مشکلات محلات را دقیق و بدون سانسور انعکاس دهید

0
194

“لباس پادشاه” بر تنِ کرج

نسترن کیوان‌پور- ما روزنامه‌نگارها به واکنش‌های مسئولان عادت داریم که البته عموما ناخوشایند؛ همراه با نیش و کنایه و بدوبیراه یا در بدترین حالت همراه با شکایت است. اما اینکه مدیری بعد از گزارش‌های میدانی و بیان مشکلات محلات، واکنشِ خوبی نشان بدهد برایمان غریب و در عین حال عجیب است؛ هرچند باید به نقطه‌ای برسیم که این تفکر در مسئولان ایجاد شده باشد که انتقادات  معمولا از روی دلسوزی و بهبودِ شرایط موجود است نه برای کل‌کل کردن یا خصومت شخصی!

چاله‌چوله‌های حصارک یادتان است که گزارشش را نوشته بودم؟ شاید اولین نفر که به آن گزارش واکنش نشان داد شهردار همان منطقه بود که از انعکاس مشکلات محله تشکر کرد!

چند روز بعدش بود که محمدرضا فکورزاده؛ مدیر شهرداری منطقه ۶ در جلسه‌ای در دفتر تسهیل‌گری حصارک بالا هم به همان گزارش اشاره کرد و گفت: «با اینکه مطالب خیلی گزنده است ولی خوشحال می‌شوم که این مسائل منعکس شود؛ دلیلش هم این است که یا مدیری قوی‌تر از من پیدا می‌کنند یا متوجه می‌شوند که بودجه‌ی کنونی کفافِ مشکلات محله را نمی‌دهد و هرکس هم باشد با این بودجه نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.»

انتقاد لازمه‌ی رفع مشکلات شهر

به نظرم همین واکنش‌ها نشان می‌دهد که رویکردها در حالِ تغییر است. نمی‌شود فقط به‌به چه‌چه کرد و انتظار داشت مشکلات به صورت جادویی از بین بروند. بعضی وقت‌ها رویه‌ی شهرداری‌ها آدم را یادِ داستان “لباس پادشاه” می‌اندازد. لباسی که خیاطانِ شیّادی با تعریف و تمجید برای پادشاه می‌دوختند که وجودِ خارجی نداشت!

خیابان اصلی حصارک بعد از گذشت ۲۰ سال هنوز کامل ساماندهی نشده است! به قول شهردار منطقه، شاید با سرعت کنونی تا ۲۰ سال دیگر هم بلوار آزادی به اتمام نرسد! بله شاید در لحظه‌ی اول خواندنِ این مطالب خنده‌دار به نظر برسد اما نشان از مشکلاتِ ریشه‌دار در این محله دارد که نه تنها یک شبه حل نمی‌شود بلکه نیاز به اتفاقاتِ متفاوتی دارد، نیاز به رویکردهای متفاوت؛ چون اگر قرار بود با رویه‌ی کنونی مشکلات رفع شود تابه‌حال شده بود!

منطقه ۶؛ دارای بیش‌ترین مشکلات و کم‌ترین بودجه

منطقه ۶ به گفته‌ی فکورزاده، بزرگ‌ترین منطقه‌ی شهرداری کرج است اما از نظر درآمدی یکی‌مانده به آخر. این ناهماهنگی زمانی شدت می‌گیرد که بدانیم در حوزه‌ی هزینه‌های جاری نیز، منطقه رتبه‌ی اول را دارد ولی کم‌ترین میزان بودجه به آن اختصاص یافته.

فکورزاده می‌گوید نمی‌خواهم با بیان این مسائل و مشکلات، اهالی منطقه را ناامید کنم ولی تا وضع موجود به صورت دقیق ترسیم نشود نمی‌توان دنبال راه حل گشت.

او به یک سری پروژه‌ها اشاره می‌کند که به اسم منطقه ۶ است اما اختصاصیِ منطقه نیست و مشکلات اصلی اهالی را رفع نمی‌کند؛ مثل بلوار شهید ناصربخت که شرق و غرب شهر را به هم وصل می‌کند اما آیا زندگیِ اهالی فاقدِ خودرو و شهروندان حصارک را نیز در کوچه پس‌کوچه‌های محله ارتقا می‌دهد؟ قاعدتا چنین طرح‌هایی در بلند مدت اثرات بسیار مطلوبی خواهند داشت اما باید طرح‌های کوتاه‌مدتی مانند تأمین سرانه‌های فضای سبز، فرهنگی، ورزشی و استانداردسازی معابر داخل محله نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

حصارک یا جهانشهر؛ مسئله این است!

چه عاملی باعث می‌شود یک محله بشود حصارک و یک محله بشود جهانشهر؟ شهردار منطقه ۶ می‌گوید که از نظر دسترسی‌های اصلی یا شاید آب و هوا، این دو محله تفاوت چندانی ندارند اما بحث، بحثِ زیرساخت‌ها و سرانه‌هاست که یک محله را غنی و یک محله را فرسوده و کم برخوردار می‌کند.

در این جلسه یک موضوع مهم دیگر هم مطرح شد؛ رودربایستی ادرات از بیان گله‌ها و انتقادات کتبی و مطالبات. فکورزاده می‌گوید: «همه می‌دانیم مشکلات کجاست، دقیق هم می‌دانیم و بارها شفاهی در جلسات به هم گوشزد کرده‌ایم اما وقتی باید کتبی این مطالبات را مطرح کنیم تا دستور برای رفع آن ابلاغ شود، با هم رودربایستی داریم! همین‌جا می‌گویم بخش عمده‌ی از مشکلات معابر منطقه که سبب شده آسفالت این‌جا کمترین عمر را داشته باشد، به روان‌آب‌ها و فاضلابی مربوط است که داخل کوچه‌ها جاری می‌شود و شرکت آب و فاضلاب وظیفه دارد که این موضوع را رفع کند. از این موارد هم کم نیست که احتمالا دفاتر تسهیل‌گری تابه‌حال به خوبی آن‌ها را احصا کرده‌اند.»

دفاتر تسهیل‌گری در گرداب بی‌اعتمادی غرق نشوند

فاصله گرفتنِ شهرداری از مردم به دلیل بروکراسی اداری و شرایطی که در سیستم وارد شده یک ضعف بزرگ است، هرچند دفاتر تسهیل‌گری در تلاش هستند که این فاصله را کم کنند. فکورزاده معتقد است که دفاتر تسهیل‌گری باید هویت مستقل خود را حفظ کنند و نباید در گرداب عدم اعتمادی بیافتند که شهرداری دچارش شده است.

شهردار منطقه ۶ در این بازدید از عملکرد دفتر تسهیل‌گری حصارک ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید که مطالعات و بازدیدهای میدانی به خصوص در بحث معابر می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات محله باشد؛ این اطلاعات چون دقیق شناسایی و احصا شده به تسریع روند اقدامات شهرداری نیز کمک شایانی خواهد کرد.

در پایان جمشید مولودی؛ مدیر دفتر تسهیل‌گری حصارک بالا نیز آمار و اطلاعاتی از مشکلات، نقاط ضعف و نقاط قوت محله را به مسئولان ارائه داد و شهردار منطقه از این دفتر خواست که برنامه‌ی مدونی در اختیار شهرداری قرار دهند تا بودجه‌ها بر اساس نیازسنجی‌های مردم اولویت‌بندی شود.

در این جلسه علی خوشگرد؛ مشاور عالی، آرش نجفیان؛ مشاور و نوشین ثریا؛ مسئول آموزش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج نیز حضور داشتند و بنا شد کوچه‌هایی در محله‌ی حصارک بالا به عنوان پایلوت در نظر گرفته شود تا جمع‌آوری زباله و آموزش تفکیک از مبدأ به اهالی از این کوچه‌ها آغاز شود.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از ابتدای فعالیت دفاتر، با تعامل و تشکیل جلسات هفتگی و متعدد و بازدید از سطح محلات به شکل‌گیری و جریان‌سازیِ تفکیک زباله‌ها و تولید پسماند کمتر، کمک شایانی کرده‌اند که امیدواریم استمرار اقدامات در آینده نیز حفظ شود.