فرآیند مشارکتی، موثرترین شیوه فرهنگسازی است

0
49

هزار و یک شهر؛ ندا قربانی– بخش دوم همایش همیاران “پویش نجات قطره‌ها” روز هفتم آذرماه ۱۴۰۲ در محل فرهنگسرای فردوسی تُرک‌آباد کرج برگزار شد و مادران، کودکان، خبرنگاران و فعالان محیط زیستی به رنگ‌آمیزی روی بوم‌های نقاشی پرداختند.

نسترن کیوان‌پور؛ مدیر اجرایی پویش نجات قطره‌ها گفت: «بخش اول همایش همیاران پویش نجات قطره‌ها روز ۲۹ آبان‌ماه در بوستان ملی ایران کوچک با استقبال اصحاب رسانه و مسئولان برگزار شد که پارتِ نقاشی به دلیل بارندگی شدید و قطعی برق گسترده به روز دیگری موکول شد».

او با بیان اینکه فرهنگسرای فردوسی یکی از مراکزی‌ست که همیشه در کنار تیم پویش فعالیت کرده گفت: «طی رایزنی با مدیر مجموعه فردوسی، بنا شد بخش دوم همایش به دلیل بارندگی، داخلِ سالن فرهنگسرا برگزار شود و اصحاب رسانه، همراه با کودکان و مادران محله به نقاشی روی بوم‌ها بپردازند».

کیوان‌پور به لزوم کار مشارکتی در روند فرهنگسازی تأکید کرد و گفت: «فرایندِ مشارکتی، موثرترین و فراگیرترین شیوه فرهنگسازی در جوامع محلی است. چنین رویدادهایی که همراه با کار مشارکتی صورت می‌گیرد، احساس دلبستگی و تعلق خاطر در ذهن اهالی محلات به‌ویژه کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند و باعث جلب حمایت آن‌ها در اجرای برنامه می‌شود».

او تأکید کرد که برنامه‌های مشارکتی اغلب زمان‌بر هستند و موفقیت آن‌ها مستلزم دقت و توجه و همچنین تعهد ذینفعان و البته مراقبت و ممارست دائمی مشارکت‌کنندگان است».

پویش نجات قطره‌ها به همت پایگاه خبری هزار و یک شهر، شرکت آب منطقه‌ای البرز و حمایت مالی شرکت رنگسازی نیپون با هدف فرهنگسازی صرفه‌‌جویی در مصرف آب در قالب نقاشی دیواری در سطح محلات استان البرز برگزار می‌شود.

هیبت احمدی به عنوان گرافیست، لیلا خانی‌نژاد و محسن غلامی به عنوان اعضای اصلی و مجتبی ایمان به‌عنوان تسهیلگر و تصویربردار در تیم پوش نجات قطره‌ها مشارکت دارند.

عکس‌ها: نادیا پُرماه