود قابلیت تاثیرگذاری بالایی بر بزرگسالان نیز دارند.”

سام صانعی، مدیرعامل شرکت رنگ نیپون؛ حامی مالی پویش نجات قطره‌ها نیز گفت: “رویدادهای متنوع فرهنگی و هنری برای کودکان یکی از مهم‌ترین دلایل متضمن حیات اجتماعی جوامع است و شرکت رنگ نیپون با توجه به دغدغه‌ای که در حوزه فرهنگ‌سازی دارد، به عنوان یکی از اعضای اصلیِ تیم پویش نجات قطره‌ها فعالیت می‌کند.”

او در پایان ابراز امیدواری کرد که استقبال کم‌نظیرِ مردم از رویدادهای پیشین در استان البرز، در آینده نیز ادامه یابد و فضایی با نشاط برای کودکان همراه با آموزش‌های شهروندی فراهم شود تا اثرگذاری اقدامات فرهنگی روزبه‌روز بیشتر شود.

نسترن کیوان‌پور؛ بنیان‌گذار و مدیر اجرایی پویش نجات قطره‌ها نیز گفت: “در قالبِ ایجاد فرصت‌های مشارکت فعال بین کودکان در برنامه‌های مربوط به فرهنگ‌سازی، حس مسئولیت‌پذیری و تعهد آنها نسبت به آموخته‌ها افزایش می‌یابد. در همین راستا تلاش کرده‌ایم برنامه‌های فرهنگی متناسب برای کودکان و نوجوانان تهیه کنیم که ذهنشان را نسبت به موضوعات مربوط به آب، حساس کند.”

او افزود: “کلید موفقیت و محبوبیت پویش نجات قطره‌‌ها استمرار در برگزاری رویداد و جلب مشارکت نهادهای مختلف دولتی و خصوصی است تا با عزم جدی و هم‌افزایی بتوان قدمی هرچند اندک در راستای فرهنگسازی مصرف بهینه آب و فراگیری گسترده‌تر برداشت.”

کیوان‌پور افزود: “تیم پویش نجات قطره‌ها تلاش دارد تا با رویکردی متفاوت و متنوع در قالب همکاری با رسانه‌های حرفه‌ای کرج اینستا و کاوک نیوز، فرهنگسازی را به طور مستمر در سطح محلات پیگیری کند.”

عکس‌ها: مجتبی ایمانی