مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز: آتشنشانان فردیس هم به پویش نجات قطره‌ها پیوستند

0
117

هزار و یک شهر – پنجاه‌ونهمین پویش نجات قطره‌ها مهمان شهر فردیس بود و کارکنانِ ایستگاه شماره ۳ آتشنشانی فردیس در رویدادی متفاوت برای فرهنگسازی مصرف بهینه آب و حرکت در راستای آموزش شهروندی به نقاشی دیواری حیاط داخلی مرکز پرداختند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با بیان اینکه رویداد نجات قطره‌ها از تیرماه ۱۴۰۱ با هدف فرهنگسازی مستمر تاکنون در حال برگزاری است، گفت: “استراتژی اصلی ما در این پویش، ایجاد فضایی شاد و صمیمانه جهت تاثیرگذاری بیشتر بر گروه سنی کودک و نوجوان است.”

داود نجفیان ادامه داد: “متاسفانه بسیاری از اقدامات فرهنگسازی به دلیل مقطعی بودن یا عدم برخورداری از فضای گفت‌وگو با مردم، راه به جایی نبرده است. بنابراین با بررسی پیشنهاد پایگاه خبری هزار و یک شهر و شرکت رنگسازی نیپون، تصمیم گرفتیم رویداد را به سمت نقاشی دیواری سوق دهیم و کارگاه‌های آموزشی را در محیطی سراسر رنگ و شادی برگزار کنیم.”

او با بیان اینکه پویش نجات قطره‌‌ها با استقبال مردمی بسیاری مواجه شده است گفت: “در ایام دهه فجر با همکاری سازمان اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرج، ۱۲ پویش در مدارس کم‌برخوردار برگزار کردیم تا علاوه بر تحقق رسالت آموزش شهروندی، در رنگ‌آمیزی دیوارهای این مدارس و انعکاس مشکلات آن‌ها در رسانه‌ها جهت رفع کمک کرده باشیم.”

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز ادامه داد: “از ۵ تا ۱۷ اسفندماه نیز با همکاری شهرداری فردیس بنا شد اولین دوره رویداد نجات قطره‌ها را به عنوان یک اقدام فرهنگی گسترده و ایجاد پل بین مردم و مسئولان در سطح مدارس و بوستان‌‌های این شهر انجام دهیم.”

او با بیان اینکه مدارس ارم، بهار آزادی، منتظر قائم، معلم، سیدالشهدا، خدیجه و بوستان بانوان فردیس واقع در پارک بهشت، میزبان نجات قطره‌ها بودند گفت: “دو رویداد خاص نیز در این بازه زمانی برگزار شد. اولین رویداد مربوط به کتابخانه قاصدک؛ اولین کتابخانه کودک و نوجوان استان البرز بود که در بوستان تندرستی واقع شده است و با استقبال کودکان، نوجوانان و مسئولان شهر فردیس برگزار شد.”

نجفیان ادامه داد: “آخرین رویداد فردیس نیز در ایستگاه شماره ۳ آتشنشانی فردیس با همکاری و مشارکت آتشنشانان عزیز و زحمتکش این شهر برگزار شد و آن‌ها نیز در راستای فرهنگسازی و آموزش شهروندی به کمک ما شتافتند.”

او در پایان ابراز امیدواری کرد که همه مردم دغدغه‌های محیط زیستی داشته باشند و نگهداشت منابع طبیعی به خصوص آب برای نسل‌های آتی جهت حفظ حیات در کره زمین، یک اصل اساسی باشد.

محمدرضا احمدی نژاد؛ شهردار فردیس نیز گفت: “آموزش مسائل زیست محیطی باید از دوران کودکی و به روش عملی به کودکان آموزش داده شود”.

او با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی حساسیت و توجه به مسائل زیست محیطی را کاهش می‌دهد؛ افزود: “فرهنگ را نمی‌توان جدا از بقیه مسائل جامعه و مشکلات اقتصادی، اجتماعی دانست چرا که همه چیز در هم تنیده است و باید بستر مناسب برای فرهنگسازی فراهم باشد”.‌

احمدی نژاد بهترین مسیر یادگیری در سنین کودکی را بازی، مشارکت در سرگرمی‌ها و کارهای گروهی ساده دانست و گفت: “پویش نجات قطره‌ها در قالب رنگ آمیزی گروهی دیوارهای مدارس، کتابخانه‌ها و غیره اقدامی موثر برای دوستی کودکان و نوجوانان با آب به عنوان اصلی‌ترین نیازِ ادامه حیات و مایه آبادانی است”.

او با بیان اینکه علیرغم وجود قوانین خوب محیط زیستی در سطح کلان، در اجرا و فرهنگسازی در کشور موفق نبوده‌ایم؛ گفت: “برای اجرای قانون و فرهنگسازی در هر حوزه ای باید عوامل سلبی و ایجابی و بستر مناسب اقتصادی و اجتماعی فراهم شود. مردم باید دغدغه های اقتصادی و تامین نیازهای ابتدایی را نداشته باشند تا بتوانند بهتر به موضوعات زیست محیطی توجه کنند”.

شهردار فردیس در ادامه ترافیک، آلودگی هوا و کمبود منابع آبی را ۳ چالش مهم شهر فردیس برشمرد و افزود: “با توجه به کمبود آب در تابستان گذشته، نگرانی برای تامین منابع آب در شهر فردیس وجود دارد”.

وی با اشاره به تلاش شهرداری فردیس برای مدیریت مصرف آب به ویژه در بحث آبیاری فضای سبز گفت: “هر چند با توجه به عدم وجود سیستم فاضلاب شهری و تصفیه خانه در شهر فردیس امکان بازچرخانی و مصرف مجدد آب و استفاده از آن برای آبیاری فضای سبز وجود ندارد”.

احمدی نژاد گفت: “طی سالهای اخیر تلاش زیادی برای کاشت انواع درختان سازگار با اقلیم و مقاوم به کم آبی صورت گرفته است. همچنین به دنبال کاهش سطح چمن کاری ها در سطح شهر برنامه ریزی میان مدت، چمن‌های برای مناطق به طور کلی حذف می‌شود”.

شهردار فردیس در پایان گفت: “حفاظت از زیستگاه برای آیندگان یک رسالت همگانی است و همه باید به آن توجه داشته باشند. منابع تجدید پذیر در حال اتمام است. ما مسئولان باید به فکر جایگزینی برای این منابع باشیم. فرهنگسازی در خصوص مدیریت مصرف آب هم باید به صورت موازی در جامعه انجام شود”.