نوید تغییرات مثبت در روستاهای البرز با تکمیل و اجرای طرح هادی

0
37

خانی نژاد- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اولین نهاد عمرانی بعد از انقلاب است که در فروردین سال ۱۳۵۸ تاسیس شد. پس از افتتاح حساب ۱۰۰ امام این بنیاد شکل گرفت تا در امر تهیه مسکن افراد نیازمند به کمک آنها بیاید. سپس در تمامی استان ها نیز دایر شد. انجام پروژه های کارشناسی در خصوص زمین های روستایی از جمله تهیه طرح هادی و کمک به تامین مصالح ساختمانی و تهیه مسکن برای محرومان از جمله وظایف آن بود.

روز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳، روابط عمومی بنیاد مسکن اقدام به برگزاری تور رسانه ای کرد تا با بازدید اهالی رسانه از روستاهای جی، سیجان و گوراب اقدامات انجام شده در خصوص طرح هادی روستاها بازگو شود.

گفتنی است که طرح هادی به عنوان نقشه راه جهت گسترش و توسعه روستا تهیه می شود که علاوه بر اصلاح و ساماندهی بافت موجود، به نحوه استفاده از اراضی روستایی جهت ایجاد سکونتگاه های روستایی برای جانمایی کابری های مسکونی، تجاری، زراعی، تولیدی، تاسیساتی می پردازد.

تهیه و تدوین سند توسعه یا مطالعه طرح هادی برای حدود ۹۷ درصد از روستاهای کشور انجام شده که  در افق ۱۰ ساله در دستور کار است که البته بارگذاری، ساخت و ساز، توسعه و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی متناسب با شرایط و بافت روستاها و در نظر گرفتن نرخ رشد جمعیت تدوین وتهیه می شود.

از آن جا که رفع مشکلات و نیازهای روستاها ضروری است، وضع موجود آنها باید به طور دقیق بررسی شود. در همین راستا، بنیاد مسکن با همکاری دهیاری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی، اقدام به تهیه طرح‌های هادی برای روستاهای استان کرده است.

در بازدید از پروژه هایی که توسط بیناد مسکن انقلاب اسلامی البرز انجام شد، روستای سیجان نیز در برنامه بود. خوشبختانه معابر و مناطق این روستا که دستخوش سیل سال گذشته بود، بهسازی شده است. 

بعد از بازدید، در سالن اجتماعات اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز مدیر کل نیز حضور یافت که طی نشستی با اصحاب رسانه درباره اقدامات انجام شده توضیح دهد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح هادی در روستاهای استان، گفت: “تهیه و تدوین سند توسعه با مطالعه طرح هادی روستاها در حال انجام است تا با توجه به افزایش جمعیت روستاها، ظرفیت لازم برای ساخت و سازهای مسکونی و فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در آنها فراهم شود.”

اجرای این طرح با ساماندهی فضاهای روستایی، زمینه را برای ایجاد اشتغال، مهاجرت معکوس به روستاها و رونق گردشگری روستایی فراهم می کند. به این ترتیب با اجرای طرح هادی، شاهد بهسازی و آسفالت معابر، احداث شبکه‌های آب و فاضلاب، برق و گاز، احداث مسجد، مدرسه، خانه بهداشت و سایر امکانات رفاهی در روستاها خواهیم بود.

خبرنگاران در ادامه این بازدید، از نزدیک با روند اجرای طرح هادی در برخی از روستاهای جاده چالوس آشنا شدند. در این روستاها، شاهد عملیات بهسازی و آسفالت معابر، احداث شبکه‌های آب و فاضلاب و برق، و همچنین ساخت و سازهای جدید مسکونی بودیم. اهالی روستاها نیز از اجرای طرح هادی ابراز رضایت داشتند و گفتند که این طرح باعث شده است تا کیفیت زندگی آنها به طور قابل توجهی ارتقا یابد.

علی محمدی گفت: “حدود ۲۶۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در سطح استان البرز وجود دارند که در این میان رسماً ۲۵۰ نقطه آبادی داریم که قابلیت تهیه طرح هادی را دارند. از این تعداد، طرح هادی در ۲۴۷ روستا اجرا و در حدود ۱۸۹ روستا بازنگری شده است؛ ۱۴۵ روستا نیز حداقل یک بار بازنگری شده و ۳۸ روستا در مرحله دوم و ۶ روستا نیز در دوره سوم قرار دارند.”

مدیر کل بنیاد مسکن استان البرز نوید می دهد که ۱۸۰۰ واحد مسکن محرومان در سطح شهرها و روستاهای البرز پس از تهیه زمین احداث می شود.

یکی دیگر از آمارهای ارائه شده توسط مدیر کل مقاوم سازی، احداث حدود ۵۸۰۰ واحد مسکن روستایی در کشور است که بنیاد مسکن ۶۰ درصد آن را انجام داده است.

محمدی اظهار امیدواری کرد که تا افق ۱۴۰۷ این آمار به ۷۵ درصد رسیده و تا پایان سال ۱۴۱۰ صد درصد مسکن های روستایی مقاوم سازی شوند.

این مسئول، نهضت ملی مسکن و مسکن مهر را دیگر فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز اعلام کرد  و گفت: “البرز ۱۰۰ درصد تکالیف خود را در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در زمینه مسکن مهر از جمله آماده سازی، فروش اقساطی و بهره برداری از پروژه‌ها انجام داده است. حدود ۶۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در البرز داریم که تاکنون ۳۲ هزار واحد مقاوم سازی شده‌اند”.

هرگونه ساخت و ساز و صدور جواز واحدهای مسکونی روستایی از مراحل تهیه نقشه و استعلام تا زمان ساخت و بهره برداری با نظارت ناظران این حوزه انجام می‌شود. در سطح روستاهای البرز زمین موردنیاز برای احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی احصا شده که پس از تأیید شورای برنامه ریزی استان عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

اجرای طرح هادی و بهسازی معابر در روستاهای استان البرز، نویدبخش تحولات مثبتی در این مناطق است. این طرح با ساماندهی فضاهای روستایی، زمینه را برای ایجاد اشتغال، مهاجرت معکوس به روستاها و رونق گردشگری روستایی فراهم می‌کند و با اجرای این طرح‌ها ، شاهد ارتقای سطح زندگی روستاییان و توسعه پایدار روستاها در استان البرز خواهیم بود.