صدایی به رنگ البرز

0
97

حسین عسکری– سال ۱۳۸۵ به طور اتفاقی، چاپ کتاب «دشتی به وسعت تاریخ» را در شهر تهران به نشر شهید سعید محبی سپردم. مدیر آن نشر، بانویی خودساخته، فداکار، مهربان و البته شیرین بود که ثروت به جا مانده از همسر و فرزند شهیدش را انتقال داده بود به طبقه ششم ساختمان مهر در تقاطع انقلاب – فلسطین و غریبانه داشت، دایره المعارف تشیع را منتشر می‌کرد. پیش از چاپ، کتاب را ورق زد و گفت: «اتفاقاً هم ولایتی شما فامیل ماست!»

 از آنجا بود که به نسب البرزی استاد ناصر نظامی آگاهی پیدا کردم. داماد دوست داشتنی و البرزی شادروان فهیمه خانم محبی که صدا پیشه شناخته‌ شده‌ و نوستالوژیک چندین نسل در ایران عزیز است.

استاد نظامی، گوینده (دوبلور) ارشد سینما و تلویزیون ایران است که در سال ۱۳۲۵ در روستای کاظم آباد از توابع شهرستان نظرآباد زاده شد. از سال ۱۳۴۶ فعالیت در دوبله را آغاز کرده و از سال ۱۳۶۸ به عنوان مدیر دوبلاژ به فعالیت های هنری اش ادامه می دهد. به گفته خودش نزد استاد مانی، احمد رسول زاده و خسرو خسروشاهی ظرایف هنر دوبله را فراگرفته است. گوینده تیپ های جدّی است و مدتی هم رییس هیئت مدیره انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم (انجمن دوبلاژ ایران) بود. او در دوبله حدود سیصد اثر سینمایی و تلویزیونی هنرنمایی کرده و از میان آثار خود، گویندگی در سریال «مرد شش میلیون  دلاری» در نقش هنر پیشه ای به نام «لی میجرز» را بسیار دوست دارد.

 از نقش گویی ها و مدیریت دوبلاژ او می توان به این موارد اشاره کرد: طلسم؛ افسانه دوقلوها؛ ای کیوسان؛ سریال مرد شش میلیون دلاری؛ دیوانه از قفس پرید؛ پاپیون؛ مرد؛ مستند رودخانه های بزرگ جهان؛ مستند شما چه می دانید؟؛ دراکولا؛ زنان کوچک؛ دور دنیا در هشتاد روز؛ شرلوک هولمز؛ بتمن؛ سینمای حرفه ای؛ سینما پشت پرده؛ عامل ناشناخته؛ هیولای درون؛ شب در موزه؛ پابلو روباه کوچک قرمز؛ آرتور؛ دزدی که برای شام آمد؛ دوازده مرد خشمگین؛ پدرخوانده؛ بعدازظهر سگی؛ مَجِستیک؛ حس و حساسیت؛ سریال خورشید دوباره طلوع خواهد کرد؛ هزار سال دعا؛ سریال کلید اسرار؛ گل؛ نینجاها؛ آن سوی جنگل؛ سفید خاکستری؛ آخرین مهار گردباد؛ منطقه یخ زده (عصر یخبندان)؛ رستگاری در شاوشنگ؛ بهترین سال های زندگی ما؛ پدرخوانده؛ پرواز بر فراز آشیانه فاخته؛ شاهزاده و گدا و…

قرار است فیلم مستند «زندگی نظامی» به تهیه کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی، ساعت ۹ صبح دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ از شبکه مستند پخش شود. آیا وقت آن نرسیده که ما البرزیان هم دست کم با برگزاری آیین نکوداشت یا نامگذاری معبری و مکانی عمومی، به بیش از نیم قرن خدمات فرهنگی و هنری فرزند برومند و خوش قریحه البرز، ادای دین کنیم؟

منابع: فصلنامه نقد سینما، ش ۴۵ و ۴۶، ص ۱۳۸؛ حسین عسکری، دشتی به وسعت تاریخ، ص ۳۴۴؛ وب سایت انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم، ۲۵ آبان ۱۳۹۰.

فیلم مستند «زندگی نظامی» پرتره پیشکسوت هنر دوبله استاد ناصر نظامی
پخش از شبکه مستند سیما
تهیه کننده و کارگردان: ابوالفضل توکلی
تصویربردار: محمد ورزنده
صدابردار: مجید آیینه
مدیر تولید: علیرضا سلیمانی
دستیار کارگردان: پیام امیری گروسی