رویدادهای شهری را دست کم نگیرید!

0
37

محبوبه قورچیانی-در سال­‌های اخیر، برگزاری رویدادهای مهم ورزشی، هنری و فرهنگی از جایگاه مهمی در سیاست‌گذاری‌­های شهری برخوردار بوده است و نقش مهمی در دستیابی به توسعه پایدار ایفا می‌‌کند. این رویدادها صاحبان کسب و کار را به سرمایه‌‌گذاری تشویق می‌کند، مشارکت مدنی را بهبود می‌بخشد و به بازآفرینی شهری در مناطق محروم یا کمتر توسعه یافته کمک می‌کند. برگزاری رویدادهای شهری در تحول و توسعه شهری تأثیر به‌سزایی دارد و از جنبه‌های زیر به توسعه پایدار شهری کمک می‌کند:

۱-تحریک اقتصاد شهری: رویدادهای متنوع به مثابه نیروهای محرک برای اقتصاد شهری به شمار می‌روند. با جذب بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان، فروش محلی افزایش می­یابد و در نتیجه پایه­های اقتصاد محلی تقویت می‌شود.

۲-ترویج گردشگری: بازدیدکنندگان و گردشگران به واسطه رویدادها تشویق می­شوند تا از جذابیت­های شهری دیدن کنند. بنابراین درآمد و اشتغال در صنایع مرتبط با گردشگری افزایش می‌یابد.

۳-توسعه فرهنگی: رویدادها می‌توانند به ارتقای فرهنگ و هویت شهر کمک کنند. اجرای رویدادهای فرهنگی، هنری، ورزشی و سایر فعالیت‌ها به جامعه فرصت می‌دهد تا ارتباطات خود را بهبود بخشد و هویت مشترکی را تجربه کند.

۴-تبلیغات: رویدادها به عنوان ابزارهایی شناخته می‌شوند که امکان تبلیغات را در اختیار محله­ها و شهرها قرار می­دهند و فرصت‌های خوبی را برای معرفی محصولات محلی، خدمات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراهم می‌کنند.

۵-توسعه زیرساخت­‌ها: از آنجایی که برگزاری رویدادها مستلزم زیرساخت‌های موردنیاز است؛ بنابراین رویدادها بستر مناسبی برای بهبود سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت‌های شهری محسوب می‌شوند.

کشورهای پیشرو در زمینه برگزاری رویدادهای شهری

فرانسه، بریتانیا و کانادا از کشورهای پیشرو در زمینه برگزاری رویدادهای شهری متنوع به شمار می­روند.

برخی از رویدادهای مهم و بزرگ در کشور فرانسه به قرار زیر است:

۱-جشنواره فیلم کن: این جشنواره فیلم بین‌­المللی یکی از معروف‌­ترین و بزرگترین رویدادهای فیلم در جهان است که هر ساله در شهر کن و در ماه مه برگزار می‌شود.

۲-جشنواره موسیقی مونترو: این جشنواره موسیقی جزء برجسته‌ترین و قدیمی‌ترین رویدادهای موسیقی در جهان است و هر ساله در شهر مونترو برگزار می‌شود.

۳-جشنواره هنر لیون: این جشنواره در شهر لیون و در ماه دسامبر برگزار می‌شود و در خلال آن به مناسبت روز مادر، نمایش‌های نوری و هنری در سراسر شهر اجرا می‌شود.

۴-جشنواره موسیقی: این جشنواره در تاریخ ۲۱ ژوئن هر سال در سراسر فرانسه برگزار می‌شود و در جریان آن افراد و گروه­‌های موسیقی به صورت رایگان در خیابان‌ها و فضاهای عمومی به اجرای موسیقی می‌پردازند.

۵-جشنواره هنر آوینیون: این جشنواره با موضوع تئاتر و هنر در شهر آوینیون برگزار می‌شود و یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین جشنواره‌های تئاتر در جهان است.

برخی از رویدادهای مهم و بزرگ در کشور بریتانیا به قرار زیر است:

۱-جشنواره ادینبورگ: این جشنواره هنری و فرهنگی شامل اجرای تئاترهای مختلف است و هر ساله در ماه اوت و در شهر ادینبورگ برگزار می‌شود و یکی از بزرگترین و معروف‌ترین جشنواره­های هنری در جهان به حساب می‌­آید.

PHOTOGRAPH FREE TO USE FOR FIRST USE. Edinburgh street artists perform in Edinburgh on the last weekend of the Edinburgh Festival Fringe 2009. This year saw a record number of acts perform representing the best dance, theatre and comedy.

۲-جشنواره باغ ملکه: این رویداد درباری به مناسبت تولد ملکه بریتانیا و در حیاط کاخ باکینگهام برگزار می‌شود و شامل پذیرایی، موسیقی و آتش­بازی است.

۳-جشنواره هنری: این جشنواره هنری و معماری در لندن و در موزه مدرن تیت برگزار می‌شود. هر ساله، هنرمندان برجسته از سراسر جهان به این جشنواره می­آیند و آثار خود را به نمایش می‌گذارند.

Boghiguian, T15640

۴-جشنواره فیلم لندن: این جشنواره فیلم بین‌المللی هر ساله در لندن برگزار می‌شود و در آن به اجرای فیلم‌های برگزیده از سراسر جهان، نشست‌های سینمایی و گفتگوهای متنوع پرداخته می­‌شود.

۵-جشنواره موسیقی: این جشنواره یکی از بزرگترین و معروف­ترین فستیوال­های موسیقی در جهان است که هر ساله در شهر گلستونبری برگزار می‌شود.

برخی از رویدادهای مهم و بزرگ در کشور کانادا به قرار زیر است:

۱-جشنواره فیلم بین‌المللی تورنتو: این جشنواره یکی از بزرگترین و مهم‌ترین رویدادهای فیلم در جهان است که هر ساله در شهر تورنتو برگزار می‌شود و در آن فیلم­‌های برگزیده از سراسر جهان به نمایش در می­‌آید.

۲-جشنواره موسیقی اُتاوا: این جشنواره موسیقی در شهر اُتاوا برگزار می‌شود و هر ساله با حضور هنرمندان موسیقی محلی و بین‌المللی مورد توجه قرار می‌گیرد.

۳-هفته گردشگری کانادا: این رویداد هر ساله در سراسر کانادا برگزار می‌شود و به ترویج صنعت گردشگری و جاذبه­های گردشگری کشور اختصاص دارد.

۴-جشنواره نورپردازی در آبشار نیاگارا: جشنواره نورپردازی در آبشارهای نیاگارا برگزار می‌­شود و هر ساله در مناسبت­‌های ویژه همچون تعطیلات کریسمس در آن نمایش­‌های نوری و آتش‌­بازی انجام می‌شود.

۵-جشنواره فیلم کوتاه کانادا: این جشنواره به طور سالانه در شهرهای مختلف کانادا برگزار می­‌شود و در خلال آن به نمایش آثار کوتاه فیلم‌­سازی از هنرمندان کانادایی و بین‌المللی پرداخته می‌شود.

صرفه‌­جویی در مصرف آب: موضوع مورد توجه در زمینه برگزاری رویدادهای شهری

علاوه بر کشورهای موفق در زمینه برگزاری رویدادهای شهری، برخی از موضوعات نیز هم‌چون صرفه­‌جویی در مصرف آب از جمله رویدادهای موفق در گستره جهانی قلمداد می­‌شود.

از مهم­ترین رویدادهای مرتبط با آب در گستره جهانی می­‌توان به: ۱-روز جهانی آب، ۲-هفته صرفه­‌جویی در مصرف آب، ۳-مسابقات حفاظت از آب و ۴-نمایشگاه‌های با موضوع صرفه­‌جویی در مصرف آب اشاره کرد.

۱-روز جهانی آب (World Water Day): روز جهانی آب هر ساله در ۲۲ام مارس به عنوان ابزاری برای تمرکز بر اهمیت آب شیرین و حمایت از مدیریت پایدار منابع آب شیرین برگزار می‌شود. این رویداد در راستای مقابله با بحران جهانی آب و در حمایت از اهداف توسعه پایدار بخصوص دسترسیِ همگان به تأسیسات آب و فاضلاب است.

دانش‌آموزان مدرسه دخترانه عباسان در غزه در مراسم روز جهانی آب

۲-هفته صرفه‌­جویی در مصرف آب (Water-Saving Week): هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، از ۲۷ تا ۳۱ مه سال ۲۰۲۴ در قالب یک رویداد سالانه آنلاین با هدف آگاهی‌­بخشی در خصوص موضوعات مرتبط با آب است. در این کمپین تلاش می‌­شود تا توجه به ضرورت­های مربوط به کاهش تلفات و هدررفت آب جلب شود و از این رهگذر به مدیریت تغییرات آب و هوایی، حفاظت از محیط­ زیست و کمک به رونق جوامع محلی بیانجامد. لازم به ذکر است که بسیاری از کشورها رویداد مشابهی را در مدت زمان یک هفته­ای برای افزایش آگاهی در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب اختصاص می‌دهند. این هفته معمولاً شامل رویدادهای مختلفی از جمله کنفرانس‌­ها، کارگاه‌­ها و کمپین‌های آموزشی است.

۳-مسابقات حفاظت از آب (Water Conservation Competitions): برگزاری مسابقات مختلف در حوزه­‌های عکاسی، نقاشی و فیلم‌­سازی با موضوع حفاظت از آب اهمیت این مسأله را به جوانان و جوامع آموزش می­‌دهد. به طور مثال، دپارتمان آب تمپا (Tampa Water Department) و منابع آب ایالت هیلزبورو (Hillsborough County Water Resources) از همه دانش‌­آموزان تا ردۀ سنی دوازده سال دعوت کرد تا در مسابقه سالانه نجات‌­دهندگان قطره شرکت کنند. در این مسابقه، دانش‌­آموزان باید پوستری را طراحی کنند که ایده صرفه­‌جویی در مصرف آب را در قالب شعار یا نقاشی به تصویر بکشد.

برنده مسابقه طراحی پوستر با موضوع نجات­دهندگان قطره (Drop Savers)-رتبه اول

برنده مسابقه طراحی پوستر با موضوع نجات­‌دهندگان قطره (Drop Savers)-سایر نقاشی­‌های منتخب

۴-نمایشگاه­‌های با موضوع صرفه­‌جویی در مصرف آب (Exhibitions and Shows on Water Conservation): برگزاری نمایشگاه‌­هایی که فناوری‌­ها و روش‌­های جدید صرفه‌جویی در مصرف آب را معرفی می‌کنند، به جوامع و صنایع کمک می­کند تا از منابع آب به شیوه مؤثرتری استفاده کنند. به عنوان نمونه‌ای از این نوع نمایشگاه‌­ها می­توان به نمایشگاه آب ۲۰۲۴ (Water Expo 2024)، دوره سیزدهم اشاره کرد که در میامی فلوریدا در ۲۱ و ۲۲ آگوست ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. تجهیزات، فناوری­‌ها، محصولات و محتوای آموزشی در حوزه­های زیرساخت­ها و صنایع فاضلاب، سپتیک و فاضلاب قابل حمل، خدمات محیط ­زیست و کیفیت آب در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

تجربه و سابقه‌ی برگزاری رویدادهای شهری در کرج

از جمله رویدادهای موفق در شهر کرج می‌توان به نجات قطره‌ها اشاره کرد که به طور مشترک توسط پایگاه خبری هزار و یک شهر، شرکت سهامی آب منطقه­ای البرز و رنگ نیپون برگزار می­شود. جشنواره باغ لاله‌ها نیز که هر ساله اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت در پارک چمران کرج برگزار می­‌شود، از دیگر نمونه­های موفق به حساب می‌آید. پارک ایران کوچک نیز از زمان بهره‌برداری تاکنون میزبان جشنواره‌های فرهنگی از جمله جشنواره خرمالو و جشنواره انار بوده است.

بدون تردید، تهیه تقویم جشنواره­‌ها و رویدادهای متعدد و متنوع در ابعاد فرهنگی، هنری و ورزشی و نظایر آن توسط مدیریت شهری می­تواند سهم قابل توجهی در رشد اقتصاد شهری، ارتقای فرهنگ شهری، هویت­‌بخشی، جذب سرمایه­‌گذار و تقویت جنبه‌های گردشگری در شهر کرج ایفا کند.