به‌روز نبودن طرح تفصيلی؛ زمينه‌ساز بروز تخلفات گسترده ساختمانی

0
58

هزار و یک شهر – نشست خبری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز با اصحاب رسانه استان البرز روز شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور رئیس، نائب رئیس اول و خزانه‌دار سازمان در محل سالن همايش‌های ساختمان آموزش برگزار شد.

مهندس قدیری؛ نائب‌رئیس اول سازمان گزارشی از اقدامات اين نهاد در جهت ساماندهی خدمات مهندسی و میزان اقدامات کنترلی ارائه كرد.

او گفت: «دو هزار و ۱۸۶ بازدید واحد کنترل و ترویج در سال ۱۴۰۲ انجام شد که ۵۶ مورد آن منتج به معرفی متخلفین به شورای انتظامی شده است».

مهندس قدیری افزود: «برای اولین بار در کشور و در استان البرز، با صرف صدها ساعت کارِ کارشناسی، استفاده از ظرفیت‌های قانونی و مذاکره با مراجع مربوطه و ذینفعان، موفق شدیم با ساماندهی خدمات طراحی(فیشی شدن) گام مهمی در راستای صیانت از حقوق مهندسان طراح برداریم».

دکتر علیرضا مجربی کرمانی ضمن بيانِ آمار ۲۳ هزار عضو سازمان که در هفت رشته به ارائه خدمات در بخش‌های طراحی، نظارت و اجرا می‌پردازند، گفت: «سازمان نظام مهندسی ساختمان یک موسسه خودگردان است که نه تنها از بودجه عمومی کشور استفاده نمی‎کند بلکه در بسیاری موارد به نهادهای دیگر نيز خدمات ارائه می‌کند».

او تعامل با دیگر دستگاه‌های دخیل در امر ساخت‎و‎ساز را یکی از اقدامات دائمي سازمان برشمرد که در جهت افزایش کیفیت ارائه خدمت به مراجعان صورت می‎پذیرد. این تعاملات در کنار راه‌اندازی سامانه خدمات الکترونیک سازمان و برقراری ارتباط الکترونیک با سایر نهادها از جمله مراجع صدور پروانه، گام مهمی در این مسیر و کاهش ترددهای غیرضروری و بروکراسی اداری برداشته شده است.

مجربي در ادامه از عقد تفاهم‌نامه همکاری با شهرداری‌های استان در دروه پنجم هیات مدیره خبر داد و گفت: «تفاهم‌نامه جامع مشترک همکاری‌های سازمان نظام مهندسی البرز با شهرداری کرج يكي از مهم‌ترين تفاهم‌نامه‌هاي سازمان است که هفته گذشته در حضور اعضای شورای اسلامی شهر کرج به امضا رسید و بر اساس آن ضمن اصلاح و بهبود ارتباط الکترونیک بین سازمان و شهرداری کرج و توافق برای تبادل کنترل نقشه‌ها از طریق سامانه الکترونیک، گام مهمی در جهت ساماندهی ساخت‌و‌ساز دو نقشه‌ای به عنوان مهم‌ترین معضل ساخت‌وساز استان و کشور، و صیانت از حقوق بهره‌برداران مسکن و ساختمان برداشته شد».

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، با اشاره به اهمیت الزامات توسعه شهری، به‌روز نبودن طرح‌ تفصیلی را زمینه‌ساز بروز تخلفات گسترده ساختمانی اعلام كرد و گفت: «علاوه بر روزآمد کردن طرح‌های شهري به خصوص طرح تفصیلی باید در قانون، تخلف از اين طرح و مغايرت با نقشه مصوب جرم‌انگاری شود یا هزینه آن به حدی بالا برود که انجام تخلف ساختمانی از نظر اقتصادی برای سازنده به صرفه نباشد».

مجربی در پايان با اشاره به پیشرو بودن استان البرز در ارائه خدمات مهندسی مطابق قانون و مقررات ملی ساختمان، از خدمات فنی و آزمایشگاهی به‌عنوان یکی از نقاط قوت و برتری استان البرز نسبت به سایر استان‌های کشور نام برد که موجب ارتقای کیفیت ساخت و ساز در استان می‌شود.

به گفته وی علاوه بر اجرای دقیق نقشه مصوب و کنترل شده توسط متخصصان سازمان نظام مهندسی، استفاده از ظرفیت سازندگان صاحب صلاحیت، استفاده از کارگران و نیروهای دوره دیده و نیز استفاده از مصالح استاندارد از جمله مواردی هستند که موجب افزایش کیفیت ساخت و ساز و بالابردن سطح ایمنی و طول عمر ساختمان ها خواهند شد.